مدیریت دانش
سجاد تابع جماعت؛ حسن احمدی؛ بهنود برمایه ور
چکیده
هدف: در این مطالعه به منظور شناسایی سطح بلوغ مدیریت دانشدر شرکت کیسون، از مدل پیشنهادی سازمان بهرهوری آسیایی و ماتریس اهمیت- عملکرد استفاده شده است تا با رویکردی ترکیبی درک بهتری از میزان بلوغ مدیریت دانش در شرکت کیسون صورت پذیرد.روششناسی: پژوهش حاضر با رویکرد کاربردی و به شیوه پیمایشی- توصیفی انجام شده است. جامعه آماری تحقیق شامل ...
بیشتر
هدف: در این مطالعه به منظور شناسایی سطح بلوغ مدیریت دانشدر شرکت کیسون، از مدل پیشنهادی سازمان بهرهوری آسیایی و ماتریس اهمیت- عملکرد استفاده شده است تا با رویکردی ترکیبی درک بهتری از میزان بلوغ مدیریت دانش در شرکت کیسون صورت پذیرد.روششناسی: پژوهش حاضر با رویکرد کاربردی و به شیوه پیمایشی- توصیفی انجام شده است. جامعه آماری تحقیق شامل تمامی مدیران و کارشناسان ارشد شرکت کیسون است. نمونه آماری از بین افرادی که دارای سابقه بیش از 5 سال فعالیت در حوزه ساخت و ساز بوده و از شروع پیادهسازی راهکارهای مدیریت دانش در این شرکت حضور داشتهاند انتخاب گردید. 147 نفر از مدیران و کارشناسان شرایط حضور در نمونه آماری تحقیق را داشتهاند که به علت احتمال عدم همکاری برخی افراد در طول تحقیق، نمونه گیری انجام نگردید. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامۀ استاندارد ارزیابی مدیریت دانش سازمان بهرهوری آسیایی است. همچنین برای سنجش اهمیت- عملکرد از گویههای پرسشنامه بلوغ مدیریت دانش در قالب ماتریس اهمیت- عملکرد(Martilla & James, 1998) استفاده شده است. به منظور بررسی روایی ابزار گردآوری دادهها از تحلیل عامل تأییدی و جهت بررسی پایایی ابزار گرداوری دادهها از آزمون آلفای کرونباخ استفاده گردید. به منظور تحلیل دادهها علاوه بر آزمونهای آمار توصیفی، از آزمون تی تکنمونهای به کمک نرمافزار اسپیاساس استفاده شده است. نتیجهگیری: بر اساس نتایج حاصل، به منظور رسیدن به حد مطلوب مدیریت دانش در شرکت کیسون، در مورد ابعاد فرایندهای دانشی و فناوری ادامه استراتژی فعلی، در مورد ابعاد رهبری و افراد، توقف سرمایهگذاری و تخصیص منابع، در مورد بعد یادگیری و نوآوری، بیتفاوتی، و در مورد ابعاد فرایند و نتایج مدیریت دانش بهبود فرایند و سرمایهگذاری باید صورت گیرد.