مدیریت دانش
حمید فرامرزی؛ غلامحسین مکتبی؛ مرتضی امیدیان؛ علیرضا حاجی یخچالی
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف بررسی تحلیل کانونی رابطه باورهای رفتاری، هنجاری، کنترلی و تمایل به اشتراک دانش با نگرشها، هنجارهای ذهنی، قصد رفتاری و کنترل رفتاری ادراکشده در معلمان مقطع متوسطه اول شهرستان کرج انجام شده است.روششناسی: این پژوهش بهلحاظ هدف توصیفی از نوع همبستگی است. جامعهی آماری این پژوهش شامل تمام معلمان مقطع متوسطه ...
بیشتر
هدف: این پژوهش با هدف بررسی تحلیل کانونی رابطه باورهای رفتاری، هنجاری، کنترلی و تمایل به اشتراک دانش با نگرشها، هنجارهای ذهنی، قصد رفتاری و کنترل رفتاری ادراکشده در معلمان مقطع متوسطه اول شهرستان کرج انجام شده است.روششناسی: این پژوهش بهلحاظ هدف توصیفی از نوع همبستگی است. جامعهی آماری این پژوهش شامل تمام معلمان مقطع متوسطه اول شهر کرج است. از این جامعه تعداد 350 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. جهت اندازهگیری متغیرها از پرسشنامههای اشتراک دانش (2012) Chennamaneni &Raja و پرسشنامه اقدام منطقی (2002) Fishbein & Ajzen استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش همبستگی کانونی (بنیادی) استفاده شد.یافتهها: یافتهها نشان داد که از مجموع متغیرهای ملاک، قصد رفتاری (67/0) و از مجموع متغیرهای پیشبین، باورهای هنجاری (41/0) دارای بیشترین اهمیت بودند. مقدار لامبدای ویلکز (001/0P< ، 868/18=F، 461/0=λ) نشان میدهد که با احتمال 99 درصد بین دو مجموعه متغیر، همبستگی کانونی وجود دارد. البته لامبدای ویلکز مقدار واریانسی را نشان میدهد که با مدل تبیین نمیشود. بر این مبنا، اندازه اثر دو تابع کانونی این تحلیل برابر با 539/0، اندازه اثر مقدار واریانس مشترک بین دو دسته متغیر است که مدل کامل قادر به تبیین آن است.نتیجهگیری: یافتههای پژوهش حاکی از آن است که بین باورهای رفتاری، هنجاری، کنترلی و تمایل به اشتراک دانش با نگرشها، هنجارهای ذهنی، قصد رفتاری و کنترل رفتاری ادراکشده، همبستگی کانونی و همپوشانی خوبی (53 درصد) وجود دارد.