علم سنجی
سارا دخش؛ الهام رضایی؛ مرضیه محمودی؛ علی حمیدی
چکیده
Background and Objectives: Altmetrics enable monitoring, tracking, and evaluating the role of authors and scientific and research publications in line with citations. Therefore, the present study aimed to determine the effects of altmetrics on Field-Weighted Citation Impact (FWCI) of articles published about osteoporosis by Iranian researchers and indexed in Scopus during 2008-2017Methodology: This study was a descriptive survey and the research population included all the articles on osteoporosis, as a keyword by affiliated authors of Iran, indexed in Scopus during 2008-2017. Based on the initial ...
بیشتر
Background and Objectives: Altmetrics enable monitoring, tracking, and evaluating the role of authors and scientific and research publications in line with citations. Therefore, the present study aimed to determine the effects of altmetrics on Field-Weighted Citation Impact (FWCI) of articles published about osteoporosis by Iranian researchers and indexed in Scopus during 2008-2017Methodology: This study was a descriptive survey and the research population included all the articles on osteoporosis, as a keyword by affiliated authors of Iran, indexed in Scopus during 2008-2017. Based on the initial search, 512 articles were retrieved on February 25, 2018. In addition, the cut-off point was set to six, implying that all the articles with more than six citations were selected as samples. In this regard, 114 articles received at least six citations, and the FWCI for each of these articles was separately extracted from the Scopus database. Subsequently, PlumX data for these articles were manually extracted in five categories of Usage, Captures, Mentions, social media, and Citations. Finally, these data were analyzed using the statistical software R, version 3.3.1.Findings: Among the examined categories, Usage with the highest mean (216.482 ±468.081) was significantly different from the other categories. However, mentions (13.271±23.478) was least welcomed by users. Besides, among the studied metrics, ‘Exports-Saves’ (p=0.022), ‘Citation Indexes’ in CrossRef (p=0.041), ‘Time’ (p>0.001), and ‘Citation Indexes’ in Scopus (p>0.001) had a positive and significant correlation with FWCI.Discussion: In general, the average FWCI increased by an increase in ‘Citation Indexes’ (in Scopus and CrossRef), ‘Exports-Saves’, and publication time. Therefore, it is recommended that universities, institutes, and research centers be made aware of the importance of researchers’ presence and membership in social networks. This increases the visibility of their research, and thus they can receive enough feedback to evaluate their works.
میترا باغ جنتی؛ نیلوفر معتمد؛ مرضیه باغ جنتی؛ علی حمیدی
دوره 6، 13، بهار و تابستان ، مرداد 1393، ، صفحه 25-50
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی موانع رشد تفکر انتقادی در کتابخانهها انجام شد زیرا بررسی وضع محیطها و نهادهای آموزشی نشانگر وجود مشکلات و بازدارندههای قابل ملاحظهای در راه ایجاد فضای مناسب رشد تفکر انتقادی است. روش: تحقیق حاضر با روش کتابخانهای و مرور متون با جستجوی گسترده در کتب و پایگاههای اطلاعاتی از جمله پایگاه اطلاعات ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی موانع رشد تفکر انتقادی در کتابخانهها انجام شد زیرا بررسی وضع محیطها و نهادهای آموزشی نشانگر وجود مشکلات و بازدارندههای قابل ملاحظهای در راه ایجاد فضای مناسب رشد تفکر انتقادی است. روش: تحقیق حاضر با روش کتابخانهای و مرور متون با جستجوی گسترده در کتب و پایگاههای اطلاعاتی از جمله پایگاه اطلاعات نشریات کشور، پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، پرتال جامع علوم انسانی، Ovid،Emerald ، PubMed، Science Direct و با استفاده از کلمات کلیدی تفکر انتقادی در کتابخانهها، موانع تفکر انتقادی و مؤلفههای تفکر انتقادی انجام شد. یافتهها: این مرور به ترسیم نمودار موانع رشد تفکر انتقادی در کتابخانهها جهت ایجاد بستر لازم جهت رشد این مهارتها در چهار عرصه کاربران، کتابداران، منابع و سازمان کتابخانهها منجر شد. نتیجهگیری: کتابخانهها از یک طرف با تفکر و محصولات تفکر یعنی اطلاعات بیشترین ارتباط را دارند، و از سوی دیگر، تحلیل، ارزیابی، واضحسازی، طبقهبندی و مقایسه کردن که از مؤلفههای اساسی تفکر انتقادی هستند، در اغلب فعالیتهای مرتبط با کتابخانهها نمود پیدا میکنند. از اینرو ضروری است کتابخانهها خود را با مهارتهای مورد نیاز کاربران خویش همچون تفکر انتقادی وسواد و مهارتهای اطلاعاتی وفق دهند. در نتیجه، توجه به وضع کتابخانهها و شناسایی مشکلات و بازدارندههای قابل ملاحظه در راه ایجاد محیط مناسب پرورش تفکر انتقادی و غلبه بر آنها، لازم و بدیهی است.