مدیریت دانش
سیف اله خسروی؛ عاطفه زارعی؛ بهروز بیات؛ زرین زرین آبادی
چکیده
چکیده هدف: منظور ارائه الگوی رفتار اشتراک گذاری دانش است.روش: روش کلی پژوهش آمیخته است. روش کیفی، تحلیل مضمون مؤلفههای اصلی و فرعی نظریه رفتار برنامه ریزی شده و تبادل اجتماعی هومنز است که در مقالات علمی و پژوهشی منتشر شده در بازه سالهای 2000 تا 2024 میلادی در پایگاههای اطلاع رسانی آنلاین نمایه شده بودند. روش گردآوری منابع دادهها، ...
بیشتر
چکیده هدف: منظور ارائه الگوی رفتار اشتراک گذاری دانش است.روش: روش کلی پژوهش آمیخته است. روش کیفی، تحلیل مضمون مؤلفههای اصلی و فرعی نظریه رفتار برنامه ریزی شده و تبادل اجتماعی هومنز است که در مقالات علمی و پژوهشی منتشر شده در بازه سالهای 2000 تا 2024 میلادی در پایگاههای اطلاع رسانی آنلاین نمایه شده بودند. روش گردآوری منابع دادهها، نمودار جریانی پریزما بود. روش کمی، پیمایشی تحلیلی، ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته است. جامعه آماری پرستاران دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه است. حجم نمونه مطابق قواعد 5Q<n<15Q معادلات ساختاری، 280 نفر تعیین، روش نمونهگیری سهمیهای- تصادفی ساده است. فرضیههای پژوهش با آزمون معادلات ساختاری نرم افزار PLS ورژن 24 تحلیل گردید. روایی گویهها پرسشنامه با استفاده چک لیست سیاهه وارسی CVI و CVR بین 34 نفر از اساتید و متخصصان علم اطلاعات و دانش شناسی، 84 و 69درصد تأیید شد. . پایایی به روش آلفایکرونباخ .0.894 بود. یافته ها: در بخش کیفی 9 مؤلفه اصلی نگرش، پاداش، منافع متقابل، شهرت و هنجارهای ذهنی، کنترلرفتاری، قصد، ریسک و ابزارهای اشتراک دانش شناسایی شدند. در آمار توصیفی از دید پرستاران نگرش، پاداش، منافع متقابل، شهرت و هنجارهای ذهنی با میانگین بالاتر از حد متوسط بر رفتار اشتراک دانش مؤثر بودند. در آمار استنباطی، صرفاً نگرش، کنترلرفتاری و پاداش بر رفتار اشتراک دانش اثر معنیداری داشتند .نتیجه گیری: مؤلفههای نگرش، کنترلرفتاری، پاداش، منافع متقابل، شهرت و هنجارهای ذهنی در الگوی رفتار اشتراک دانش پرستاران مؤثر بودند.کلیدواژهها: نظریه رفتار برنامه ریزی شده آجزن، نظریه تبادل اجتماعی هومنز، پرستاران، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه