چیستی و چرایی تاریخ دانش مدون: مطالعه ریشه‌ها و فایده‌ها

بهزاد محمدیاری؛ غلامرضا حیدری؛ سیاوش یاری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 16 دی 1400

https://doi.org/10.22055/slis.2022.34262.1764

چکیده
  چکیده: هدف: این تحقیق اصطلاح و مفهوم تاریخ دانش ثبت شده و اهمیت مطالعه و بررسی آن را با هدف درک موضوع معرفی می کند. جایگاه تاریخ در کتابداری و اطلاع رسانی چیست؟ چرا از اصطلاح سابقه دانش ثبت شده برای این رشته تحصیلی استفاده می شود؟ چه نیازی به تحقیق در این زمینه است؟ روش تحقیق: روش این مقاله نظری و تحلیلی است و از اصطلاحات ، ریشه شناسی ...  بیشتر

قبض و بسط موضوعات در تحلیل متون تاریخ دانش مدون

بهزاد محمدیاری؛ غلامرضا حیدری؛ سیاوش یاری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 آبان 1401

https://doi.org/10.22055/slis.2022.39768.1873

چکیده
  چکیده هدف: پژوهشگران بیشتر از راه نوشتارها، از ایده‌ها، افکار و گفتار همدیگر بهره می‌برند.‌ افکار و ایده‌ها گاه به شکل پژوهش‌های مرتبط با موضوعات تخصصی و پیشینه و ادبیات پژوهش ظهور می‌کنند.هدف این پژوهش مرور، تحلیل و نقد منابع تاریخ دانش مدون برای کمک به پژوهش در این موضوع است. روش‌شناسی: این پژوهش نوعی پژوهش کیفی است که در آن ...  بیشتر

نظریه‌ی ترکیبات اطلاعات: عمق و گستره‌ی (ابعاد شناختی و کاربردی) اطلاعات در ترکیبات اطلاعات

غلامرضا حیدری

دوره 14، شماره 2 ، مرداد 1401، ، صفحه 1-21

https://doi.org/10.22055/slis.2023.13113.1065

چکیده
  نظریه‌ی ترکیبات اطلاعات: عمق و گستره‌ی (ابعاد شناختی و کاربردی) اطلاعات در ترکیبات اطلاعاتدکتر غلامرضا حیدری چکیده:هدف: هدف این پژوهش، نشان دادن جایگاه اطلاعات و قدرت قبض و بسط و رفت و برگشت ترکیبات اطلاعات در هر دو فضای کلی و عمومی در جامعه‌ی اطلاعاتی و به خصوص در بستر جزئی و تخصصی در علم اطلاعات و دانش‌شناسی است. روش‌شناسی: عمق ...  بیشتر

بررسی نگرش کاربران نسبت به استقرار کتابخانه‏ ی عمومی موبایلی فارس

سید نورالدین انواریان؛ غلامرضا حیدری؛ زهیر حیاتی

دوره 13، شماره 2 ، شهریور 1400

https://doi.org/10.22055/slis.2019.28031.1554

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر با هدف دستیابی به ویژگی‏های کاربر- محوری «کتابخانه‏‏ی عمومی موبایلی فارس» انجام شد.روش: با توجه به هدف پژوهش، انتظارها و خواسته‏های کاربران از «کتابخانه‏ی عمومی موبایلی فارس» از طریق پرسشنامه‏ی بررسی قرار گرفت؛ همچنین میزان توافق کاربران با خصوصیات و ویژگی‏هایی که این نوع از کتابخانه‏ها باید ...  بیشتر

بررسی میزان آمادگی الکترونیکی کتابخانه‌های دانشگاهی شهر اهواز از دیدگاه مدیران و کتابداران این کتابخانه‌ها

شبنم شاهینی؛ غلامرضا حیدری؛ عبدالحسین فرج پهلو

دوره 10، شماره 25 ، آذر 1397، ، صفحه 25-50

https://doi.org/10.22055/slis.2019.12075

چکیده
  هدف این پژوهش بررسی میزان آمادگی الکترونیکی کتابخانه‌های دانشگاهی شهر اهواز از دیدگاه مدیران و کتابداران به منظور شناخت نقاط قوت و ضعف این کتابخانه‌ها و ارائه پیشنهادهایی جهت بهبود و ارتقاء خدمات و اطلاع‌رسانی بهینه و روزآمد مطابق با ابعاد و شاخص‌های آمادگی الکترونیکی است. این پژوهش مطالعه‌ای پیمایشی است که به روش توصیفی- تحلیلی ...  بیشتر

واکاوی میزان بهره‌مندی اعضای هیأت علمی علم اطلاعات و دانش‌شناسی و کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی ایران از فعالیت‌های مدیریت اطلاعات کاغذی شخصی

محمدرضا شکاری؛ فاطمه فهیم نیا؛ غلامرضا حیدری

دوره 10، شماره 23 ، اردیبهشت 1397، ، صفحه 95-112

https://doi.org/10.22055/slis.2017.15515.1143

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت مدیریت اطلاعات کاغذی شخصی اعضای هیأت علمی گروه‌های آموزشی علم اطلاعات و دانش‌شناسی و کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی ایران با استفاده از مدل جونز انجام شده است. روش‌شناسی: این پژوهش از نوع کاربردی است که به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه‌ی مورد بررسی تمامی اعضای هیأت علمی علم اطلاعات و دانش‌شناسی ...  بیشتر

ترسیم و تحلیل شبکه مفهومی ساختار دانش حوزه ی علم سنجی ایران

حمید احمدی؛ فریده عصاره؛ غلامرضا حیدری؛ ملوک السادات حسینی بهشتی

دوره 9، شماره 21 ، آذر 1396، ، صفحه 1-20

https://doi.org/10.22055/slis.2018.11650

چکیده
  هدف‌: هدف مقاله‌ی حاضر، بررسی شبکه مفهومی ساختار دانش حوزه‌ی علم‌سنجی ایران از طریق مدارک تولید شده پژوهشگران ایرانی در داخل و خارج از کشور می‌باشد.روش‌شناسی این پژوهش با استفاده از روش تحلیل هم‌واژگانی و تحلیل شبکه اجتماعی صورت گرفته است. جامعه پژوهش، شامل تمامی مدارک این حوزه در قالب کتاب‌ها، پایان‌نامه‌ها، طرح‌های پژوهشی ...  بیشتر

اشتراک دانش و عوامل موثر بر آن در میان دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز در سال تحصیلی 94- 93

سمیرا سلیمان پور قرابقلو؛ عبدالحسین فرج پهلو؛ غلامرضا حیدری

دوره 8، شماره 18 ، اسفند 1395، ، صفحه 19-44

https://doi.org/10.22055/slis.2016.11628

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت اشتراک دانش از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دانشگاه شهید چمران اهواز در سال تحصیلی 94- 93 صورت گرفته است.. روش: روش پژوهش حاضر پیمایشی و از نوع توصیفی است. جامعه­ی پژوهش را کلیه­ی 5086 نفر دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز در سال تحصیلی 94 - 1393 تشکیل داده­اند که در رشته­های مختلف ...  بیشتر

آشفتگی واژه‌شناختی در علم اطلاعات و دانش‌شناسی

غلامرضا حیدری

دوره 5، 12، پاییز و زمستان ، مرداد 1392، ، صفحه 1-24

چکیده
  چکیده هدف: هدف از انجام این پژوهش بررسی آشفتگی واژه­شناختی و مفهومی در حوزه­ی علم اطلاعات و دانش­شناسی است. روش­شناسی: در این بررس برای دستیابی به اهداف تحقیق، با تکیه بر متون و منابع موجود، از روش تحلیلی- انتقادی استفاده شده است. ضرورت و نوآوری: علی­رغم اهمیت واژگان به عنوان معیاری برای میزان رشد یافتگی و تکامل یک حرفه یا ...  بیشتر

تحلیل استنادی مآخذ پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی رشتۀ زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید چمران اهواز طی سال‌های 1388-1372

غلامرضا حیدری؛ سمانه عباسیان

دوره 3، 7، بهار و تابستان ، اردیبهشت 1390، ، صفحه 55-70

چکیده
  در این پژوهش با استفاده از روش تحلیل استنادی وضعیّت استناد در پایان­نامه­­های تحصیلات تکمیلی رشته زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه شهید چمران اهواز در سال­های 1388-1372 مورد بررسی قرار گرفته است. جامعۀ آماری پژوهش 102 عنوان پایان­نامه‏ی کارشناسی ارشد و دکتری رشته‏ی زبان و ادبیات فارسی بوده است. داده­ها از طریق فیش­نویسی از ...  بیشتر