بهزاد محمدیاری؛ غلامرضا حیدری؛ سیاوش یاری
چکیده
چکیده
هدف: پژوهشگران بیشتر از راه نوشتارها، از ایدهها، افکار و گفتار همدیگر بهره میبرند. افکار و ایدهها گاه به شکل پژوهشهای مرتبط با موضوعات تخصصی و پیشینه و ادبیات پژوهش ظهور میکنند.هدف این پژوهش مرور، تحلیل و نقد منابع تاریخ دانش مدون برای کمک به پژوهش در این موضوع است.
روششناسی: این پژوهش نوعی پژوهش کیفی است که در آن ...
بیشتر
چکیده
هدف: پژوهشگران بیشتر از راه نوشتارها، از ایدهها، افکار و گفتار همدیگر بهره میبرند. افکار و ایدهها گاه به شکل پژوهشهای مرتبط با موضوعات تخصصی و پیشینه و ادبیات پژوهش ظهور میکنند.هدف این پژوهش مرور، تحلیل و نقد منابع تاریخ دانش مدون برای کمک به پژوهش در این موضوع است.
روششناسی: این پژوهش نوعی پژوهش کیفی است که در آن از روش کتابخانهای و تحلیل انتقادی استفاده میگردد.
یافتهها: در بیشتر کشورهای جهان و بهویژه در غرب مباحث تاریخی در مورد دانش مدون بیشتر با عنوان تاریخ یا تاریخچه اطلاعات و تاریخچه کتاب و کتابخانه مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است. متون تاریخی مربوط به دانش مدون شامل چند موضوع است: نوشتار و کتاب، نشریات، ترجمه، اطلاعات، فناوری اطلاعات، چاپ و نشر و تاریخنگاری. متون تاریخ نوشتار و کتاب قدمت بیشتری دارد. سپس ترجمه، نشریات، چاپ و نشر مورد توجه بودهاند. تاریخ اطلاعات، فناوری اطلاعات و تاریخنگاری اخیراً مورد توجه پژوهشگران بودهاند. توجه به فناوری در متون نمایان و پدید آمدن انواع و اشکال دانش مدون و سیر تحولات آن قابل توجه است.
نتیجهگیری: تاریخ دانش مدون با نامها و موضوعات متنوع مورد توجه پژوهشگران بوده است. این متون بیشتر بر تولید و فرایند تولید تأکید دارند و بر مصرف دانش مدون و مطالعه و اثرات فردی و اجتماعی آن در جامعه در گذشت زمان نپرداختهاند. برخی از اشکال و انواع دانش مدون در پژوهشها مورد غفلت بوده، بیشتر متون در غرب تدوین گردیده و درباره مغربزمین است و تمدن شرق و بهویژه ایرانی و اسلامی کمتر مورد تحقیق پژوهشگران غربی بوده است. نیاز به پژوهش تاریخی بهویژه موضوعات مهمی که تاکنون مورد غفلت بوده، بارز است.
بهزاد محمدیاری؛ غلامرضا حیدری؛ سیاوش یاری
چکیده
چکیده:هدف: این تحقیق اصطلاح و مفهوم تاریخ دانش ثبت شده و اهمیت مطالعه و بررسی آن را با هدف درک موضوع معرفی می کند. جایگاه تاریخ در کتابداری و اطلاع رسانی چیست؟ چرا از اصطلاح سابقه دانش ثبت شده برای این رشته تحصیلی استفاده می شود؟ چه نیازی به تحقیق در این زمینه است؟روش تحقیق: روش این مقاله نظری و تحلیلی است و از اصطلاحات ، ریشه شناسی و ...
بیشتر
چکیده:هدف: این تحقیق اصطلاح و مفهوم تاریخ دانش ثبت شده و اهمیت مطالعه و بررسی آن را با هدف درک موضوع معرفی می کند. جایگاه تاریخ در کتابداری و اطلاع رسانی چیست؟ چرا از اصطلاح سابقه دانش ثبت شده برای این رشته تحصیلی استفاده می شود؟ چه نیازی به تحقیق در این زمینه است؟روش تحقیق: روش این مقاله نظری و تحلیلی است و از اصطلاحات ، ریشه شناسی و تحلیل تاریخی استفاده از اصطلاحات و مفاهیم استفاده می شود. این تحقیق بین رشته ای است.یافتهها: خاستگاه و ریشه تاریخ دانش مدون و مفاهیم مربوطه به دست آمده و لزوم استفاده از اصطلاح تاریخ دانش مدون برای نامگذاری این زمینه و مفهوم تاریخ دانش مدون با استفاده از نظرات متفکران بیان گردیده است. در زبان سومری DUb، به معنی لوح است. واژههای، دبیر، دبیرستان، دبستان، دیبا، دیبه، دیباچه، دیوان مشتق از آن است. بنابراین اصطلاح «مدون» به معنی در دیوان گرد آمده دارای ریشهای کهن است و دانش مدون در لغت به معنی دانشی است که در جایی جمع آورده شده و نوشته و به نحوی حفظ شودهمچنین فایدهها و مزایای تاریخ دانش مدون در این مقاله نشان داده شده است. بحث و نتیجهگیری: خاستگاه دانش مدون و اصطلاح مربوطه از تمدن بینالنهرین بوده و واژگان دانش و مدن نیز از اصطلاحات بسیار قدیمی و ریشهدار بوده و تاریخ دانش مدون زمینه مهم تاریخ فرهنگی است که در رشته علم اطلاعات و دانششناسی مطالعه میگردد. این مفهوم با اصطلاحات دیگری پیش از این مورد مطالعه قرار گرفته است و در این پژوهش به رسایی و پختگی اصطلاح تاریخ دانش مدون پرداخته شده است.
غلامرضا حیدری
چکیده
نظریهی ترکیبات اطلاعات: عمق و گسترهی (ابعاد شناختی و کاربردی) اطلاعات در ترکیبات اطلاعاتدکتر غلامرضا حیدری چکیده:هدف: هدف این پژوهش، نشان دادن جایگاه اطلاعات و قدرت قبض و بسط و رفت و برگشت ترکیبات اطلاعات در هر دو فضای کلی و عمومی در جامعهی اطلاعاتی و به خصوص در بستر جزئی و تخصصی در علم اطلاعات و دانششناسی است. روششناسی: عمق ...
بیشتر
نظریهی ترکیبات اطلاعات: عمق و گسترهی (ابعاد شناختی و کاربردی) اطلاعات در ترکیبات اطلاعاتدکتر غلامرضا حیدری چکیده:هدف: هدف این پژوهش، نشان دادن جایگاه اطلاعات و قدرت قبض و بسط و رفت و برگشت ترکیبات اطلاعات در هر دو فضای کلی و عمومی در جامعهی اطلاعاتی و به خصوص در بستر جزئی و تخصصی در علم اطلاعات و دانششناسی است. روششناسی: عمق و گسترهی یک حوزهی موضوعی از زوایای مختلف قابل بررسی است. بررسی یک مفهوم از طریق ترکیبات و کلماتی که با آن همنشینی و همآیندی دارند، یکی از این روشهاست. طرح این نظرگاه، ضمن متکی بودن به نوشتجات و مطالعات پژوهشگر، بیشتر حالت مکاشفهای دارد.ضرورت و نوآوری: عمق، گستره و جایگاه مفهوم اطلاعات را میتوان از طریق ترکیبات موجود و همراه آن، تا حدود زیادی روشن و پیگیری کرد. در این راستا، در نوشتار حاضر به شکل خلاقانهای انواع ترکیبات اطلاعات، مورد بررسی و موشکافی قرار گرفته است. این نوع نگاه به اطلاعات حاصل دغدغهای درونی و مطالعهی مستمر و طولانی، تأمل، و نوعی کشف و شهود دربارهی جایگاه اطلاعات است.یافتهها و نتیجهگیری: قبض و بسط ترکیبات موجود، جامعیت بخشیدن به این ترکیبات، تحلیل آنها و توجه به اطلاعات به عنوان کانون و مرکز ثقل این ترکیبات، پیغامها و استلزامات زیادی برای تمامی ابعاد شناختی و کاربردی حوزهی علم اطلاعات و دانششناسی (علم و مدیریت اطلاعات) خواهد داشت.کلیدواژهها: جایگاه اطلاعات، ترکیبات اطلاعات، قلمرو اطلاعات، کاربرد اطلاعات، روابط میان رشتهای اطلاعات، موانع اطلاعات.
سید نورالدین انواریان؛ غلامرضا حیدری؛ زهیر حیاتی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف دستیابی به ویژگیهای کاربر- محوری «کتابخانهی عمومی موبایلی فارس» انجام شد.روش: با توجه به هدف پژوهش، انتظارها و خواستههای کاربران از «کتابخانهی عمومی موبایلی فارس» از طریق پرسشنامهی بررسی قرار گرفت؛ همچنین میزان توافق کاربران با خصوصیات و ویژگیهایی که این نوع از کتابخانهها باید ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف دستیابی به ویژگیهای کاربر- محوری «کتابخانهی عمومی موبایلی فارس» انجام شد.روش: با توجه به هدف پژوهش، انتظارها و خواستههای کاربران از «کتابخانهی عمومی موبایلی فارس» از طریق پرسشنامهی بررسی قرار گرفت؛ همچنین میزان توافق کاربران با خصوصیات و ویژگیهایی که این نوع از کتابخانهها باید داشته باشند مورد ارزیابی قرار گرفت. جامعهی آماری پژوهش را اعضای کتابخانههای عمومی استان فارس تشکیل داد که تعداد آنها بالغ بر 129215نفر بود. برای تعیین جمعیت نمونه از فرمول کوکران استفاده شد که تعداد 384 نفر بهدست آمد.یافتهها: انتظارها و خواستههای کاربران از کتابخانهی عمومی موبایلی فارس توسط 52 گویه در دو بُعد «رابط کاربری» (23 گویه) و «ویژگیهای خدمات و برنامههای کتابخانهی عمومی موبایلی فارس» (29 گویه) بررسی شد. نتایج نشان داد کاربران در حد بسیار زیادی با ویژگیهای «رابط کاربری» و «خدمات و برنامههای کتابخانهی عمومی موبایلی فارس» موافق هستند.نتیجهگیری: نتایج حاصل از پژوهش به شناسایی ویژگیهای مورد انتظار کاربران از «کتابخانهی عمومی موبایلی فارس» منجر شد.
شبنم شاهینی؛ غلامرضا حیدری؛ عبدالحسین فرج پهلو
چکیده
هدف این پژوهش بررسی میزان آمادگی الکترونیکی کتابخانههای دانشگاهی شهر اهواز از دیدگاه مدیران و کتابداران به منظور شناخت نقاط قوت و ضعف این کتابخانهها و ارائه پیشنهادهایی جهت بهبود و ارتقاء خدمات و اطلاعرسانی بهینه و روزآمد مطابق با ابعاد و شاخصهای آمادگی الکترونیکی است. این پژوهش مطالعهای پیمایشی است که به روش توصیفی- تحلیلی ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی میزان آمادگی الکترونیکی کتابخانههای دانشگاهی شهر اهواز از دیدگاه مدیران و کتابداران به منظور شناخت نقاط قوت و ضعف این کتابخانهها و ارائه پیشنهادهایی جهت بهبود و ارتقاء خدمات و اطلاعرسانی بهینه و روزآمد مطابق با ابعاد و شاخصهای آمادگی الکترونیکی است. این پژوهش مطالعهای پیمایشی است که به روش توصیفی- تحلیلی انجام شده است. جامعهی پژوهش متشکل از تمام مدیران و کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهر اهواز است. با به کارگیری مدل نورافروز، حریری و حنفی-زاده (1389) و مدل مبتنی بر IUP (میوتولا و ون بریکل، 2006) ارائه شده توسط نوروزی و جعفرپور (1390) و مدل بین المللی «استوپ» به کارگرفته شده در پژوهش بادامچی وایقان (1391) سه پرسشنامه تدوین نموده که روایی آنها از طریق روایی صوری و پایایی آنها از طریق فرمول آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفتند. یافتههای حاصل از پژوهش نشان داد که به طور کلی این کتابخانهها در آمادگی متوسطی به سر میبرند که به نظر میرسد هر کدام از این ابعاد در این کتابخانهها نیازمند بازنگری و توجه بیشتری تا رسیدن به وضعیت مناسب با عصر حاضر هستند. کتابخانههای دانشگاهی شهر اهواز از لحاظ بُعد سخت افزار و امکانات ارتباطی؛ خدمات؛ نفوذ فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی؛ برنامهها و راهبرد؛ و اعتبارات در وضعیت مناسبی به سر نمیبرند و پایینتر از سطح متوسط هستند. آنها در بُعد کیفیت زیرساخت و آمادگی نیروی انسانی به صورت معناداری بالاتر از حد متوسط هستند، و از لحاظ ابعاد نرم افزار؛ امنیت و حفاظت از اطلاعات؛ منابع و محتوای اطلاعاتی؛ سازمان در حد متوسط هستند.
محمدرضا شکاری؛ فاطمه فهیم نیا؛ غلامرضا حیدری
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت مدیریت اطلاعات کاغذی شخصی اعضای هیأت علمی گروههای آموزشی علم اطلاعات و دانششناسی و کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی ایران با استفاده از مدل جونز انجام شده است. روششناسی: این پژوهش از نوع کاربردی است که به روش پیمایشی انجام شده است. جامعهی مورد بررسی تمامی اعضای هیأت علمی علم اطلاعات و دانششناسی ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت مدیریت اطلاعات کاغذی شخصی اعضای هیأت علمی گروههای آموزشی علم اطلاعات و دانششناسی و کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی ایران با استفاده از مدل جونز انجام شده است. روششناسی: این پژوهش از نوع کاربردی است که به روش پیمایشی انجام شده است. جامعهی مورد بررسی تمامی اعضای هیأت علمی علم اطلاعات و دانششناسی و کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی در دانشگاههای دولتی ایران است. ابزار پژوهش پرسشنامهای است و برای تجزیه و تحلیل دادهها نیز از نرمافزار آماری spss استفاده شده است. یافتهها: میانگین کلی مدیریت اطلاعات کاغذی شخصی 32/3 میباشد. به لحاظ جنسیت، وابستگی سازمانی و سن تفاوت معنیداری مشاهده نمیشود، اما به لحاظ درجهی علمی تفاوت معنیداری میان اعضای هیأت علمی دانشیار و استاد وجود دارد. نتیجهگیری: بهترین وضعیت مدیریت اطلاعات کاغذی شخصی در گروه سنی 45-36 سال، درجهی علمی دانشیار، گروههای کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی و زنان بوده است. در کل، علیرغم مشاهدهی وضعیت نسبتاً مطلوب، لزوم ارتقای مهارتهای اعضای هیأت علمی در مواجه با حجم انبوه اطلاعات کاغذی احساس میشود، تا با صرف کمترین هزینه، بهترین اطلاعات در مناسبترین زمان بازیابی شود.
حمید احمدی؛ فریده عصاره؛ غلامرضا حیدری؛ ملوک السادات حسینی بهشتی
چکیده
هدف: هدف مقالهی حاضر، بررسی شبکه مفهومی ساختار دانش حوزهی علمسنجی ایران از طریق مدارک تولید شده پژوهشگران ایرانی در داخل و خارج از کشور میباشد.روششناسی این پژوهش با استفاده از روش تحلیل همواژگانی و تحلیل شبکه اجتماعی صورت گرفته است. جامعه پژوهش، شامل تمامی مدارک این حوزه در قالب کتابها، پایاننامهها، طرحهای پژوهشی ...
بیشتر
هدف: هدف مقالهی حاضر، بررسی شبکه مفهومی ساختار دانش حوزهی علمسنجی ایران از طریق مدارک تولید شده پژوهشگران ایرانی در داخل و خارج از کشور میباشد.روششناسی این پژوهش با استفاده از روش تحلیل همواژگانی و تحلیل شبکه اجتماعی صورت گرفته است. جامعه پژوهش، شامل تمامی مدارک این حوزه در قالب کتابها، پایاننامهها، طرحهای پژوهشی و مقالات است که به زبان فارسی و انگلیسی طی 33 سال فعالیت این حوزه در ایران تولید شده است. نتیجهگیری: نتایج حاصل از تحلیل دادهها، نشان داد مفاهیم «ارزیابی تولیدات علمی، تولید علم، شاخصهای علمسنجی، تحلیل استنادی، پایگاه WOS، همکاری علمی، ارزیابی مجلات و ترسیم ساختار علم» بالاترین سنجههای مرکزیت رتبه، نزدیکی، بینابینی و بردار ویژه) را در میان متون این حوزه کسب کردهاند. نتایج حاصل از تحلیل شبکه نشان داد که شبکه مفهومی حوزه علمسنجی ایران کم تراکم است. نتایج حاصل از تحلیل خوشهای نشان داد که حوزه علمسنجی ایران به 17 خوشه موضوعی تقسیم میشود. همچنین نتایج، حاکی از آن است که مدارک این حوزه در ایران، رشدی 32 درصدی داشته و در سالهای اخیر 270 رویداد مفهومی نوظهور در قالب 13 الگوی مفهومی در مدارک این حوزه مطرح شده است. بررسیهای دیگر نشان داد که مفاهیم «ارزیابی تولیدات علمی، تولید علم و تحلیل استنادی» به ترتیب با رویکرد کمی، از جمله مفاهیم غالب این حوزه در کشورند. همچنین نتایج حاصل از تحلیلهای انجام شده نشان میدهد ساختار مفهومی حوزهی علمسنجی در طول زمان، دچار تغییرات عمدهای شده است.
سمیرا سلیمان پور قرابقلو؛ عبدالحسین فرج پهلو؛ غلامرضا حیدری
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت اشتراک دانش از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دانشگاه شهید چمران اهواز در سال تحصیلی 94- 93 صورت گرفته است.. روش: روش پژوهش حاضر پیمایشی و از نوع توصیفی است. جامعهی پژوهش را کلیهی 5086 نفر دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز در سال تحصیلی 94 - 1393 تشکیل دادهاند که در رشتههای مختلف ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت اشتراک دانش از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دانشگاه شهید چمران اهواز در سال تحصیلی 94- 93 صورت گرفته است.. روش: روش پژوهش حاضر پیمایشی و از نوع توصیفی است. جامعهی پژوهش را کلیهی 5086 نفر دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز در سال تحصیلی 94 - 1393 تشکیل دادهاند که در رشتههای مختلف مشغول به تحصیل بودهاند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهای بوده است که براساس یافتههای پژوهش پورسراجیان، اولیاء و سلطانی علی آبادی (1392) و رضایی (1392) تدوین شده بود. یافته ها: نتایج به دست آمده نشان داد که از نظر دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز، زیرساخت فرهنگی و تمایل دانشجویان به اشتراک دانش در این دانشگاه وجود دارد اما زیرساختهای دیگر یعنی عوامل انسانی، فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی، راهبردهای مدیریتی و عوامل ساختاری – اداری دچار ضعف هستند و نیاز به تقویت دارند. نتیجه گیری: در دانشگاه شهید چمران اهواز برای پیاده سازی مدیریت دانش به طور نسبی زیرساختهای لازم وجود دارند، لیکن قبل از پیاده سازی مدیریت دانش این زیرساختها لازم است با برنامه ریزی منسجم و دقیق تقویت شوند.
غلامرضا حیدری
دوره 5، 12، پاییز و زمستان ، مرداد 1392، ، صفحه 1-24
چکیده
چکیده
هدف: هدف از انجام این پژوهش بررسی آشفتگی واژهشناختی و مفهومی در حوزهی علم اطلاعات و دانششناسی است.
روششناسی: در این بررس برای دستیابی به اهداف تحقیق، با تکیه بر متون و منابع موجود، از روش تحلیلی- انتقادی استفاده شده است.
ضرورت و نوآوری: علیرغم اهمیت واژگان به عنوان معیاری برای میزان رشد یافتگی و تکامل یک حرفه یا ...
بیشتر
چکیده
هدف: هدف از انجام این پژوهش بررسی آشفتگی واژهشناختی و مفهومی در حوزهی علم اطلاعات و دانششناسی است.
روششناسی: در این بررس برای دستیابی به اهداف تحقیق، با تکیه بر متون و منابع موجود، از روش تحلیلی- انتقادی استفاده شده است.
ضرورت و نوآوری: علیرغم اهمیت واژگان به عنوان معیاری برای میزان رشد یافتگی و تکامل یک حرفه یا یک حوزهی علمی و حتی تأثیرگذاری آن بر تاریخ، هویت، نظریهپردازی و دیگر ابعاد تمامی حوزههای دانش، این مسئله در حوزهی علم اطلاعات و دانششناسی کمتر مورد توجه قرار گرفته است و بررسی متون بیانگر کمبود و حتی فقدان نوشتاری است که به طور کامل به این موضوع اختصاص یافته باشد.
یافتهها: برخی بیسروسامانیهای تاریخی در رشتهی ما به دلیل تنوع در واژگان و در نتیجه تاریخهای مختلف زبان، خط، کتاب، کتابخانه، علم، حرفه، کتابداری، اطلاعرسانی، علم کتابخانه، دکومانتاسیون، علم اطلاعات، و مانند آن است.
نتیجهگیری: چنانچه این تاریخهای مختلف و حتی متفاوت از رشته در ذیل عبارت و مفهوم «دانش مدون» بازسازی و بازنویسی و یکپارچه شود، این آشفتگیها را میتوان به سامان کرد.
کلیدواژهها: کتابداری/ علم اطلاعات و دانششناسی/ مدیریت اطلاعات/ زبان/ واژگان/ اصطلاحات/ مفاهیم/آشفتگی واژهشناختی/ اصطلاحشناسی.
غلامرضا حیدری
دوره 4، 10، پاییز و زمستان ، دی 1391، ، صفحه 1-2
غلامرضا حیدری
دوره 3، 7، بهار و تابستان ، اردیبهشت 1390، ، صفحه 1-3
غلامرضا حیدری؛ سمانه عباسیان
دوره 3، 7، بهار و تابستان ، اردیبهشت 1390، ، صفحه 55-70
چکیده
در این پژوهش با استفاده از روش تحلیل استنادی وضعیّت استناد در پایاننامههای تحصیلات تکمیلی رشته زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه شهید چمران اهواز در سالهای 1388-1372 مورد بررسی قرار گرفته است. جامعۀ آماری پژوهش 102 عنوان پایاننامهی کارشناسی ارشد و دکتری رشتهی زبان و ادبیات فارسی بوده است. دادهها از طریق فیشنویسی از ...
بیشتر
در این پژوهش با استفاده از روش تحلیل استنادی وضعیّت استناد در پایاننامههای تحصیلات تکمیلی رشته زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه شهید چمران اهواز در سالهای 1388-1372 مورد بررسی قرار گرفته است. جامعۀ آماری پژوهش 102 عنوان پایاننامهی کارشناسی ارشد و دکتری رشتهی زبان و ادبیات فارسی بوده است. دادهها از طریق فیشنویسی از منابع و مآخذ پایاننامهها گردآوری شده و سپس در نرمافزار اکسل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج بیانگر آن بود که میانگین تعداد استنادها 2/61 درصد بوده و از مجموع 6482 استناد به انواع منابع اطلاعاتی، بیشترین استناد به کتابها با 97/92 درصد بوده اس نیمعمر کتابهای فارسی مورد استناد 30 سال، مجلات 20 سال، کتابهای انگلیسی و عربی نیز 20 سال برآورد شد. بیشتر پایاننامهها یعنی 21 درصد دربارهی «فرهنگ و فرهنگنامهها» است. در موضوع «طنز» پایاننامهای وجود نداشت. پراستنادترین منبع «لغتنامه دهخدا» با بسامد 53 است. «نظامی» با بسامد 116 پراستنادترین مؤلف به شمار میآید. در نهایت پراستنادترین مجلات معرفی شدند.