نازیلا محرابی؛ احمدرضا ورناصری؛ سحر خراشادی زاده؛ منصور کوهی رستمی
چکیده
زمینه و هدف: یکی از متغیرهای تاثیرگذار در عملکرد شغلی عوامل روانشناختی است. هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل روانشناختی موثر بر عملکرد شغلی کتابداران کتابخانههای عمومی استان قم است.روششناسی: این پژوهش در سایه پارادایم پراگماتیسم و از نوع اکتشافی صورت گرفته است. جهت گردآوری اطلاعات، روشهای کتابخانهای و میدانی مد نظر بوده است. ...
بیشتر
زمینه و هدف: یکی از متغیرهای تاثیرگذار در عملکرد شغلی عوامل روانشناختی است. هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل روانشناختی موثر بر عملکرد شغلی کتابداران کتابخانههای عمومی استان قم است.روششناسی: این پژوهش در سایه پارادایم پراگماتیسم و از نوع اکتشافی صورت گرفته است. جهت گردآوری اطلاعات، روشهای کتابخانهای و میدانی مد نظر بوده است. در فاز کیفی این پژوهش، از روش دلفی برای شناسایی عوامل روانشناختی از طریق پرسشنامهای نیمه ساختاریافته که در اختیار اعضای پنل دلفی قرار گرفت؛ استفاده و سپس تایید شد؛ و در فاز کمی، به جهت رتبهبندی عوامل، از روش کمی AHP استفاده شد. بدین شکل که پرسشنامه میان اعضای هیات علمی و کارکنان دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری کتابخانههای عمومی استان قم توزیع و جهت تحلیل دادهها از روش AHP استفاده شد. به منظور تحلیل دادههای حاصل، از نرم افزارهای Spss 25 و Expert Choice 11 جهت تحلیل دادهها استفاده شد.یافتهها: یافته نشان داد که عوامل روانشناختی موثر بر عملکرد شغلی کتابداران کتابخانههای عمومی استان قم شامل 7 مقوله هوش هیجانی ، هوش شناختی ، خلاقیت هیجانی ، خلاقیت ، برونگرایی ، توانایی حلمسئله ، و مسئولیتپذیر است. براساس تحلیل مقایسه صورت گرفته نیز عامل هوش هیجانی در درجه اول، عامل توانایی حل مسئله در درجه 2، عامل مسئولیتپذیری در درجه 3، عامل خلاقیت در درجه 4، عامل هوش شناختی در درجه 5، عامل خلاقیت هیجانی در درجه 6، و در آخر عامل برونگرایی در درجه 7 قرار گرفت.نتیجهگیری: نتایج به دست آمده از این پژوهش حاکی از آن است که عوامل روانشناختی مذکور در نحوه عملکرد کارکنان کتابخانههای عمومی استان قم موثر هستند، بنابراین در گزینش کارکنان باید به این عوامل روانشناختی توجه شود و مورد بررسی قرار گیرد.
منصور کوهی رستمی؛ محسن حاجی زینالعابدینی؛ نگار موری بختیاری
چکیده
هدف: هدف پژوهش بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی کتابداران کتابخانههای عمومی استان خوزستان با میانجیگری فرهنگ سازمانی بر مدیریت دانش است.
روششناسی: روش پژوهش پیمایشی است؛ از مدلیابی معادلات ساختاری(SEM) و روش حداقل مربعات جزئی جهت آزمون فرضیهها و برازندگی مدل استفاده شد. جامعه آماری 380 نفر از کتابداران کتابخانههای عمومی ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی کتابداران کتابخانههای عمومی استان خوزستان با میانجیگری فرهنگ سازمانی بر مدیریت دانش است.
روششناسی: روش پژوهش پیمایشی است؛ از مدلیابی معادلات ساختاری(SEM) و روش حداقل مربعات جزئی جهت آزمون فرضیهها و برازندگی مدل استفاده شد. جامعه آماری 380 نفر از کتابداران کتابخانههای عمومی استان خوزستان است که بر اساس جدول مورگان 181 نفر به عنوان نمونه در پژوهش مشارکت داشتند. ابزار اندازهگیری سه پرسشنامه، مدیریت دانش Lawson (2003)، سرمایه اجتماعی Nahapiet, & Ghoshal (1998) و فرهنگ سازمانی (2000) Denison است.
یافتهها: ضریب مسیر سرمایه اجتماعی بر فرهنگ سازمانی برابر (867/0) است که گویای معناداری تأثیر سرمایه اجتماعی بر فرهنگ سازمانی است. ضریب مسیر بین متغیرهای سرمایهی اجتماعی و مدیریت دانش برابر (145/0) است که گویای معناداری تأثیر سرمایهی اجتماعی بر مدیریت دانش است. ضریب مسیر بین متغیرهای فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش نیز 783/0 شده است که تأثیر فرهنگ سازمانی بر مدیریت دانش را تأیید میکنند. همچنین نتایج آزمون تی سوبل نشان میدهد که فرهنگ سازمانی در رابطه سرمایهی اجتماعی و مدیریت دانش نقش میانجی دارد.
نتیجهگیری: پژوهشگران عوامل گوناگون ساختاری، فرهنگی، تکنولوژیکی، رهبری، منابع انسانی و غیره را زیرساخت مناسب و مورد نیاز برای اجرای موفقیتآمیز مدیریت دانش معرفی و بررسی کردهاند که از میان این زیرساختها و توانمندسازهای گوناگون مدیریت دانش، این پژوهش بر نقش حیاتی و تعیینکننده سرمایه اجتماعی و فرهنگ سازمانی در ارتقای اثربخشی اقدامات مدیریت دانش در کتابخانههای عمومی استان خوزستان تأکید شده است.
منصور کوهی رستمی؛ حمید قاضی زاده؛ نگار موری بختیاری
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر آن است که تأثیر مهارتهای ارتباطی کتابداران کتابخانههای عمومی استان خوزستان با میانجیگری هوش فرهنگی بر مدیریت ارتباط با مراجعان را بررسی نماید.روش: روش پژوهش پیمایشی است؛ از مدلیابی معادلات ساختاری ((SEM جهت آزمون فرضیهها و برازندگی مدل استفاده شد. جامعهی آماری 380 نفر از کتابداران کتابخانههای عمومی استان ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر آن است که تأثیر مهارتهای ارتباطی کتابداران کتابخانههای عمومی استان خوزستان با میانجیگری هوش فرهنگی بر مدیریت ارتباط با مراجعان را بررسی نماید.روش: روش پژوهش پیمایشی است؛ از مدلیابی معادلات ساختاری ((SEM جهت آزمون فرضیهها و برازندگی مدل استفاده شد. جامعهی آماری 380 نفر از کتابداران کتابخانههای عمومی استان خوزستان هستند که پرسشنامه بین 200 نفر از آنان توزیع و در نهایت 181 نفر در پژوهش مشارکت داشتند. ابزار اندازهگیری سه پرسشنامه، هوش فرهنگی آنگ و همکاران (2004)، مهارت های ارتباطی بارتون (1990) و مدیریت ارتباط با مشتری سین و همکاران (2005) است.یافتهها: نتایج حاصل از تحلیل t تک نمونهای نشان داد که میانگین نمره مهارتهای ارتباطی، هوش فرهنگی و مدیریت ارتباط با مشتری به طور معنی-داری (001/0>p) از نمره برش کمتر است؛ که نشان میدهد که نمونهی پژوهش از نظر مهارتهای ارتباطی، هوش فرهنگی و مدیریت ارتباط با مشتری در وضعیت نامطلوبی به سر میبرند. ضرایب مسیر مهارتهای ارتباطی بر هوش فرهنگی، مهارتهای ارتباطی و هوش فر هنگی بر مدیریت ارتباط با مشتری به ترتیب با 817/0، 495/0 و 320/0 به دست آمد که در سطح خطای استاندارد معنیدار بوده و با احتمال 95/0 میتوان بیان نمود که مهارتهای ارتباطی و هوش فرهنگی بر مدیریت ارتباط با مشتری مؤثر هستند.