مدیریت دانش
فاطمه نویدی؛ محمد حسن زاده
چکیده
هدف: خلق دانش و جریان آن در سازمان های پروژهمحور ویژگیهای منحصر به فردی دارد و ممیزی دانش خلق شده در این سازمانها نیز با سایر سازمانها تفاوت چشمگیری دارد. از سوی دیگر، ممیزی دانش در موفقیت مدیریت دانش در سازمانهای پروژه-محور نقش اساسی دارد؛ هدف از پژوهش حاضر، بررسی میزان اهمیت و میزان رعایت مؤلفههای ممیزی دانش شناسایی شده ...
بیشتر
هدف: خلق دانش و جریان آن در سازمان های پروژهمحور ویژگیهای منحصر به فردی دارد و ممیزی دانش خلق شده در این سازمانها نیز با سایر سازمانها تفاوت چشمگیری دارد. از سوی دیگر، ممیزی دانش در موفقیت مدیریت دانش در سازمانهای پروژه-محور نقش اساسی دارد؛ هدف از پژوهش حاضر، بررسی میزان اهمیت و میزان رعایت مؤلفههای ممیزی دانش شناسایی شده در این نوع از سازمانها است. روش: پژوهش حاضر، پژوهشی کاربردی با رویکردی کمّی است که از طریق مطالعه موردی و روش پیمایش به بررسی وضعیت و اهمیت مؤلفههای ممیزی دانش در چهار پژوهشگاه پروژهمحور (پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، پژوهشگاه صنعت نفت، پژوهشگاه نیرو و پژوهشگاه فضایی ایران) میپردازد. دادههای پژوهش از طریق مراجعه به 220 نفر از مدیران پروژه، کنترل پروژه و مدیریت دانش این چهار پژوهشگاه گردآوری شده است. یافتهها: در وضعیت موجود، مؤلفه ارزشگذاری دانش با میانگین 2.61 و مؤلفه تحلیل نیاز دانش با میانگین 2.56 از بالاترین میزان توجه برخوردارند و در حالت آرمانی نیز مؤلفههای تحلیل موجودی دانش (4.287) و ارزشگذاری دانش (4.28) باید مورد توجه قرار گیرند. نتیجهگیری: تاکید بر ارزشگذاری دانش، تحلیل نیاز و موجودی دانش نشان میدهد که اهمیت داراییهای دانشی در سازمانهای پروژهمحور، تابع میزان ارزش افزایی و پاسخگویی آنها به نیازمندیهاست. برخلاف سازمانهای دیگر، الزاماً وجود دانش و حجم انباره دانش مورد توجه نیست. این امر توجه به مؤلفههای ممیزی دانش بر اساس میزان اهمیت و وزن این مؤلفهها در سازمانهای پروژهمحور، در تدوین مدل ممیزی دانش چنین سازمان هایی را نیز توجیه میکند.کلمات کلیدی ممیزی دانش، مولفه های ممیزی دانش، مدیریت دانش
محمد حسن زاده؛ بهروز رسولی؛ المیرا کریمی
چکیده
هدف: نظر به اهمیت نظریهپردازی در مسیر توسعه و پیشرفت علمی، در اسناد بالادستی در پیوند با علم، فناوری، و نوآوری در ایران توجه خاصی به آن شده است. ولی به نظر میرسد علیرغم توجه به این پدیده در ایران، هنوز نظریهپردازی نتوانسته است رشد و پیشرفت چشمگیری داشته باشد. هدف از این پژوهش واکاوی موانع فراسازمانی کلیدی رشد ظرفیت نظریهپردازی ...
بیشتر
هدف: نظر به اهمیت نظریهپردازی در مسیر توسعه و پیشرفت علمی، در اسناد بالادستی در پیوند با علم، فناوری، و نوآوری در ایران توجه خاصی به آن شده است. ولی به نظر میرسد علیرغم توجه به این پدیده در ایران، هنوز نظریهپردازی نتوانسته است رشد و پیشرفت چشمگیری داشته باشد. هدف از این پژوهش واکاوی موانع فراسازمانی کلیدی رشد ظرفیت نظریهپردازی در کشور است.روششناسی: فلسفۀ تفسیرگرایی با آمیزهای از عملگرایی جهانبینی این پژوهش است. قومنگاری با آمیزهای از گراندد تئوری نیز روشی است که برای پاسخگویی به پرسشهای پژوهش انتخاب شده است. برای گردآوری دادهها، با 12 خبره در دانشگاه تربیت مدرس مصاحبه شده، مصاحبههای پیادهسازی و در نرمافزار «مکس کیو. دی. ای.» تحلیل، کدگذاری، و مقولهبندی شدهاند.یافتهها: به شکل جامع میتوان موانع پیشرفت نظریهپردازی را به دو گروه سازمانی و فراسازمانی دستهبندی کرد. از آنجا که تمرکز این پژوهش بر موانع فراسازمانی است، این موانع را میتوان در هفت دستۀ کلی، یعنی شامل پیوند ضعیف علم با جامعه، مشکلات اقتصادی کشور، مدیریت ناکارآمد آموزش عالی، ناکارآمدی آموزش عالی، دشواری نظریهپردازی، سیاستگذاری نادرست آموزشی، و سیاستگذاری نادرست پژوهشی سازماندهی کرد.اصالت: نظریهپردازی از پدیدههای کلیدی آموزش عالی است که نباید از رشد و گسترش آن غافل شد؛ نخستین گام برای تحقق این پدیده شناسایی موانعی است که رشد آن را کند میسازند. پژوهش حاضر با رویکرد کیفی انجام شده که دیدی ژرف از موانع نظریهپردازی به دست میدهد و دستهبندی تازهای مطرح میکند که سیاستگذاری را در این زمینه عملی میسازد.
محمد حسن زاده؛ زینب غیوری
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف فراتحلیل مطالعات کاربران کتابخانههای عمومی ایران و دستیابی به فهمی دقیق از یافته های پژوهش های پیشین در این زمینه انجام گرفته است.روش: در این مطالعه از روش جستجوی پایگاههای اطلاعاتی با استفاده از کلیدواژههای user studies", "user study" , "public library user studies" " ," The importance of user studies" در بین پایگاههای اطلاعاتی خارجی Google Scholar, Scopus, ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف فراتحلیل مطالعات کاربران کتابخانههای عمومی ایران و دستیابی به فهمی دقیق از یافته های پژوهش های پیشین در این زمینه انجام گرفته است.روش: در این مطالعه از روش جستجوی پایگاههای اطلاعاتی با استفاده از کلیدواژههای user studies", "user study" , "public library user studies" " ," The importance of user studies" در بین پایگاههای اطلاعاتی خارجی Google Scholar, Scopus, JSTOR, Science Direct و کلیدواژههای مطالعات کاربران، مطالعات کاربران کتابخانههای عمومی، کاربران کتابخانههای عمومی، جذب مخاطب در بین پایگاههای داخلیSID, Magiran, Noormags کار جستجو انجام پذیرفت. در نهایت، 18 منبع انگلیسی و 38 مقاله فارسی وارد مطالعه شد. سیر تحول مطالعات کاربران در دو دوره زمانی قبل و بعد از دهه1980 شناسایی و تحلیل شده است.یافتهها: یافتهها نشان داد در مطالعات خارجی توزیع فراوانی حوزههای مطالعه شده در مطالعات کاربران، «عوامل و موانع استفاده از کتابخانه عمومی و خدمات کتابخانه»، بیشترین فراوانی را به خود اختصاص داده اند،. خدمات، مکان و منابع کتابخانه، دسترسپذیری و راحتی محیط کتابحانه، و کارکنان با بیشترین فراوانی به عنوان زیرمولفههای مطرح شده در این مطالعات بوده اند. رابطه بین درآمد، تحصیلات، جنسیت، سن، میزان اوقات فراغت و همچنین استفاده از اینترنت بر استفاده از کتابخانه عمومی مورد تایید قرار گرفته است. در مطالعات انجام شده در ایران، فضا و معماری کتابخانه، مناسبت منابع با نیاز اعضاء، نگرشسنجی در خصوص کتابخانه عمومی، تمرکز بر سنجش رضایت افراد بیشترین فراوانی را به خود اختصاص دادهاند.
مریم پارسائیان؛ نصرت ریاحی نیا؛ سمیه آخشیک؛ محمد حسن زاده
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی تناسب الگوی تعالی سازمانی و نظام وزندهی آن با کتابخانههای دانشگاهی ایران است.روش: پژوهش حاضر در دو مرحله کیفی و کمی انجام گرفت. در مرحله کیفی با استفاده از پنل دلفی، مهمترین معیارهای فرعی الگوی تعالی سازمانی متناسب با کتابخانههای دانشگاهی ایران شناسائی شد، در مرحله کمی با استفاده از پرسشنامه متناسبسازی ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی تناسب الگوی تعالی سازمانی و نظام وزندهی آن با کتابخانههای دانشگاهی ایران است.روش: پژوهش حاضر در دو مرحله کیفی و کمی انجام گرفت. در مرحله کیفی با استفاده از پنل دلفی، مهمترین معیارهای فرعی الگوی تعالی سازمانی متناسب با کتابخانههای دانشگاهی ایران شناسائی شد، در مرحله کمی با استفاده از پرسشنامه متناسبسازی شده، نظرات مدیران کتابخانههای دانشگاهی ایران در خصوص میزان اهمیت هریک از معیارهای فرعی شناسائی شد. به منظورتجزیه و تحلیل دادههای بهدست آمده از رگرسیون امتیاز عامل و روش بوت استرپ-پی (صدکی) نرم افزار AMOS نسخه 23 استفاده شد.یافته ها: الگوی تعالی سازمانی متناسبسازی شده در شرایط کتابخانههای دانشگاهی ایران از برازش کافی برخوردار است، معیارهای توانمندساز در مجموع 62درصد و معیارهای نتایج 38 درصد از ساختار وزتی الگو را بهخود اخصاص میدهند. در بین معیارهای توانمندساز معیار فرایندها، منابع و خدمات اطلاعاتی با وزن تقریبی 15درصد و در بین معیارهای نتایج معیار نتایج کلیدی عملکرد با وزن تقریبی 14درصد بیشترین وزن را بهخود اختصاص میدهند.نتیجه گیری: معیارهای توانمندساز بیش از معیارهای نتایج برای تعالی خدمات درکتابخانههای دانشگاهی ایران اهمیت دارند، تقویت این معیارها میتواند زمینه بهبود ارائه خدمات و رسیدن به نتایج متعالی را بهدنبال داشتهباشد.