فرشاد پرهام نیا؛ فاطمه نوشین فرد؛ نجلا حریری؛ صدیقه محمداسماعیل
چکیده
هدف: هدف پژوهش بررسی نقش عوامل فردی و سبک رهبری بر ارتباطات علمی با استفاده از روش ترکیبی بود. روششناسی: روش پژوهش، ترکیبی از نوع طرح متوالی– تبیینی-پیگیری تبیینها انجام شد. جامعه آماری شامل اعضای هیأت علمی دانشگاههای مراکز استانها بود که با استفاده از جدول مورگان به روش نمونهگیری طبقهای متناسب 378 نفر به عنوان حجم نمونه ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش بررسی نقش عوامل فردی و سبک رهبری بر ارتباطات علمی با استفاده از روش ترکیبی بود. روششناسی: روش پژوهش، ترکیبی از نوع طرح متوالی– تبیینی-پیگیری تبیینها انجام شد. جامعه آماری شامل اعضای هیأت علمی دانشگاههای مراکز استانها بود که با استفاده از جدول مورگان به روش نمونهگیری طبقهای متناسب 378 نفر به عنوان حجم نمونه مشخص گردید. گردآوری دادهها از طریق پرسشنامه محقق ساخته انجام شد. جامعه آماری بخش کیفی شامل 16 نفر با مرتبه استادیار به بالا به صورت هدفمند انتخاب شدند. گردآوری دادههای بخش کیفی بر اساس روش مصاحبهی نیمه ساختار یافته و تحلیل آن از شیوه تحلیل محتوا با رویکرد قیاسی مقولهها استفاده شد.یافتهها: نتایج بخش کمی نشان داد متغیرهای ویژگیهای شخصیتی، ویژگیهای سبکشناختی، تضاد سازمانی، و سبک رهبری توانستند واریانس ارتباطات علمی را به صورت معناداری تبیین کنند. نتایج بخش کیفی نشان از تأیید برونداد بخش کمی داشت و مقولهها و عوامل فرعی مؤثر بر ارتباطات علمی شامل 235 کد اولیه 33 مفاهیم بود. نتیجهگیری: به طور کلی یافتهها حاکی از تأثیر مستقیم اکثر متغیرهای مورد بررسی بر ارتباطات علمی بود.
صدیقه محمداسماعیل؛ محبوبه قربانی
چکیده
هدف این این پژوهش تعیین میزان تاثیرگذاری کتابداران و متخصصان اطلاع رسانی در اجرای راهبردهای مقابله با جنگ نرم است.روش و جامعه پژوهش و ابزارگردآوری اطلاعات: این پژوهش مروری – کتابخانهای و پیمایشی کاربردی است با استفاده از ابزار پرسشنامه که از متون و پژوهشهای مرتبط استخراج شده و روایی آن توسط چند تن از اساتید تایید شده است اطلاعات ...
بیشتر
هدف این این پژوهش تعیین میزان تاثیرگذاری کتابداران و متخصصان اطلاع رسانی در اجرای راهبردهای مقابله با جنگ نرم است.روش و جامعه پژوهش و ابزارگردآوری اطلاعات: این پژوهش مروری – کتابخانهای و پیمایشی کاربردی است با استفاده از ابزار پرسشنامه که از متون و پژوهشهای مرتبط استخراج شده و روایی آن توسط چند تن از اساتید تایید شده است اطلاعات مورد نیاز گردآوری شده و در نرم افزار اس پی اس تجزیه و تحلیل شده است. جامعه این پژوهش بالغ بر65 نفر از استادان و اعضای هیات علمی و متخصصان کتابداری و اطلاع رسانی پژوهشگاهها، سازمانهای پژوهشی و دانشگاه-های دولتی به صورت گروه هدف در دسترس بوده است که ، تعداد ۴۵ پرسشنامه دریافت گردیده است. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داده است که ۲/۸۲٪ پاسخ دهندگان شبکههای ماهوارهای را دارای بیشترین کارایی نسبت با سایر ابزارهای جنگ دانستهاند. ۷/۶۶ ٪ جامعه پژوهش ایجاد تغییر در اعتقادات و باورهای جامعه را مهمترین هدف جنگ نرم میدانند، ۸۴/۴ ٪ پاسخ-دهندگان جوانان و نوجوانان را مهمترین گروه هدف در جنگ نرم می-دانند و ۸۰٪ افزایش آگاهیهای عمومی را موثرترین راهبرد برای مقابله باجنگ نرم دانسته و نیز ۶۴/۴٪ اظهارنمودهاند که کتابداران و متخصصان اطلاعرسانی در ایجاد سرویسهای آگاهی رسانی جاری به عنوان راهبرد مقابله با جنگ نرم بیشترین تاثیر را دارند. از نظر جامعه پژوهش بین میزان اهمیت اهداف جنگ نرم و اهمیت راهبردهای عمومی مقابله با آن ارتباط معناداری وجود دارد.