منیره غریبه نیازی؛ سعید رضایی شریف آبادی
چکیده
هدف: هدف تحقیق بررسی دیدگاه کتابداران کتابخانه ملی از نظریه انتقادی است. روش پژوهش: روش پژوهش توصیفی است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه استاندارد (هالیستر وشویندر ، 2014) است. ابزار تجزیهوتحلیل دادهها آمار توصیفی و آمار استنباطی است. یافتهها: یافتهها نشان داد که 57 درصد کتابداران با نظریهپردازان این نظریه آشنایی زیادی ندارند. ...
بیشتر
هدف: هدف تحقیق بررسی دیدگاه کتابداران کتابخانه ملی از نظریه انتقادی است. روش پژوهش: روش پژوهش توصیفی است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه استاندارد (هالیستر وشویندر ، 2014) است. ابزار تجزیهوتحلیل دادهها آمار توصیفی و آمار استنباطی است. یافتهها: یافتهها نشان داد که 57 درصد کتابداران با نظریهپردازان این نظریه آشنایی زیادی ندارند. 44 درصد با مسائل اجتماعی و فعالیتهای انتقادی مرتبط با رشته مرتبط هستند. 53 درصد نقد مارکسیست و فرا استعماری را با نظریه انتقادی مرتبط میدانستند. 51 درصد کتابداران متفقالقول بودند که مهمترین اقدامی که در زمینه کتابداری تغییر در ماهیت، شغل کتابداری، تغییر دیدگاههای سازمان آموزشی و کاربران است. فرضیه نشان داد که بین تجربه کتابدارانی که با انتقادی آشنا هستند و مهمترین اقدامات در کتابداری با توجه به مفاهیم مهم نظریه انتقادی انجام شود، ارتباط معناداری وجود دارد. نتیجه گیری: میبایست کلیه کتابداران بهمنظور بهکارگیری مفاهیم نظریه انتقادی با نظریه انتقادی آشنا باشند که لزوم گنجاندن دروس نظریه انتقادی در برنامههای کتابداری احساس میشود.
خدیجه مرادی؛ سعید رضایی شریف آبادی
چکیده
هدف: پاسخگویی به این سوال است که آیا الگوی اف.ار.بی.آر. دارای ساختاری نشانهشناسی است؟ آیا میتوان الگوی اف.آر.بی.آر. را بر اساس نشانهشناسی بررسی نمود؟ روش: روش پژوهش تحلیل مفهومی است. بررسی تطبیقی بین مفاهیم الگوهای دو نظریهپرداز نشانهشناسی، "سوسور" و "پیرس" با موجودیتها و روابط الگوی اف.آر.بی.آر. انجام شده است. یافتهها: بررسی ...
بیشتر
هدف: پاسخگویی به این سوال است که آیا الگوی اف.ار.بی.آر. دارای ساختاری نشانهشناسی است؟ آیا میتوان الگوی اف.آر.بی.آر. را بر اساس نشانهشناسی بررسی نمود؟ روش: روش پژوهش تحلیل مفهومی است. بررسی تطبیقی بین مفاهیم الگوهای دو نظریهپرداز نشانهشناسی، "سوسور" و "پیرس" با موجودیتها و روابط الگوی اف.آر.بی.آر. انجام شده است. یافتهها: بررسی اصول دو الگوی سوسور و پیرس در اف.آر.بی.آر. نشان داد که میتوان موجودیت اثر و برداشت را یک نشانه در نظر گرفت که بر اساس الگوی دوجهی سوسور دارای دو جنبه، محتوی ذهنی به عنوان دال و محتوی مفهومی به عنوان مدلول هستند که در کنار هم نشانه را به وجود میآورند. اثر به عنوان یک نشانه میتواند بر دیگر نشانهها تاثیرگذار بوده و معنای جدیدی تولید نماید. نتیجهگیری: نتایج نشان داد موجودیتهای اف.آر.بی.آر. در الگوی سه وجهی پیرس نیز قابلیت تطبیق دارند. زمانی که فرد ایدههای ذهنی خود را به نمایش میگذارد اثر خلق میشود. اثرخلق شده در مواجه با افراد مختلف، برداشتهای متفاوتی را به وجود میآورد. موجودیت برداشت زمانی که در محملهای مختلفی ارائه میشود به صورت مدارک در مکانهای مختلفی نگهدای میشود.
منصور تاجداران؛ سعید رضایی شریف آبادی؛ شبنم رفوآ
دوره 5، 12، پاییز و زمستان ، مرداد 1392، ، صفحه 61-82
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف بررسی وضعیت زیرساخت های اشتراک دانش در صنعت بیمه ایران براساسمؤلفه های آن انجام شده است.روش: پژوهش حاضر از حیث هدف، پژوهش کاربردی و از حیث گردآوری داده ها از نوع پژوهش هایتوصیفی پیمایشی می باشد. داده ها با استفاده از پرسشنامه گردآوری شده است. جامعه پژوهش، 112 نفر -مدیران دفاتر مرکزی 61 شرکت بیمه دولتی و خصوصی فعال ...
بیشتر
هدف: این پژوهش با هدف بررسی وضعیت زیرساخت های اشتراک دانش در صنعت بیمه ایران براساسمؤلفه های آن انجام شده است.روش: پژوهش حاضر از حیث هدف، پژوهش کاربردی و از حیث گردآوری داده ها از نوع پژوهش هایتوصیفی پیمایشی می باشد. داده ها با استفاده از پرسشنامه گردآوری شده است. جامعه پژوهش، 112 نفر -مدیران دفاتر مرکزی 61 شرکت بیمه دولتی و خصوصی فعال در بازار بیمه ایران مستقر در شهر تهران استکه از میان آنها، براساس جدول کرجسی مورگان، تعداد 621 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند که با استفادهاز روش نمونه گیری طبقه ای، پرسشنامه در بین آنها توزیع گردید. تجزیه وتحلیل داده ها با روش های آمارتوصیفی و استنباطی )آزمون کلموگروف اسمیرنوف، آزمون t تک نمونه ای( انجام شد.یافتهها: در مجموع زیرساخت اشتراک دانش در صنعت بیمه کشور دارای وضعیت نسبتاً مطلوبی می باشد.زیرساخت فرآیندی )سازمانی( بهترین وضعیت و زیرساخت انسانی ضعیف ترین وضعیت را نشان می دهند.نتیجهگیری: به نظر می رسد که با توجه به اینکه فضای صنعت بیمه روز به روز رقابتی تر میشود،شرکت های بیمه اهمیت اشتراک گذاری دانش را در راستای کسب مزیت رقابتی درک نموده و آنرا پیاده می نمایند.