کتابخانه های عمومی
علی اکبر خاصه؛ شهلا یوسف پور؛ فرامرز سهیلی؛ مهری شهبازی
چکیده
هدف: در این پژوهش سعی شده رابطه بین شیوع اختلالات اسکلتی- عضلانی کتابداران در کتابخانهها، با فرسودگی، استرس و انگیزش شغلی مورد توجه قرار گیرد.
روششناسی: پژوهش حاضر کاربردی و از نوع پیمایشی- همبستگی بوده و جامعۀ آماری آن 170 نفر از کتابداران کتابخانههای عمومی استان کرمانشاه میباشد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامههای استاندارد ...
بیشتر
هدف: در این پژوهش سعی شده رابطه بین شیوع اختلالات اسکلتی- عضلانی کتابداران در کتابخانهها، با فرسودگی، استرس و انگیزش شغلی مورد توجه قرار گیرد.
روششناسی: پژوهش حاضر کاربردی و از نوع پیمایشی- همبستگی بوده و جامعۀ آماری آن 170 نفر از کتابداران کتابخانههای عمومی استان کرمانشاه میباشد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامههای استاندارد اختلالات اسکلتی- عضلانی نوردیک، فرسودگی شغلی ماسلاچ، استرس شغلی Hse و انگیزش شغلی مازلو بود. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی رگرسیون لجستیک و آزمون مجذور کا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: نتایج نشان داد که بیشترین شیوع اختلالات اسکلتی – عضلانی به ترتیب در نواحی کمر، پشت، گردن، باسن و کمترین اختلالات در نواحی زانو، شانه، مچ دست و آرنج گزارش شده است. بهعلاوه رابطهی بین فرسودگی شغلی و شیوع اختلالات اسکلتی- عضلانی در ناحیهی گردن، پشت، باسن، شانه، آرنج و مچ دست، بین استرس شغلی و شیوع این اختلالات در ناحیهی باسن و بین انگیزش شغلی و شیوع این اختلالات در ناحیهی گردن، پشت و شانه همبستگی معنادار وجود دارد.
نتیجه گیری: اختلالات اسکلتی– عضلانی دارای فراوانی بالایی در بین کارکنان کتابخانههای عمومی است. در این راستا انجام برنامههای مداخلهای ارگونومی در محیط کار امری ضروری بنظر میرسد. و میتوان به آموزش کارکنان در رابطه با اصول ارگونومیک کار در محیط کار به عنوان قسمتی از این برنامهها اشاره کرد.
عبدالحسین فرج پهلو؛ مهری شهبازی؛ علی رضا رحیمی؛ فریده عصاره
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر، تعیین کیفیت داده های نظام های رایانه ای-کتابخانه ای ایران با توجه به نظرات کاربران نهایی این نظام ها است. روششناسی: پژوهش حاضر به روش پیمایشی به مقایسه کیفیت دادههای سه نظام رایانهای- کتابخانهای پارسآذرخش، نوسا و پیام مشرق، از نظر محتوا، سازماندهی، شکل ارائه و استفاده پرداخت. یافتهها: در سه نظام رایانهای ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر، تعیین کیفیت داده های نظام های رایانه ای-کتابخانه ای ایران با توجه به نظرات کاربران نهایی این نظام ها است. روششناسی: پژوهش حاضر به روش پیمایشی به مقایسه کیفیت دادههای سه نظام رایانهای- کتابخانهای پارسآذرخش، نوسا و پیام مشرق، از نظر محتوا، سازماندهی، شکل ارائه و استفاده پرداخت. یافتهها: در سه نظام رایانهای کتابخانهای مورد بررسی، بیشترین تفاوت میانگین در بین پاسخگویان نظام رایانهای-کتابخانهای پیام مشرق و مربوط به عامل چهارم مقیاس یعنی "کیفیت دادهها ازنظر استفاده" بوده است. نتیجهگیری: در کل، نتایج بررسی ها نشان داد که به نظر می آید، پاسخگویان این پژوهش، نسبت به نظامهای رایانهای کتابخانهای پارسآذرخش و پیام مشرق از نظر محتوا، سازماندهی و شکل ارائهی دادهها، نظرات مشابهی دارند. نتایج مذکور همچنین نشان داد که نظرات پاسخگویان نسبت به نظامهای رایانهای کتابخانهای پارسآذرخش و نوسا نیز از نظر محتوا و شکل ارائهی دادهها، دارای میانگین همسان است. بهعلاوه کیفیت دادهها از نظر استفاده برای هیچ یک از نظامهای رایانهای کتابخانهای، دارای میانگین همسان نمی باشد.
مهری شهبازی؛ رحیم علیجانی
دوره 5، 12، پاییز و زمستان ، مرداد 1392، ، صفحه 103-122
چکیده
هدف: هدف این پژوهش بررسی تولیدات علمی اعضای هیأت علمی دانشگاه پیام نور استان اصفهانمیباشد.روش شناسی: به منظور گردآوری داده ها پس از جستجوی عبارت ) Payam* OR PNU ( در فیلدآدرس پایگاه اطلاعاتی آی.اس.آی، نتایج، مجدداً بصورت دستی در نرم افزار Word مورد بررسی قرارگرفت و مدارک مربوط به دانشگاه های پیام نور استان اصفهان تفکیک گردید. رکورد های به دست ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش بررسی تولیدات علمی اعضای هیأت علمی دانشگاه پیام نور استان اصفهانمیباشد.روش شناسی: به منظور گردآوری داده ها پس از جستجوی عبارت ) Payam* OR PNU ( در فیلدآدرس پایگاه اطلاعاتی آی.اس.آی، نتایج، مجدداً بصورت دستی در نرم افزار Word مورد بررسی قرارگرفت و مدارک مربوط به دانشگاه های پیام نور استان اصفهان تفکیک گردید. رکورد های به دست آمدهاز این بررسی جامعه آماری پژوهش حاضر را تشکیل داد.یافتهها: یافته ها نشان داد که تا تاریخ بررسی تعداد 47 مدرک از پژوهشگران دانشگاه پیام نور اصفهاندر این پایگاه به ثبت رسیده است. از 47 مدرک تولید شده تنها 1 مدرک بصورت انفرادی و مابقیبصورت گروهی انجام گرفته و 60 مدرک دارای مشارکت بین المللی می باشد.نتیجهگیری: روند تولیدت علمی پژوهشگران دانشگاه پیام نور اصفهان تا سال 1060 سیری صعودی راپیموده است و بیشترین موضوعات پژوهشگران را شیمی با 94 مدرک به خود اختصاص داده است.