مدیریت دانش
قنبر احمدی؛ فریده عصاره؛ محسن حاجی زینالعابدینی
چکیده
هدف: تحلیل شکاف ذخیره و بازیابی تصاویر در آرشیوهای تصویری خبر صدا و سیما و ارائه الگوی رفع شکاف برای ذخیره و بازیابی تصاویر برای رضایت کاربران روش: پژوهش ترکیبی و از نظر هدف کاربردی . با تطبیق مولفه های رویکرد بازیابی پائو" با نیازهای صدا و سیما مولفههای گزینش تصاویر، نیروی انسانی، رعایت استانداردها، راهبردهای جستجو، زیرساختها ...
بیشتر
هدف: تحلیل شکاف ذخیره و بازیابی تصاویر در آرشیوهای تصویری خبر صدا و سیما و ارائه الگوی رفع شکاف برای ذخیره و بازیابی تصاویر برای رضایت کاربران روش: پژوهش ترکیبی و از نظر هدف کاربردی . با تطبیق مولفه های رویکرد بازیابی پائو" با نیازهای صدا و سیما مولفههای گزینش تصاویر، نیروی انسانی، رعایت استانداردها، راهبردهای جستجو، زیرساختها و نرمافزار استخراج و گویه متناظر برای هر یک از عناوین ششگانه به دست آمد. جامعه آماری 120 نفر از عوامل خبری صدا و سیما در تهران و مراکز استانها بود که 99 نفر (5/ 82) درصد به پرسشنامه پاسخ دادند. روایی و پایایی پژوهش ارزیابی و ضریب آلفای کرونباخ 94/0 شد.یافتهها: تحلیل اطلاعات نشان داد با برآورده شدن ترجیحات کاربران کیفیت ذخیره و بازیابی تصاویر در آرشیوها و کیفیت پخش خبرها ارتقا یافته و سبب رضایت کاربران شود. نتایج نشان داد شکاف مولفه راهبردهای جستجو، زیرساختها و نیروی انسانی با امتیاز 7/ 37 و 93/ 36 و 9 /36 در وضع بحرانی و با استانداردها فاصله داشته و مطلوب ارزیابی نمیشوند. شکاف مولفههای گزینش تصاویر، نرمافزار و رعایت استانداردها به ترتیب با امتیاز 7 / 36 و 6 / 35 و 2 / 35 در وضع نامطلوب است. همچنین همه موارد ششگانه میانگین نمرات وضع موجود پایینتر از وضع مطلوب بود. نتیجهگیری: به کارگیری مولفههای ششگانه رویکردهای بازیابی پائو میتواند نقش مهمی در تسهیل ذخیره و بازیابی تصاویر داشته و کاربران در کوتاهترین زمان به تصاویر دست یابند، بهرهوری استفاده از تصاویر افزایش یافته و آرشیوها به صورت یکپارچه، بدون محدودیت زمان و مکان با حذف موازی کاری در دسترس کاربران قرار گیرند. نتایج پژوهش میتواند، به یکپارچهسازی ذخیره و بازیابی تصاویر در شبکههای مختلف خبری کمک کند.
کتابخانه دیجیتالی
محسن حاجی زینالعابدینی؛ سیده کبری پاشازاده؛ سید مهدی طاهری
چکیده
چکیدههدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی پروفایل کاربردی فرادادهای برای توصیف و سازماندهی اشیای محتوایی کتابخانهای مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک انجام شد.روش: از رویکرد تحلیل سیستم در تحقیق حاضر استفاده شده است. در گردآوری دادهها از ابزارهای پژوهش کیفی ازجمله مصاحبه نیمه ساختار یافته و مشاهده دقیق بهره گرفته شد. جامعه آماری پژوهش دارای ...
بیشتر
چکیدههدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی پروفایل کاربردی فرادادهای برای توصیف و سازماندهی اشیای محتوایی کتابخانهای مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک انجام شد.روش: از رویکرد تحلیل سیستم در تحقیق حاضر استفاده شده است. در گردآوری دادهها از ابزارهای پژوهش کیفی ازجمله مصاحبه نیمه ساختار یافته و مشاهده دقیق بهره گرفته شد. جامعه آماری پژوهش دارای دو بخش است. بخش اول جامعه پژوهش را ویژگیهای بومی، ظاهری و معناشناختی تمامی اشیای محتوایی کتابخانه در مؤسسه ملک تشکیل داد. بخش دوم آن را کارمندان بخش فهرستنویسی کتابخانه تشکیل دادند که در این مورد از روش نمونهگیری گلوله برفی برای انتخاب افراد استفاده شد تا در وقت و هزینه پژوهش صرفهجویی شود. همچنین بهمنظور طراحی پروفایل کاربردی با روش نظاممند از چندین سیاهه وارسی مربوط به استانداردهای فرادادهای از جمله هسته دوبلین، توصیف مستند (مَذز)، توصیف شیء (مُدس)، کدگذاری و انتقال فراداده (مِتس) و مارک اکس ام ال استفاده شد.یافتهها: یافتهها نشان میدهد پروفایل کاربردی طراحی شده در پژوهش حاضر دارای 44 عنصر است که 24 عنصر آن از استاندارد فرادادهای توصیف شیء، 18 عنصر از استاندارد فرادادهای هسته دوبلین و 2 عنصر از استاندارد کدگذاری و انتقال فراداده استخراج شد.نتیجهگیری: مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک با بهکارگیری این پروفایل کاربردی و پیشنهادهای ارائهشده در این پژوهش میتواند به مدیریت فرادادههای خود بهمنظور سازماندهی هر چه بهتر و کارآمدتر اشیای محتوایی کتابخانه بپردازد. همچنین سایر کتابخانهها با ویژگیهای مشابه میتوانند از پروفایلهای کاربردی مذکور الگوبرداری کرده و در جهت طراحی و تدوین پروفایل کاربردی فرادادهای خود گام بردارند.
سحر حبیبی؛ محسن حاجی زین العابدینی؛ امیر رضا اصنافی
چکیده
هدف: : هدف از پژوهش حاضر، ارزیابی نرمافزارهای کتابخانهای درونسازمانی از لحاظ شاخصهای عملکردی براساس دیدگاه کتابداران است.
روش شناسی: جامعه پژوهش حاضر شامل 131 نفر از کتابداران کتابخانهی دانشگاههای شهید بهشتی، تهران، مالک اشتر، فردوسی و شریف، که برای انجام فعالیتهای روزانه خود از نرمافزار کتابخانهای درونسازمانی استفاده ...
بیشتر
هدف: : هدف از پژوهش حاضر، ارزیابی نرمافزارهای کتابخانهای درونسازمانی از لحاظ شاخصهای عملکردی براساس دیدگاه کتابداران است.
روش شناسی: جامعه پژوهش حاضر شامل 131 نفر از کتابداران کتابخانهی دانشگاههای شهید بهشتی، تهران، مالک اشتر، فردوسی و شریف، که برای انجام فعالیتهای روزانه خود از نرمافزار کتابخانهای درونسازمانی استفاده میکردند و به صورت سرشماری انتخاب شدند. روش پژوهش پیمایشی- ارزیابانه و شیوه گردآوری اطلاعات سیاهه وارسی محقق ساخته شامل 481 مولفه است.
یافته ها: یافتههای پژوهش نشان داد که در بخش امانت 64/64 درصد نرمافزار پند، 50/89 درصد نرمافزار سیماد، 08/70 درصد نرمافزار پروان، 22/56 درصد نرمافزار تهران، 76 درصد نرمافزار ماوا در وضعیت مطلوبی قرار دارند. بخش فراهمآوری و سفارشات، در نرمافزارهای تهران، پند و پروان در نظر گرفته نشده است، در نرمافزار ماوا اگر چه طراحی شده اما عملا از آن استفاده نمیشود. تنها در نرمافزار سیماد کتابداران به طور عملی از این بخش استفاده میکنند و طبق نظر آنها 11/36 درصد در وضعیت مطلوبی قرار دارد. در بخش ذخیره و بازیابی نرمافزارهای پند، سیماد، پروان، اوراکل تهران، ماوا به ترتیب با کسب امتیاز 64/41 درصد، 71/34 درصد، 61/24 درصد، 69/37 درصد، 38/40 درصد، در وضعیت مطلوبی قرار دارند همچنین در بخش گزارشگیری نرمافزارهای پند، سیماد، پروان، اوراکل تهران، ماوا به ترتیب با کسب امتیاز 12/24 درصد، 20/53 درصد، 91/18درصد، 07/32 درصد، 08/56 درصد، در وضعیت مطلوبی قرار دارند.
نتیجه گیری: نتایج نشان داد که تنها نرمافزار سیماد به بخش سفارشات توجه داشته است که نیاز به توجه بیشتری در این بخش است. همچنین نرم افزارها در بخشهای امانت (در زیربخشهای مختلف مانند عضویت، مالی، گزارشهای آماری، تمدید، رزرو و غیره) و ذخیره و بازیابی دارای ضعفهایی هستند طبق نظر کتابداران بخش گزارشات نرمافزارها نیز انعطاف پذیری کامل و جامعی ندارد. بنابراین نیاز به بازتگری در این بخشها است.
محسن حاجی زین العابدینی؛ مریم میرزایی؛ نجمه سالمی؛ مهدی رحمانی
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی وضعیت بهکارگیری عناصر آمیختههای بازاریابی و تأثیر آن بر ترافیک و رتبه وبگاه کتابخانههای دیجیتال ایران بود. روش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش از نوع پژوهشهای توصیفی پیمایشی بود. جامعه پژوهش شامل 23 کتابخانه دیجیتال در ایران بود که واجد شرایط، داشتن نرمافزار مناسب، وجود منابع اطلاعاتی ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی وضعیت بهکارگیری عناصر آمیختههای بازاریابی و تأثیر آن بر ترافیک و رتبه وبگاه کتابخانههای دیجیتال ایران بود. روش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش از نوع پژوهشهای توصیفی پیمایشی بود. جامعه پژوهش شامل 23 کتابخانه دیجیتال در ایران بود که واجد شرایط، داشتن نرمافزار مناسب، وجود منابع اطلاعاتی و راهاندازی رسمی کتابخانه بودند. یافتهها: نتایج پژوهش بهصورت کلی نشان داد که میزان بهکارگیری عناصر آمیختههای بازاریابی در کتابخانههای دیجیتال مورد بررسی کمتر از حد متوسط است. از میان کتابخانههای مورد بررسی کتابخانه دیجیتال نور، کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی و کتابخانه دیجیتال تبیان رتبههای اول تا سوم را از نظر بهکارگیری عناصر آمیختههای بازاریابی برای بهبود عملکرد را به خود اختصاص داده بودند. نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که بهکارگیری عناصر آمیختههای بازاریابی با میزان بازدید کتابخانهها رابطه مثبتی دارد. به عبارتی هر چه کتابخانهها عناصر آمیختههای بازاریابی را بیشتر رعایت کرده باشند، میزان بازدید از آنها نیز افزایش داشته است.
محسن حاجی زینالعابدینی؛ علی جلالی دیزجی؛ فرزانه دواشی؛ مهدی رحمانی
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر شناسایی ویژگی های تاکسونومی و ارائه الگویی پیشنهادی برای استفاده در ایران است.روش شناسی: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری دادهها از نوع پژوهشهای پیمایشی با استفاده از تکنیک دلفی بود. پس از مطالعه و مرور متون، ویژگیهای تاکسونومی استخراج شده و پرسشنامه ای بر مبنای آنها طراحی گردید. ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر شناسایی ویژگی های تاکسونومی و ارائه الگویی پیشنهادی برای استفاده در ایران است.روش شناسی: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری دادهها از نوع پژوهشهای پیمایشی با استفاده از تکنیک دلفی بود. پس از مطالعه و مرور متون، ویژگیهای تاکسونومی استخراج شده و پرسشنامه ای بر مبنای آنها طراحی گردید. جامعه آماری پژوهش شامل متخصصان کتابداری و اطلاع رسانی بوده که از طریق نمونهگیری هدفمند انتخاب شدهاند. پژوهش در دو مرحله انجام گرفت؛ ابتدا ویژگیهای تاکسونومی از برخی پایگاهها و منابع اطلاعاتی استخراج شد و در مرحله دوم نظرسنجی از متخصصان رشته کتابداری و اطلاعرسانی در مورد تاکسونومی انجام گرفت.یافته ها: نتایج نشان داد که اکثر ویژگیهای پیشنهادی تاکسونومی دارای خصیصه چندگانه و ترکیبی هستند. اشکال متفاوت تاکسونومی دارای کاربردهای متفاوتی هستند و از اشکال مختلف آن میتوان در شرایط ویژه ای بر اساس عام یا خاص بودن تاکسونومی استفاده کرد.نتیجه گیری: نتایج حاصل از پژوهش، افزون بر شناسایی ویژگی های تاکسونومی، الگوی پیشنهادی برای ایجاد تاکسونومی در ایران است که شامل پنج مرحله برنامه ریزی، شناسایی مفاهیم درون تاکسونومی، طرحریزی تاکسونومی، بازبینی و مدیریت و نگهداری با مراحل فرعی هر مرحله برای تاکسونومی است.
منصور کوهی رستمی؛ محسن حاجی زینالعابدینی؛ نگار موری بختیاری
چکیده
هدف: هدف پژوهش بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی کتابداران کتابخانههای عمومی استان خوزستان با میانجیگری فرهنگ سازمانی بر مدیریت دانش است.
روششناسی: روش پژوهش پیمایشی است؛ از مدلیابی معادلات ساختاری(SEM) و روش حداقل مربعات جزئی جهت آزمون فرضیهها و برازندگی مدل استفاده شد. جامعه آماری 380 نفر از کتابداران کتابخانههای عمومی ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی کتابداران کتابخانههای عمومی استان خوزستان با میانجیگری فرهنگ سازمانی بر مدیریت دانش است.
روششناسی: روش پژوهش پیمایشی است؛ از مدلیابی معادلات ساختاری(SEM) و روش حداقل مربعات جزئی جهت آزمون فرضیهها و برازندگی مدل استفاده شد. جامعه آماری 380 نفر از کتابداران کتابخانههای عمومی استان خوزستان است که بر اساس جدول مورگان 181 نفر به عنوان نمونه در پژوهش مشارکت داشتند. ابزار اندازهگیری سه پرسشنامه، مدیریت دانش Lawson (2003)، سرمایه اجتماعی Nahapiet, & Ghoshal (1998) و فرهنگ سازمانی (2000) Denison است.
یافتهها: ضریب مسیر سرمایه اجتماعی بر فرهنگ سازمانی برابر (867/0) است که گویای معناداری تأثیر سرمایه اجتماعی بر فرهنگ سازمانی است. ضریب مسیر بین متغیرهای سرمایهی اجتماعی و مدیریت دانش برابر (145/0) است که گویای معناداری تأثیر سرمایهی اجتماعی بر مدیریت دانش است. ضریب مسیر بین متغیرهای فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش نیز 783/0 شده است که تأثیر فرهنگ سازمانی بر مدیریت دانش را تأیید میکنند. همچنین نتایج آزمون تی سوبل نشان میدهد که فرهنگ سازمانی در رابطه سرمایهی اجتماعی و مدیریت دانش نقش میانجی دارد.
نتیجهگیری: پژوهشگران عوامل گوناگون ساختاری، فرهنگی، تکنولوژیکی، رهبری، منابع انسانی و غیره را زیرساخت مناسب و مورد نیاز برای اجرای موفقیتآمیز مدیریت دانش معرفی و بررسی کردهاند که از میان این زیرساختها و توانمندسازهای گوناگون مدیریت دانش، این پژوهش بر نقش حیاتی و تعیینکننده سرمایه اجتماعی و فرهنگ سازمانی در ارتقای اثربخشی اقدامات مدیریت دانش در کتابخانههای عمومی استان خوزستان تأکید شده است.
عادله فخاری سعادت؛ محسن حاجی زینالعابدینی؛ فاطمه پازوکی
چکیده
This study was conducted to investigate Feasibility of Resource Description and Access (RDA) implementation in manuscripts’ bibliographic records.Paper type: This research is a practical (applicable research)The present research is based on the Research and Development based on documentary and the comparative approach. Findings: The findings prove that out of the identified elements in RDA, (chapter 1 to chapter 7) 33 elements are related to manuscripts. Thus, 77.88 percent of the elements in RDA correspond with the elements used in cataloguing of Astan Quds Razavi and only 12.12 percent ...
بیشتر
This study was conducted to investigate Feasibility of Resource Description and Access (RDA) implementation in manuscripts’ bibliographic records.Paper type: This research is a practical (applicable research)The present research is based on the Research and Development based on documentary and the comparative approach. Findings: The findings prove that out of the identified elements in RDA, (chapter 1 to chapter 7) 33 elements are related to manuscripts. Thus, 77.88 percent of the elements in RDA correspond with the elements used in cataloguing of Astan Quds Razavi and only 12.12 percent does not correspond with them, which demonstrates a near relationship between the elements and rules related to cataloguing of manuscripts in Astan Quds Razavi and RDA. Moreover, out of 46 elements exist in cataloguing the manuscripts of Astan Quds Razavi, 63 percent is corresponded that not corresponded97.30 percent of this 37 percent mismatch is related to codicology, which proves that RDA has been weaker than the rules of Astan Quds Razavi to clarify the special features of the manuscripts.
فاطمه پازوکی؛ محسن حاجی زینالعابدینی
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف تبیین به کارگیری استاندارد توصیف و دسترسی به منبع (آردیاِی) در حوزۀ مدیریت دانش سازمانی انجام شده است.
روش: در پژوهش حاضر با توجه به تأکید مشترک مدیریت دانش و رویکردهای نوین سازماندهی بر دانشمداری، عناصر مرتبط با سازماندهی توصیفی در مدل «نوناکا و تاکه اوچی» بهعنوان یکی از پرکاربردترین مدلهای مدیریت ...
بیشتر
هدف: این پژوهش با هدف تبیین به کارگیری استاندارد توصیف و دسترسی به منبع (آردیاِی) در حوزۀ مدیریت دانش سازمانی انجام شده است.
روش: در پژوهش حاضر با توجه به تأکید مشترک مدیریت دانش و رویکردهای نوین سازماندهی بر دانشمداری، عناصر مرتبط با سازماندهی توصیفی در مدل «نوناکا و تاکه اوچی» بهعنوان یکی از پرکاربردترین مدلهای مدیریت دانش در پیوند با استاندارد توصیف و دسترسی به منبع (آردیاِی) بررسی شده است. همچنین عناصر هسته آردیاِی، برای بهرهگیری در چرخه مدیریت دانش سازمانی پیشنهاد شده است.
یافتهها: نتایج این مطالعه نشان داد که مفهوم سازماندهی در مدلهای گوناگون مدیریت دانش نهادینه شده است و با تمرکز بر این موضوع میتوان جنبهای عینی و عملیاتی به آن بخشید. همچنین به نظر میرسد که آردیاِی نیز در فرایند مدیریت دانش به یکدستسازی، انسجام و در نتیجه بازیابی بهتر اطلاعات سازمانی کمک قابل توجهی بنماید که این امر با تأکید بر بهکارگیری آردیاِی در مخازن دانش سازمانی انجام خواهد شد.