سحر حبیبی؛ محسن حاجی زین العابدینی؛ امیر رضا اصنافی
چکیده
هدف: : هدف از پژوهش حاضر، ارزیابی نرمافزارهای کتابخانهای درونسازمانی از لحاظ شاخصهای عملکردی براساس دیدگاه کتابداران است.
روش شناسی: جامعه پژوهش حاضر شامل 131 نفر از کتابداران کتابخانهی دانشگاههای شهید بهشتی، تهران، مالک اشتر، فردوسی و شریف، که برای انجام فعالیتهای روزانه خود از نرمافزار کتابخانهای درونسازمانی استفاده ...
بیشتر
هدف: : هدف از پژوهش حاضر، ارزیابی نرمافزارهای کتابخانهای درونسازمانی از لحاظ شاخصهای عملکردی براساس دیدگاه کتابداران است.
روش شناسی: جامعه پژوهش حاضر شامل 131 نفر از کتابداران کتابخانهی دانشگاههای شهید بهشتی، تهران، مالک اشتر، فردوسی و شریف، که برای انجام فعالیتهای روزانه خود از نرمافزار کتابخانهای درونسازمانی استفاده میکردند و به صورت سرشماری انتخاب شدند. روش پژوهش پیمایشی- ارزیابانه و شیوه گردآوری اطلاعات سیاهه وارسی محقق ساخته شامل 481 مولفه است.
یافته ها: یافتههای پژوهش نشان داد که در بخش امانت 64/64 درصد نرمافزار پند، 50/89 درصد نرمافزار سیماد، 08/70 درصد نرمافزار پروان، 22/56 درصد نرمافزار تهران، 76 درصد نرمافزار ماوا در وضعیت مطلوبی قرار دارند. بخش فراهمآوری و سفارشات، در نرمافزارهای تهران، پند و پروان در نظر گرفته نشده است، در نرمافزار ماوا اگر چه طراحی شده اما عملا از آن استفاده نمیشود. تنها در نرمافزار سیماد کتابداران به طور عملی از این بخش استفاده میکنند و طبق نظر آنها 11/36 درصد در وضعیت مطلوبی قرار دارد. در بخش ذخیره و بازیابی نرمافزارهای پند، سیماد، پروان، اوراکل تهران، ماوا به ترتیب با کسب امتیاز 64/41 درصد، 71/34 درصد، 61/24 درصد، 69/37 درصد، 38/40 درصد، در وضعیت مطلوبی قرار دارند همچنین در بخش گزارشگیری نرمافزارهای پند، سیماد، پروان، اوراکل تهران، ماوا به ترتیب با کسب امتیاز 12/24 درصد، 20/53 درصد، 91/18درصد، 07/32 درصد، 08/56 درصد، در وضعیت مطلوبی قرار دارند.
نتیجه گیری: نتایج نشان داد که تنها نرمافزار سیماد به بخش سفارشات توجه داشته است که نیاز به توجه بیشتری در این بخش است. همچنین نرم افزارها در بخشهای امانت (در زیربخشهای مختلف مانند عضویت، مالی، گزارشهای آماری، تمدید، رزرو و غیره) و ذخیره و بازیابی دارای ضعفهایی هستند طبق نظر کتابداران بخش گزارشات نرمافزارها نیز انعطاف پذیری کامل و جامعی ندارد. بنابراین نیاز به بازتگری در این بخشها است.
محسن حاجی زین العابدینی؛ مریم میرزایی؛ نجمه سالمی؛ مهدی رحمانی
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی وضعیت بهکارگیری عناصر آمیختههای بازاریابی و تأثیر آن بر ترافیک و رتبه وبگاه کتابخانههای دیجیتال ایران بود. روش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش از نوع پژوهشهای توصیفی پیمایشی بود. جامعه پژوهش شامل 23 کتابخانه دیجیتال در ایران بود که واجد شرایط، داشتن نرمافزار مناسب، وجود منابع اطلاعاتی ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی وضعیت بهکارگیری عناصر آمیختههای بازاریابی و تأثیر آن بر ترافیک و رتبه وبگاه کتابخانههای دیجیتال ایران بود. روش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش از نوع پژوهشهای توصیفی پیمایشی بود. جامعه پژوهش شامل 23 کتابخانه دیجیتال در ایران بود که واجد شرایط، داشتن نرمافزار مناسب، وجود منابع اطلاعاتی و راهاندازی رسمی کتابخانه بودند. یافتهها: نتایج پژوهش بهصورت کلی نشان داد که میزان بهکارگیری عناصر آمیختههای بازاریابی در کتابخانههای دیجیتال مورد بررسی کمتر از حد متوسط است. از میان کتابخانههای مورد بررسی کتابخانه دیجیتال نور، کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی و کتابخانه دیجیتال تبیان رتبههای اول تا سوم را از نظر بهکارگیری عناصر آمیختههای بازاریابی برای بهبود عملکرد را به خود اختصاص داده بودند. نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که بهکارگیری عناصر آمیختههای بازاریابی با میزان بازدید کتابخانهها رابطه مثبتی دارد. به عبارتی هر چه کتابخانهها عناصر آمیختههای بازاریابی را بیشتر رعایت کرده باشند، میزان بازدید از آنها نیز افزایش داشته است.
محسن حاجی زینالعابدینی؛ علی جلالی دیزجی؛ فرزانه دواشی؛ مهدی رحمانی
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر شناسایی ویژگی های تاکسونومی و ارائه الگویی پیشنهادی برای استفاده در ایران است.روش شناسی: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری دادهها از نوع پژوهشهای پیمایشی با استفاده از تکنیک دلفی بود. پس از مطالعه و مرور متون، ویژگیهای تاکسونومی استخراج شده و پرسشنامه ای بر مبنای آنها طراحی گردید. ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر شناسایی ویژگی های تاکسونومی و ارائه الگویی پیشنهادی برای استفاده در ایران است.روش شناسی: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری دادهها از نوع پژوهشهای پیمایشی با استفاده از تکنیک دلفی بود. پس از مطالعه و مرور متون، ویژگیهای تاکسونومی استخراج شده و پرسشنامه ای بر مبنای آنها طراحی گردید. جامعه آماری پژوهش شامل متخصصان کتابداری و اطلاع رسانی بوده که از طریق نمونهگیری هدفمند انتخاب شدهاند. پژوهش در دو مرحله انجام گرفت؛ ابتدا ویژگیهای تاکسونومی از برخی پایگاهها و منابع اطلاعاتی استخراج شد و در مرحله دوم نظرسنجی از متخصصان رشته کتابداری و اطلاعرسانی در مورد تاکسونومی انجام گرفت.یافته ها: نتایج نشان داد که اکثر ویژگیهای پیشنهادی تاکسونومی دارای خصیصه چندگانه و ترکیبی هستند. اشکال متفاوت تاکسونومی دارای کاربردهای متفاوتی هستند و از اشکال مختلف آن میتوان در شرایط ویژه ای بر اساس عام یا خاص بودن تاکسونومی استفاده کرد.نتیجه گیری: نتایج حاصل از پژوهش، افزون بر شناسایی ویژگی های تاکسونومی، الگوی پیشنهادی برای ایجاد تاکسونومی در ایران است که شامل پنج مرحله برنامه ریزی، شناسایی مفاهیم درون تاکسونومی، طرحریزی تاکسونومی، بازبینی و مدیریت و نگهداری با مراحل فرعی هر مرحله برای تاکسونومی است.
منصور کوهی رستمی؛ محسن حاجی زینالعابدینی؛ نگار موری بختیاری
چکیده
هدف: هدف پژوهش بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی کتابداران کتابخانههای عمومی استان خوزستان با میانجیگری فرهنگ سازمانی بر مدیریت دانش است.
روششناسی: روش پژوهش پیمایشی است؛ از مدلیابی معادلات ساختاری(SEM) و روش حداقل مربعات جزئی جهت آزمون فرضیهها و برازندگی مدل استفاده شد. جامعه آماری 380 نفر از کتابداران کتابخانههای عمومی ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی کتابداران کتابخانههای عمومی استان خوزستان با میانجیگری فرهنگ سازمانی بر مدیریت دانش است.
روششناسی: روش پژوهش پیمایشی است؛ از مدلیابی معادلات ساختاری(SEM) و روش حداقل مربعات جزئی جهت آزمون فرضیهها و برازندگی مدل استفاده شد. جامعه آماری 380 نفر از کتابداران کتابخانههای عمومی استان خوزستان است که بر اساس جدول مورگان 181 نفر به عنوان نمونه در پژوهش مشارکت داشتند. ابزار اندازهگیری سه پرسشنامه، مدیریت دانش Lawson (2003)، سرمایه اجتماعی Nahapiet, & Ghoshal (1998) و فرهنگ سازمانی (2000) Denison است.
یافتهها: ضریب مسیر سرمایه اجتماعی بر فرهنگ سازمانی برابر (867/0) است که گویای معناداری تأثیر سرمایه اجتماعی بر فرهنگ سازمانی است. ضریب مسیر بین متغیرهای سرمایهی اجتماعی و مدیریت دانش برابر (145/0) است که گویای معناداری تأثیر سرمایهی اجتماعی بر مدیریت دانش است. ضریب مسیر بین متغیرهای فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش نیز 783/0 شده است که تأثیر فرهنگ سازمانی بر مدیریت دانش را تأیید میکنند. همچنین نتایج آزمون تی سوبل نشان میدهد که فرهنگ سازمانی در رابطه سرمایهی اجتماعی و مدیریت دانش نقش میانجی دارد.
نتیجهگیری: پژوهشگران عوامل گوناگون ساختاری، فرهنگی، تکنولوژیکی، رهبری، منابع انسانی و غیره را زیرساخت مناسب و مورد نیاز برای اجرای موفقیتآمیز مدیریت دانش معرفی و بررسی کردهاند که از میان این زیرساختها و توانمندسازهای گوناگون مدیریت دانش، این پژوهش بر نقش حیاتی و تعیینکننده سرمایه اجتماعی و فرهنگ سازمانی در ارتقای اثربخشی اقدامات مدیریت دانش در کتابخانههای عمومی استان خوزستان تأکید شده است.
مهدی رحمانی؛ امیررضا اصنافی؛ محمدامین عرفان منش
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر شناسایی میزان صحت استنادی پایاننامههای دفاع شده دانشگاه شهید بهشتی بود. روش: روش پژوهش تحلیلی پیمایشی و جامعه آماری شامل تمام پایاننامههای دفاع شده دانشگاه شهید بهشتی به تعداد 6251 پایاننامه بود. میزان کل استنادهای پایاننامههای مورد بررسی برابر با 287269 استناد بود که بر اساس فرمول کوکران با ضریب اطمینان ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر شناسایی میزان صحت استنادی پایاننامههای دفاع شده دانشگاه شهید بهشتی بود. روش: روش پژوهش تحلیلی پیمایشی و جامعه آماری شامل تمام پایاننامههای دفاع شده دانشگاه شهید بهشتی به تعداد 6251 پایاننامه بود. میزان کل استنادهای پایاننامههای مورد بررسی برابر با 287269 استناد بود که بر اساس فرمول کوکران با ضریب اطمینان 98 درصد تعداد 2381 استناد بهعنوان نمونه مورد بررسی در پژوهش حاضر انتخاب شد. روش نمونهگیری بهصورت طبقهای تصادفی بود. با توجه به مؤلفههای دانشکده، سال دفاع، جنسیت مقطع تحصیلی، نوع مدرک استنادی و زبان مدرک استنادی تعداد 8 استناد از هر پایاننامه از نظر مطابقت با شیوهنامه استنادی مورد استفاده، انتخاب شد. روش گردآوری دادهها، مشاهده مستقیم و جستجوی استنادها از طریق پایگاههای اطلاعاتی و موتورهای جستجو بود. ابزار گردآوری دادهها سیاهه وارسی محقق ساخته بود که بر اساس پژوهش آزاده، واعظ و قریب (1388) تهیه گردید. یافتهها: با توجه به اینکه برخی از پایاننامهها تعدادی از منابع استنادی را نداشتند از تعداد 2381 استناد، تعداد 1951 استناد مورد بررسی قرار گرفت. از تعداد استنادهای مورد بررسی 68 استناد بازیابی نشدند و استناد کور بودند. نتایج پژوهش نشان داد که بین خطای استنادی منابع بر اساس نوع منبع استنادی، زبان منبع استنادی، مقطع تحصیلی، دانشکده و سال دفاع پایاننامه تفاوت آماری معناداری وجود دارد؛ اما مؤلفه جنسیت بر میزان صحت استنادی پایاننامهها تأثیر قابل توجهی ندارد. نتیجهگیری: عوامل مختلفی را میتوان در بروز وضعیت نامطلوب استناددهی در پایاننامهها برشمرد. اعمال راهکارهایی از جمله تخصیص بخشی از نمره پایاننامه به صحت استنادهای ارائه شده، برگزاری کارگاههای آموزشی استفاده از نرمافزارهای مدیریت منابع و تشکیل واحدی در دانشگاه جهت بررسی استنادهای پایاننامهها؛ پیشنهاد میگردد.
عادله فخاری سعادت؛ محسن حاجی زینالعابدینی؛ فاطمه پازوکی
چکیده
This study was conducted to investigate Feasibility of Resource Description and Access (RDA) implementation in manuscripts’ bibliographic records.Paper type: This research is a practical (applicable research)The present research is based on the Research and Development based on documentary and the comparative approach. Findings: The findings prove that out of the identified elements in RDA, (chapter 1 to chapter 7) 33 elements are related to manuscripts. Thus, 77.88 percent of the elements in RDA correspond with the elements used in cataloguing of Astan Quds Razavi and only 12.12 percent ...
بیشتر
This study was conducted to investigate Feasibility of Resource Description and Access (RDA) implementation in manuscripts’ bibliographic records.Paper type: This research is a practical (applicable research)The present research is based on the Research and Development based on documentary and the comparative approach. Findings: The findings prove that out of the identified elements in RDA, (chapter 1 to chapter 7) 33 elements are related to manuscripts. Thus, 77.88 percent of the elements in RDA correspond with the elements used in cataloguing of Astan Quds Razavi and only 12.12 percent does not correspond with them, which demonstrates a near relationship between the elements and rules related to cataloguing of manuscripts in Astan Quds Razavi and RDA. Moreover, out of 46 elements exist in cataloguing the manuscripts of Astan Quds Razavi, 63 percent is corresponded that not corresponded97.30 percent of this 37 percent mismatch is related to codicology, which proves that RDA has been weaker than the rules of Astan Quds Razavi to clarify the special features of the manuscripts.
فاطمه پازوکی؛ محسن حاجی زینالعابدینی
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف تبیین به کارگیری استاندارد توصیف و دسترسی به منبع (آردیاِی) در حوزۀ مدیریت دانش سازمانی انجام شده است.
روش: در پژوهش حاضر با توجه به تأکید مشترک مدیریت دانش و رویکردهای نوین سازماندهی بر دانشمداری، عناصر مرتبط با سازماندهی توصیفی در مدل «نوناکا و تاکه اوچی» بهعنوان یکی از پرکاربردترین مدلهای مدیریت ...
بیشتر
هدف: این پژوهش با هدف تبیین به کارگیری استاندارد توصیف و دسترسی به منبع (آردیاِی) در حوزۀ مدیریت دانش سازمانی انجام شده است.
روش: در پژوهش حاضر با توجه به تأکید مشترک مدیریت دانش و رویکردهای نوین سازماندهی بر دانشمداری، عناصر مرتبط با سازماندهی توصیفی در مدل «نوناکا و تاکه اوچی» بهعنوان یکی از پرکاربردترین مدلهای مدیریت دانش در پیوند با استاندارد توصیف و دسترسی به منبع (آردیاِی) بررسی شده است. همچنین عناصر هسته آردیاِی، برای بهرهگیری در چرخه مدیریت دانش سازمانی پیشنهاد شده است.
یافتهها: نتایج این مطالعه نشان داد که مفهوم سازماندهی در مدلهای گوناگون مدیریت دانش نهادینه شده است و با تمرکز بر این موضوع میتوان جنبهای عینی و عملیاتی به آن بخشید. همچنین به نظر میرسد که آردیاِی نیز در فرایند مدیریت دانش به یکدستسازی، انسجام و در نتیجه بازیابی بهتر اطلاعات سازمانی کمک قابل توجهی بنماید که این امر با تأکید بر بهکارگیری آردیاِی در مخازن دانش سازمانی انجام خواهد شد.