علم سنجی
مریم امامی؛ نصرت ریاحی نیا؛ فرامرز سهیلی
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی کاربردپذیری نقشههای حاصل از تحلیل همواژگانی پروانههای ثبت اختراع حوزه تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی با استفاده از نظرات خبرگان این حوزه علمی است.روششناسی: این پژوهش در دو مرحله انجام شده است. در مرحله اول برای استخراج مفاهیم و ترسیم نقشههای موضوعی بر مبنای شاخصهای مرکزیت رتبه، بینابینی و نزدیکی از ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی کاربردپذیری نقشههای حاصل از تحلیل همواژگانی پروانههای ثبت اختراع حوزه تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی با استفاده از نظرات خبرگان این حوزه علمی است.روششناسی: این پژوهش در دو مرحله انجام شده است. در مرحله اول برای استخراج مفاهیم و ترسیم نقشههای موضوعی بر مبنای شاخصهای مرکزیت رتبه، بینابینی و نزدیکی از فن تحلیل همواژگانی استفاده شد. سپس در مرحله دوم با استفاده از تکنیک دلفی از نظرات گروهی از متخصصان حوزه تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی برای بررسی کاربردپذیری نقشهها و تحلیلهای استخراج شده در مرحله اول، استفاده شد. جامعه آماری پژوهش حاضر در مرحله اول، کلیه پروانههای ثبت اختراع حوزه تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی که در پایگاه اداره ثبت اختراع و علائم تجاری آمریکا در بازه زمانی 1984 تا 2014 میلادی ثبت شده است، میباشد. در مرحله دوم این پژوهش، جهت اجرای روش دلفی، پنلی متشکل از جمعی از متخصصان حوزه تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی که سابقه خدمت و فعالیت در این حوزه را داشتند، تشکیل شد. یافتهها: نقشههای موضوعی توانستهاند در ارائه تصویری کلی از محتوای پروانههای ثبت اختراع حوزه تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی مفید واقع شوند. اگر نقشههای علمی حوزه تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی به یک نقشه راه تبدیل شوند میتوانند تأثیرات مثبتی بر تصمیمات متخصصان این حوزه علمی بگذارند. همچنین با برطرف کردن نواقص موجود در نقشههای علمی حوزه تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی میتوان به بهبود فناوریهای موجود در این حوزه دست یافت. بنابراین نقشههای علمی ترسیم شده، میتوانند ابزار مناسبی برای کسانی باشند که میخواهند درک اولیهای از پروانههای ثبت اختراع حوزه تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی به دست آورند. نتیجهگیری: نقشههای به دست آمده از تحلیل همواژگانی پروانههای ثبت اختراع توانستهاند در درک محتوای این حوزه علمی مؤثر واقع شوند.
کبری رئوفی؛ نصرت ریاحی نیا؛ عبدالرحیم نوه ابراهیم
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطۀ عملکرد مدیران کتابخانههای دانشگاهی و تأثیر آن بر فرسودگی کتابداران انجام شد. روششناسی: روش پژوهش، توصیفی از نوعِ همبستگی و جامعۀ آماری کلیۀ کتابداران کتابخانههای 10 دانشگاه دولتی سطح شهر تهران زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1393 به ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطۀ عملکرد مدیران کتابخانههای دانشگاهی و تأثیر آن بر فرسودگی کتابداران انجام شد. روششناسی: روش پژوهش، توصیفی از نوعِ همبستگی و جامعۀ آماری کلیۀ کتابداران کتابخانههای 10 دانشگاه دولتی سطح شهر تهران زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1393 به تعداد 600 نفر میباشد. حجم نمونه 304 نفر برآورد گردید که از این تعداد 234 پرسشنامه عودت داده شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بود..از پرسشنامه استاندارد فرسودگی شغلی مسلش و پرسشنامه محققساخته عملکرد مدیران استفاده شد. تحلیل دادههای به دست آمده با استفاده از نسخه ((spss 19 انجام گرفت. از آزمونهای آماری: همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیره برای بررسی رابطه بین متغیرها استفاده شد.
یافته ها: یافتهها نشان داد که با توجه به سطح معناداری رابطه منفی و معناداری بین عملکرد مدیران کتابخانههای دانشگاهی و فرسودگی شغلی کتابداران وجود دارد. یعنی با بالارفتن عملکرد مدیران فرسودگی شغلی در کتابداران کمتر میشود. همچنین، ضرایب معنیداری نشان داد که رابطۀ ابعاد عملکرد مدیران با فرسودگی شغلی، در سطح اطمینان 99 درصد، از نظر آماری معنیدار است. به جز در بعد تخصص مدیران که رابطه معناداری با فرسودگی شغلی بدست نیامد.
نتیجه گیری: از بین همه مؤلفههای عملکرد مدیران، توانایی مدیران در حل مشکلات، ضریب همبستگی بیشتر و تعیین کنندگی بالاتری نسبت به مؤلفههای دیگر عملکرد دارد.
مریم پارسائیان؛ نصرت ریاحی نیا؛ سمیه آخشیک؛ محمد حسن زاده
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی تناسب الگوی تعالی سازمانی و نظام وزندهی آن با کتابخانههای دانشگاهی ایران است.روش: پژوهش حاضر در دو مرحله کیفی و کمی انجام گرفت. در مرحله کیفی با استفاده از پنل دلفی، مهمترین معیارهای فرعی الگوی تعالی سازمانی متناسب با کتابخانههای دانشگاهی ایران شناسائی شد، در مرحله کمی با استفاده از پرسشنامه متناسبسازی ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی تناسب الگوی تعالی سازمانی و نظام وزندهی آن با کتابخانههای دانشگاهی ایران است.روش: پژوهش حاضر در دو مرحله کیفی و کمی انجام گرفت. در مرحله کیفی با استفاده از پنل دلفی، مهمترین معیارهای فرعی الگوی تعالی سازمانی متناسب با کتابخانههای دانشگاهی ایران شناسائی شد، در مرحله کمی با استفاده از پرسشنامه متناسبسازی شده، نظرات مدیران کتابخانههای دانشگاهی ایران در خصوص میزان اهمیت هریک از معیارهای فرعی شناسائی شد. به منظورتجزیه و تحلیل دادههای بهدست آمده از رگرسیون امتیاز عامل و روش بوت استرپ-پی (صدکی) نرم افزار AMOS نسخه 23 استفاده شد.یافته ها: الگوی تعالی سازمانی متناسبسازی شده در شرایط کتابخانههای دانشگاهی ایران از برازش کافی برخوردار است، معیارهای توانمندساز در مجموع 62درصد و معیارهای نتایج 38 درصد از ساختار وزتی الگو را بهخود اخصاص میدهند. در بین معیارهای توانمندساز معیار فرایندها، منابع و خدمات اطلاعاتی با وزن تقریبی 15درصد و در بین معیارهای نتایج معیار نتایج کلیدی عملکرد با وزن تقریبی 14درصد بیشترین وزن را بهخود اختصاص میدهند.نتیجه گیری: معیارهای توانمندساز بیش از معیارهای نتایج برای تعالی خدمات درکتابخانههای دانشگاهی ایران اهمیت دارند، تقویت این معیارها میتواند زمینه بهبود ارائه خدمات و رسیدن به نتایج متعالی را بهدنبال داشتهباشد.
فاطمه نویدی؛ نصرت ریاحی نیا
چکیده
زمینه و هدف.کارکنان یک سازمان به عنوان مهمترین سرمایههای سازمان به شمار میآیند که در طول خدمت خود در سازمان کولهباری از تجارب، مهارتها و دانش فنی را کسب میکنند. اگر این مهارتها و دانش فنی مستند نشود، با قطع همکاری این افراد از سازمان، این دانش فنی از بین میرود. بنابراین، به منظور حفظ این دانش ارزشمند، پرهیز از دوبارهکاری، ...
بیشتر
زمینه و هدف.کارکنان یک سازمان به عنوان مهمترین سرمایههای سازمان به شمار میآیند که در طول خدمت خود در سازمان کولهباری از تجارب، مهارتها و دانش فنی را کسب میکنند. اگر این مهارتها و دانش فنی مستند نشود، با قطع همکاری این افراد از سازمان، این دانش فنی از بین میرود. بنابراین، به منظور حفظ این دانش ارزشمند، پرهیز از دوبارهکاری، اجتناب از تکرار اشتباهات گذشته و انتقال تجارب به کارکنان تازهوارد، مستندسازی یک ضرورت بهشمار میآید. بر این اساس مطالعه حاضر به بررسی نقش مستندسازی در مدیریت دانش سازمانی به عنوان ابزاری ضروری برای اشتراکگذاری تجارب میپردازد.روش. این پژوهش از انواع پژوهش توسعهای کاربردی با رویکرد کیفی است که به روش تحلیل مضمون صورت گرفته است. ابزار به کار گرفته شده، مصاحبه نیمه ساختاریافته است و جامعه مورد مطالعه، 18 نفر از پژوهشگران شاغل در پروژههای پژوهشکده سامانههای ماهواره وابسته به سازمان فضایی ایران میباشند. یافتهها. دانشی که در پروژهها جریان دارد ترکیبی از دانش چرایی، چه چیزی، چه کسی و چگونگی است که سهم بیشتری از این دانشها از نظر ماهیت، دانش ضمنی است که بخش زیادی از این دانش در اسناد پروژهها منعکس نمیشود. نتیجهگیری. با توجه به ضرورت مستندسازی در انتقال دانش و نقش مهم آن در مدیریت دانش باید اقداماتی برای فرهنگ سازی تسهیم دانش در پژوهشکده صورت گیرد. از جمله برگزاری سمینارهایی برای آشنایی کارشناسان و مدیران برای ضرورت حفظ و انتقال دانش، آموزش مستندسازی و گزارشنویسی فنی، توجه به حقوق مالکیت فکری نویسندگان و افزایش جو اعتماد در پژوهشکده.
مریم پارسائیان؛ نصرت ریاحی نیا
چکیده
هدف : شناسائی و رتبه بندی عوامل مؤثر در پیاده سازی مدیریت دانش در کتابخانه های دانشگاهی استان یزد می باشد. روش: روش انجام پژوهش پیمایشی – تحلیلی و جامعه آن شامل تعداد 120 کتابدار شاغل در کتابخانه های دانشگاهی استان یزد در سال تحصیلی 93-1392می باشد که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 92 نفر از آنها بصورت تصادفی و به عنوان نمونه انتخاب شدند. ...
بیشتر
هدف : شناسائی و رتبه بندی عوامل مؤثر در پیاده سازی مدیریت دانش در کتابخانه های دانشگاهی استان یزد می باشد. روش: روش انجام پژوهش پیمایشی – تحلیلی و جامعه آن شامل تعداد 120 کتابدار شاغل در کتابخانه های دانشگاهی استان یزد در سال تحصیلی 93-1392می باشد که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 92 نفر از آنها بصورت تصادفی و به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده، پرسش نامه محقق ساخته با مقیاس 5 درجه ای لیکرت بود. روایی صوری پرسشنامه توسط اساتید باتجربه تأیید و به منظور تأیید پایایی آن از آزمون ضریب آلفای کرونباخ(913/.) استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آمار استنباطی و به کمک نرم افزار آماری spss18 انجام گرفت، برای سنجش میزان تأثیر عوامل مؤثر در پیاده سازی مدیریت دانش از آزمون t تک نمونه ای و برای مشخص کردن اولویت تأثیرگذاری عوامل مذکور از آزمون فریدمن استفاده گردید. یافته ها: از میان عوامل مؤثر در پیاده سازی مدیریت دانش، تنها دو عامل فرهنگ سازمانی و امکانات فناوری از وضعیت مناسبی برخوردار می باشند. نتیجه گیری: نتایج بدست آمده با توجه به اهمیت و جایگاه ویژه کتابخانه های دانشگاهی در پیشبرد اهداف آموزشی و پژوهشی دانشگاهها و نقشی که مدیریت دانش در رسیدن به اهداف مذکور دارد، چندان مطلوب نمی باشد که این مسأله لزوم توجه و برنامه ریزی بیشتر از سوی مسئولین را بیش از پیش آشکار می سازد.
نصرت ریاحی نیا؛ عبدالرحیم نوه ابراهیم
دوره 4، 10، پاییز و زمستان ، دی 1391، ، صفحه 1-18
چکیده
هدف: پژوهش حاضر به ارزیابی عملکرد مدیران کتابخانههای مرکزی دانشگاههای دولتی شهر تهران از دیدگاه کارکنان می پردازد که به روش پیمایشی و رویکردی توصیفی از طر یق پرسشنامه محققساخته انجام گرفته است.
روش: جامعه آماری این پژوهش کلیه کارکنان کتابخانههای مرکزی دانشگآنهای دولتی شهر تهران است که حدود100 نفر میباشند و از روش ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر به ارزیابی عملکرد مدیران کتابخانههای مرکزی دانشگاههای دولتی شهر تهران از دیدگاه کارکنان می پردازد که به روش پیمایشی و رویکردی توصیفی از طر یق پرسشنامه محققساخته انجام گرفته است.
روش: جامعه آماری این پژوهش کلیه کارکنان کتابخانههای مرکزی دانشگآنهای دولتی شهر تهران است که حدود100 نفر میباشند و از روش نمونهگیری تصادفی ساده 70 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. دانشگاههای مورد بررسی عبارتنداز: تهران، تربیتمعلم تهران، تربیت مدرس، علم و صنعت،الزهرا(س)، علامهطباطبائی، شهید بهشتی، امیرکبیر.
یافتهها: نتایح این پژوهش نشان میدهد که مدیران کتابخانههائی که تخصص کتابداری داشته یا معاون و سرپرستان کتابدار متخصص بودهاند در مقایسه با کتابخانههای فاقد مدیر یامعاون کتابداراز عملکرد بهتری برخوردمیباشند.
نتیجهگیری: میتوان اینطوراستنباط کرد که کتابخانههای امروزی درحالیکه بهسرعت بهسوی دیجیتالی والکترونیکی شدن پیش میروند، نیازمند مدیرانی هستند که علاوه بر تخصص کتابداری از آخرین پیشرفتهای تکنولوژی مطلع بوده و بر انواع نرمافزارهای کتابخانهای اشراف داشته باشند و مهمترآنکهازاصول و دانش مدیریت بهره کافی برده باشند.
عبدالرحیم نوه ابراهیم؛ نصرت ریاحی نیا
دوره 3، شماره 8 ، دی 1390، ، صفحه 27-48
چکیده
هدف: مطالعه حاضر با هدف بررسی وضعیت استفاده از منابع مختلف و منابع پراستناد و همچنین پراکندگی موضوعی پایاننامههای کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی دانشگاه تربیت معلم انجام شده است.
روش پژوهش: با استفاده از روش تحلیل استنادی پایان نامههای کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تربیت معلم ...
بیشتر
هدف: مطالعه حاضر با هدف بررسی وضعیت استفاده از منابع مختلف و منابع پراستناد و همچنین پراکندگی موضوعی پایاننامههای کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی دانشگاه تربیت معلم انجام شده است.
روش پژوهش: با استفاده از روش تحلیل استنادی پایان نامههای کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تربیت معلم در 10 سال اخیر مورد بررسی قرار داده شد. جامعه آماری این پژوهش تعداد 120 پایان نامه دفاع شده در رشته مذکور درحیطه زمانی 1380 تا1390 را تشکیل میدهد.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که دانشجویان رشته مدیریت آموزشی در تهیه پایان نامههای خود از کتاب بیشتر از نشریات استفاده کردهاند. همچنین منابع به زبان فارسی بیشتر از زبان لاتین مورد استفاده واقع شدهاست. پر استنادترین منبع فارسی و انگلیسیزبان به ترتیب فصلنامه مدیریت درآموزش وپرورش (n=50، (97/15%)) وThe Learning Organization (n=14، (022/3%)) بودهاند. همچنین تنها 37/16% از منابع روزآمد بودند و نیز اغلب پایان نامهها دارای موضوعات تکراری هستند. نتیجهگیری:تحلیل استنادی و موضوعی پایاننامههای بررسی شده نشان داد که دانشجویان رشته مدیریت آموزشی قالب کتاب را به مجلات که نوعاً حاوی مطالب جدیدتری هم هستند ترجیح دادهاند و بعلاوه از منابع فارسی زبان هم بیش از انگیسی زبان استفاده کردهاند. با توجه به اینکه اغلب تولیدات بینالمللی به زبان انگلیسی است به نظر میرسد از دلایل ممکن برای تکراری بودن عناوین پایاننامههای بررسی شده ضعف زبان انگلیسی و عدم استفاده لازم از ژورنالهای بینالمللی باشد.