کتابخانه های دانشگاهی
رضا رجبعلی بگلو؛ سمیه سادات آخشیک؛ ناهید رستمی
چکیده
هدف پژوهش: هدف از تأسیس کتابخانههای دانشگاه نیل به هدفهای دانشگاه یعنی حفظ، اشاعه، و ارتقای دانش است و بررسی نقش این کتابخانهها هنگام بحران اهمیت زیادی دارد. با توجه به عمر کوتاه بحران کووید-19پژوهشهای اندک شماری در ارتباط با این چالش در کتابخانهها انجام شده است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی شیوه رویارویی کتابخانههای دانشگاهی ...
بیشتر
هدف پژوهش: هدف از تأسیس کتابخانههای دانشگاه نیل به هدفهای دانشگاه یعنی حفظ، اشاعه، و ارتقای دانش است و بررسی نقش این کتابخانهها هنگام بحران اهمیت زیادی دارد. با توجه به عمر کوتاه بحران کووید-19پژوهشهای اندک شماری در ارتباط با این چالش در کتابخانهها انجام شده است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی شیوه رویارویی کتابخانههای دانشگاهی جهان در مواجهه با کووید- 19 و تحلیل خدمات و فعالیتهای آنها در این شرایط انجام شد.دستاورد این پژوهش، ارائه درسآموختههای سودمند از تجربههای کتابخانههای دانشگاههای برتر دنیا است که با تحلیل آنها می-توان برای برنامهریزی و اداره کتابخانههای دانشگاهی در شرایط بحرانی بهرهمند شد و برای مواجهه سریعتر در صورت وقوع رخدادهای مشابه استفاده کر.د روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی بود که با روش پیمایشی و به شیوه توصیفی-تحلیلی انجام شد. برای اینکار 300 وبسایت کتابخانههای دانشگاهی برتر جهان بر پایه رتبهبندی دانشگاهی تایمز به صورت غیرتصادفی و هدفمند بررسی شدند. ابزار این پژوهش، سیاهه وارسی محققساخته بود که 3 بخش اقدامهای عام و رایج، ویژه، استراتژیها و اقدامهای این کتابخانهها در مواجهه با بحران کووید 19 داشت. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد کتابخانههای دانشگاهی در جهان به ترتیب، شش استراتژی اصلی «ایجاد»، «توسعه«، «تغییر»، «روزآمدسازی»، و «کاهش یا توقف» را دنبال میکردند و بیشترین استراتژی به «ایجاد» و «توسعه» اختصاص داشت. از اینرو، تلاش کتابخانههای دانشگاهی در مواجهه با بحران کووید 19 قابل توجه و معنادار بوده است. نتیجهگیری: کتابخانههای دانشگاهی بهجای اینکه استراتژی توقف یا کاهش خدمات و فعالیتهای خود را دربرابر این بحران بپذیرند، بیشتر به استراتژی ایجاد و تغییر خدمات و فعالیتها برای ارائه به کاربران روی آوردهاند.
مریم پارسائیان؛ نصرت ریاحی نیا؛ سمیه آخشیک؛ محمد حسن زاده
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی تناسب الگوی تعالی سازمانی و نظام وزندهی آن با کتابخانههای دانشگاهی ایران است.روش: پژوهش حاضر در دو مرحله کیفی و کمی انجام گرفت. در مرحله کیفی با استفاده از پنل دلفی، مهمترین معیارهای فرعی الگوی تعالی سازمانی متناسب با کتابخانههای دانشگاهی ایران شناسائی شد، در مرحله کمی با استفاده از پرسشنامه متناسبسازی ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی تناسب الگوی تعالی سازمانی و نظام وزندهی آن با کتابخانههای دانشگاهی ایران است.روش: پژوهش حاضر در دو مرحله کیفی و کمی انجام گرفت. در مرحله کیفی با استفاده از پنل دلفی، مهمترین معیارهای فرعی الگوی تعالی سازمانی متناسب با کتابخانههای دانشگاهی ایران شناسائی شد، در مرحله کمی با استفاده از پرسشنامه متناسبسازی شده، نظرات مدیران کتابخانههای دانشگاهی ایران در خصوص میزان اهمیت هریک از معیارهای فرعی شناسائی شد. به منظورتجزیه و تحلیل دادههای بهدست آمده از رگرسیون امتیاز عامل و روش بوت استرپ-پی (صدکی) نرم افزار AMOS نسخه 23 استفاده شد.یافته ها: الگوی تعالی سازمانی متناسبسازی شده در شرایط کتابخانههای دانشگاهی ایران از برازش کافی برخوردار است، معیارهای توانمندساز در مجموع 62درصد و معیارهای نتایج 38 درصد از ساختار وزتی الگو را بهخود اخصاص میدهند. در بین معیارهای توانمندساز معیار فرایندها، منابع و خدمات اطلاعاتی با وزن تقریبی 15درصد و در بین معیارهای نتایج معیار نتایج کلیدی عملکرد با وزن تقریبی 14درصد بیشترین وزن را بهخود اختصاص میدهند.نتیجه گیری: معیارهای توانمندساز بیش از معیارهای نتایج برای تعالی خدمات درکتابخانههای دانشگاهی ایران اهمیت دارند، تقویت این معیارها میتواند زمینه بهبود ارائه خدمات و رسیدن به نتایج متعالی را بهدنبال داشتهباشد.
سمیه سادات آخشیک
چکیده
هدف: این مقاله با هدف تحلیل موضوعی پژوهشهای منتشر شده در مجلات علم اطلاعات و دانششناسی در حوزه مدیریت و شناسایی میزان انطباق آنها با مسائل و چالشهای مدیریت در این رشته انجام شده است. روش: این مطالعه یک پژوهش کاربردی است که با رویکرد ترکیبی و با استفاده از شیوه تحلیل محتوا انجام شد. یافتهها: یافتهها نشان داد تنها بخش اندکی از ...
بیشتر
هدف: این مقاله با هدف تحلیل موضوعی پژوهشهای منتشر شده در مجلات علم اطلاعات و دانششناسی در حوزه مدیریت و شناسایی میزان انطباق آنها با مسائل و چالشهای مدیریت در این رشته انجام شده است. روش: این مطالعه یک پژوهش کاربردی است که با رویکرد ترکیبی و با استفاده از شیوه تحلیل محتوا انجام شد. یافتهها: یافتهها نشان داد تنها بخش اندکی از مقالههای علمی-پژوهشی (17%) به مدیریت و موضوعات مربوط به آن پرداختهاند. موضوع پرتکرار مقاله های بررسی شده در این حوزه، مدیریت دانش و پس از آن کیفیت خدمات است. نتیجهگیری: اولویتهای پژوهش در حوزه مدیریت از دیدگاه خبرگان به مسائلی از قبیل تخصص در پست مدیریت، فنون مدیریت، برنامهریزی برای توسعه خدمات و نگرش مدیران مرتبط است اما بین این موضوعات با موضوعهای پرتکرار مقالههای این حوزه همخوانی چندانی وجود ندارد. به نظر میرسد مهمترین دلایل این امر به کاستیهای کیفی و کمی پژوهش و نگارش، دشواریهای پژوهش در این حوزه و پیروی از مدهای مدیریتی مربوط است.
سمیه سادات آخشیک
چکیده
Purpose: This article demonstrates how students experience reading in printed and electronic formats and what factors are involved in selecting reading materials.Methodology: This study was performed by quality approach and interpreted with phenomenological method. Participated populations were M.A. students (17) of Kharazmi University. In order to gather information, non-structural interview was implemented and this process continued until data saturation. Data analysis was performed using ground theory followed by triangulation method. Findings: This analysis showed that cause factors (instrumental ...
بیشتر
Purpose: This article demonstrates how students experience reading in printed and electronic formats and what factors are involved in selecting reading materials.Methodology: This study was performed by quality approach and interpreted with phenomenological method. Participated populations were M.A. students (17) of Kharazmi University. In order to gather information, non-structural interview was implemented and this process continued until data saturation. Data analysis was performed using ground theory followed by triangulation method. Findings: This analysis showed that cause factors (instrumental and value believes), field conditions (cognition and perception, access and comfort) and intervening condition (feeling) have basic rules in selecting reading formats. It was realized that these people used approaches based on subject and context value for selecting format and the results of these approaches were pleasure and behavior which will create for readers.Originality/value: This is the first study that makes an attempt to draw field model of lived experience, causal factors, field and intervening conditions of reading in printed and electronic format.
سمیه سادات آخشیک؛ مهری پریرخ؛ محمدحسین دیانی
چکیده
هدف: هدف این مقاله، ارائه یک مدل نظری از چسبندگی دانش و آموختهزدایی بهعنوان عوامل مؤثر بر فرایند تغییر برنامهریزی شده در کتابخانهها است تا نشان دهد این عوامل چگونه میتوانند بر هر مرحله از فرایند تغییر اثر بگذارند. روش: با بررسی متون مربوط به مدیریت تغییر، یک چارچوب نظری بر پایه "نظریه تغییر سه مرحلهای"، "نظریه میدانی" و "مدل ...
بیشتر
هدف: هدف این مقاله، ارائه یک مدل نظری از چسبندگی دانش و آموختهزدایی بهعنوان عوامل مؤثر بر فرایند تغییر برنامهریزی شده در کتابخانهها است تا نشان دهد این عوامل چگونه میتوانند بر هر مرحله از فرایند تغییر اثر بگذارند. روش: با بررسی متون مربوط به مدیریت تغییر، یک چارچوب نظری بر پایه "نظریه تغییر سه مرحلهای"، "نظریه میدانی" و "مدل نیروهای میدانی" لوین استخراج و فرایند تغییر برنامهریزی شده در سه مرحله (انجمادزدایی، اجرای تغییر و انجماد مجدد) ترسیم شد. نیروهای مؤثر بر هر مرحله از این فرایند، با استفاده از نظریه میدانی، و نیروهای بازدارنده و پیشبرنده در دو بعد فردی و سازمانی شناسایی شدند. از میان نیروهای بازدارنده، بر پایه نظریه زولانسکی، چسبندگی دانش و عوامل فردی و سازمانی مؤثر بر ایجاد آن، و از میان نیروهای پیشبرنده، آموختهزدایی در دو سطح فردی و سازمانی مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها: تغییر برنامهریزی شده در صورتی با موفقیت همراه است که عوامل فردی و سازمانی چسبندگی دانش بهعنوان نیروهای بازدارندة تغییر کاهش، و آموختهزدایی فردی و سازمانی بهعنوان نیروهای پیشبرنده تغییر افزایش یابند. اصالت: گرچه در متون به نیروهای بازدارنده و پیشبرنده تغییر تأکید شده ولی تاکنون، به تحلیل این نیروها از منظر چسبندگی دانش و آموختهزدایی در سه مرحله انجمادزدایی، اجرای تغییر و انجماد مجدد پرداخته نشده است. مدل نظری ارائه شده میتواند به تسهیل و موفقیت مدیریت تغییر در سازمانها و بهویژه کتابخانهها کمک کند.