کریم رضادوست؛ عبدالرضا نواح؛ الهام ادیب زاده
چکیده
هدف: هدف مقاله حاضر، بررسی عوامل هنجاری و سازمانی مؤثر بر میزان تولید علمی اعضای هیأت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز میباشد. روش: روش پژوهش، به صورت پیمایشی و ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه بوده است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه اعضای هیأت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز بوده که حجم نمونه براساس فرمول کوکران 224 نفر به ...
بیشتر
هدف: هدف مقاله حاضر، بررسی عوامل هنجاری و سازمانی مؤثر بر میزان تولید علمی اعضای هیأت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز میباشد. روش: روش پژوهش، به صورت پیمایشی و ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه بوده است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه اعضای هیأت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز بوده که حجم نمونه براساس فرمول کوکران 224 نفر به شیوه نمونه گیری طبقه بندی شده تعیین شدند. یافتهها: نتایج پژوهش نشان میدهد که بین متغیرهای مستقل (میزان پایبندی به هنجارهای علمی، ارتباطات علمی، فرهنگ سازمانی دانشگاه، جو گروه آموزشی، منابع و امکانات دانشگاه) و متغیر وابسته(میزان تولید علمی) رابطه مثبت و معناداری وجود دارد، اما بین متغیر نظام پاداش و میزان تولید علمی اعضای هیأت علمی رابطه معناداری وجود ندارد. نتیجهگیری: نتایج حاصل از رگرسیون نشان میدهد که متغیرهای ارتباطات علمی و جو گروه آموزشی و میزان تدریس در دوره دکتری معنادار بوده اند و در مجموع 31 درصد از تغییرات مربوط به میزان تولید علمی اعضای هیأت علمی را تبیین می کنند.
عبدالرضا نواح؛ فاطمه مقتدایی؛ عبدالله فاضلی
چکیده
هدف: هدف اساسی پژوهش حاضر، بررسی عوامل مرتبط با رضایتمندی کاربران(اعضاء) در کتابخانههای عمومی استان لرستان بر اساس مدل کیفیت خدمات سروپرف می باشد. روش: روش تحقیق این پژوهش، پیمایشی - مقطعی است. جامعهی آماری این پژوهش کلیهی اعضای کتابخانههای عمومی استان لرستان است که از بین آن ها 383 نفر با استفاده از فرمول نمونهگیری کوکران، ...
بیشتر
هدف: هدف اساسی پژوهش حاضر، بررسی عوامل مرتبط با رضایتمندی کاربران(اعضاء) در کتابخانههای عمومی استان لرستان بر اساس مدل کیفیت خدمات سروپرف می باشد. روش: روش تحقیق این پژوهش، پیمایشی - مقطعی است. جامعهی آماری این پژوهش کلیهی اعضای کتابخانههای عمومی استان لرستان است که از بین آن ها 383 نفر با استفاده از فرمول نمونهگیری کوکران، به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش دستیابی به نمونهها، نمونهگیری تصادفی نظامند بود و از ابزار پرسشنامه برای جمعآوری دادههای مورد نظر استفاده شد. دادههای جمعآوری شده با کمک نرم افزار 16spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت . یافته ها: بر اساس تحلیل دادهها، بین هر پنچ بعد کیفیت خدمات یعنی ملموسات، قابلیت اعتماد، پاسخگویی، همدلی و اطمینان خاطر، با میزان رضایتمندی کاربران(اعضاء) همبستگی مستقیم و معنیدار وجود دارد. یعنی با بالا رفتن سطح کیفیت خدمات در هر 5 آن، میزان رضایتمندی اعضاء نیز افزایش مییابد. بر اساس تحلیل رگرسیون چندمتغیره، 5 بعد مورد بررسی، توانستند 295/0 درصد از واریانس میزان رضایتمندی کاربران را پیشبینی کنند. بعد ملموسات قویترین و بعد اطمینان خاصر ضعیفترین تاثیر را بر میزان رضایتمندی داشتند. ارزش/اصالت: سنجش رضایتمندی و تاثیر ابعاد کیفیت خدمات بر آن، می تواند مسئولان این سازمان را از عوامل تاثیرگذار بر رضایتمندی اعضای این کتابخانه ها آگاه ساخته و راه را برای اصلاح و رفع کمبودها و برطرف نمودن نقاط ضعف در این زمینه هموار سازد.
لفته منصوری؛ علی حسین حسین زاده؛ عبدالرضا نواح
دوره 5، 11، بهار و تابستان ، مرداد 1392، ، صفحه 57-72
چکیده
چکیده
هدف: بیگانگی از کار، یکی از مهم ترین پدیده های عصر کنونی است که با رویکرد های مختلف مورد مطالعه قرار گرفته است. پژوهش حاضر با رویکردی جامعه شناختی سعی در شناخت دقیق این پدیده و همچنین عوامل تاثیر گذار بر آن را دارد.
روش شناسی: جامعه مورد مطالعه در این تحقیق کلیه کتابداران کتابخانه های عمومی استان خوزستان میباشد. پژوهش حاضر ...
بیشتر
چکیده
هدف: بیگانگی از کار، یکی از مهم ترین پدیده های عصر کنونی است که با رویکرد های مختلف مورد مطالعه قرار گرفته است. پژوهش حاضر با رویکردی جامعه شناختی سعی در شناخت دقیق این پدیده و همچنین عوامل تاثیر گذار بر آن را دارد.
روش شناسی: جامعه مورد مطالعه در این تحقیق کلیه کتابداران کتابخانه های عمومی استان خوزستان میباشد. پژوهش حاضر به صورت سرشماری انجام میگردد. به عبارت دیگر، کلیه جامعه آماری مورد بررسی قرار می گیرد. روش تحقیق، پیمایشی و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهی محقق ساخته ایست که پس از بررسی اعتبار و پایایی آن، مورد استفاده قرار گرفت. دادهها با استفاده از نرم افزار spss16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای آزمون فرضیهها نیز از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیره استفاده گردید.
یافتهها: نتایج بدست آمده نشان داده است که بین رسمیت، سلسله مراتب اقتدار در سازمان، تقسیم کار (به عنوان متغیر های مستقل) با بیگانگی از کار (به عنوان متغیر وابسته) رابطه معنادار است.
نتیجهگیری: نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیره نیز حاکی از آن است که متغیرهای مستقل پژوهش قادر به پیش بینی 11/0 از واریانس بیگانگی از کار هستند.