نوشین هرمزی نژاد؛ فاطمه فهیم نیا؛ مهشید التماسی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر به ارائه چارچوب سیاستگذاری اقتصاد اطلاعات برای کسب و کارهای داده محور پرداخته است.
روششناسی: نوع تحقیق آمیخته و کاربردی از نوع نظریه پردازی داده بنیاد است. جامعه آماری پژوهش شرکتهای ثبت شده با محوریت داده محور در پارک علم و فناوری استان تهران به تعداد تقریبی 200 شرکت بوده است، که برای بخش کیفی به روش گلوله برفی ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر به ارائه چارچوب سیاستگذاری اقتصاد اطلاعات برای کسب و کارهای داده محور پرداخته است.
روششناسی: نوع تحقیق آمیخته و کاربردی از نوع نظریه پردازی داده بنیاد است. جامعه آماری پژوهش شرکتهای ثبت شده با محوریت داده محور در پارک علم و فناوری استان تهران به تعداد تقریبی 200 شرکت بوده است، که برای بخش کیفی به روش گلوله برفی تعداد 15 نفر و برای بخش کمی با استفاده از جدول مورگان از کل شرکتهای ثبت شده با محوریت دادهمحور در پارک علم و فناوری استان تهران ، تعداد 132 شرکت به روش تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل مصاحبه و پرسشنامه محقق ساخت بوده است. روایی پرسشنامه با استفاده از روش روایی تحلیل محتوا و پایایی پرسشنامه با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادههای با استفاده روش دلفی فازی و نرمافزار SPSS19 انجام شده است.
یافته ها: یافتههای بدست آمده در بخش دلفی فازی با تعداد 15 نفر از خبرگان نشان داد که شاخص ارتقا محصولات و خدمات با استفاده از اطلاعات بیشترین وزن را داشته است. در رتبه دوم شاخص پایش اثربخشی و کارامدی بهبودهای صورت گرفته شده در جریان درآمدی شرکا بوده است. در ادامه شاخصهای توجه به نیازمندیهای مشتریان، توجه به میزان نیازمندیهای مشتریان و ایجاد خلاقیت و ایجاد زمینههای جدید و نوآورانه پایینتر از حد میانگین میباشند. بنابر سایر یافتههای بدست آمده تمامی مولفههای تطبیق دادن دادهها، تامین کنندگان دادهها و فراهم کننده داده دارای توانایی سنجش بعد خلق اطلاعات را دارا میباشد. شاخص ارتقا محصولات و خدمات با استفاده از اطلاعات با وزن 05391 / 0 بیشترین وزن را داشته است. همچنین، تمامی ابعاد خلق اطلاعات، انتشار اطلاعات و کاربرد اطلاعات دارای توانایی سنجش چارچوب سیاستگذاری اقتصاد اطلاعات را دارا میباشد و بیشترین میزان بار عاملی مربوط به بعد کاربرد اطلاعات با میزان بار عاملی 0.497 میباشد.
نتیجه گیری: پس از مصاحبه با خبرگان مشخص شد که بعد خلق اطلاعات دارای سه مولفه تطبیق دادن داده ها، تامین کنندگان داده ها و فراهم کننده داده که از اهمیت ویژه ایی برخودار است. در درجه دوم اهمیت انتشار داده ها می باشد اما کارکرد اطلاعات به دلیل خلق ارزش مهمترین بخش فعالیت سازمان است چون اطلاعات سازمانی باید در محصولات، خدمات و فرایندهای شرکت بکار گرفته شود.
سهیلا خوئینی؛ علیرضا نوروزی؛ فاطمه فهیم نیا
چکیده
هدف: شناسایی نحوه اجرای کتابدرمانی (بالینی) از دیدگاه متخصصان رشته علم اطلاعات و دانششناسی و رشته روانشناسی با تأکید بر نقش کتابداران است.
روششناسی: پژوهش حاضر پیمایشی-توصیفی و از نوع کاربردی است. جامعه پژوهش 61 نفر از متخصصان این حوزه در رشتههای علم اطلاعات و دانششناسی و رشته روانشناسی هستند. لذا به علت حجم کم ...
بیشتر
هدف: شناسایی نحوه اجرای کتابدرمانی (بالینی) از دیدگاه متخصصان رشته علم اطلاعات و دانششناسی و رشته روانشناسی با تأکید بر نقش کتابداران است.
روششناسی: پژوهش حاضر پیمایشی-توصیفی و از نوع کاربردی است. جامعه پژوهش 61 نفر از متخصصان این حوزه در رشتههای علم اطلاعات و دانششناسی و رشته روانشناسی هستند. لذا به علت حجم کم جامعه از نمونهگیری صرف نظر شد. ابزار پژوهش نیز پرسشنامه محققساخته (مبتنی بر وب) است.
یافتهها: بر اساس یافتهها، روانشناسان با میانگین 45/4، مشاوران با میانگین 40/4 و کتابداران با میانگین 25/4 از جمله افراد دخیل در اجرای کتابدرمانی بالینی هستند. مهمترین ویژگیهای شخصیتی، اخلاقی و دانش و مهارتی کتابدرمانگران به ترتیب انگیزه و خلاقیت داشتن، رازدار بودن و گذراندن دورههایی در حوزههای مرتبط هستند. مهمترین وظیفه یک کتابدار، شناخت منابع اطلاعاتی و مهمترین وظیفه سایر افراد به ترتیب، تأیید سیاهه کتابها قبل از خرید توسط کتابداران است. کتابدرمانی خلاق و کتابدرمانی گروهی نیز از جمله مهمترین روشهای اجرای کتابدرمانی هستند.
نتیجه گیری: از دیدگاه پاسخدهندگان، کتابدرمانی خلاق که میتواند شامل جلسات بحث و گفتگو در مورد کتابهای خوانده شده به صورت رسمی یا غیررسمی، استفاده از داستان یا شعر برای تشویق درمانجویان به نوشتن و یا تحریک احساسات و بحث در مورد آنها و مواردی از این قبیل باشد، بهترین روش اجرای کتابدرمانی است؛ چرا که خواندن کتاب بدون تمرین و تجربه عملی بعد از مدتی فراموش خواهد شد. در حالی که اگر خواندن کتاب توأم با بحث و گفتگو در مورد آن از زوایای مختلف باشد، نتیجه بهتر و مؤثرتری خواهد داشت.
زهرا بتولی؛ فاطمه فهیم نیا
چکیده
هدف:مرور مقاله های حوزه بازی در کتابخانه و ارائه طرحی کلی از موضوعهای مورد پژوهش است. جامعه پژوهش 86 مقاله ای است که دراین حوزه دراسکوپوس نمایه شده است.اطلاعات هر مقاله ها در اکسل ذخیره شد. عنوان و چکیده مقاله ها و در صورت در دسترس بودن، متن کامل مقاله مطالعه شد.نتایج نشان دادکمترین و بیشترین تعداد مقاله منتشرشده توسط هر پژوهشگر،به ...
بیشتر
هدف:مرور مقاله های حوزه بازی در کتابخانه و ارائه طرحی کلی از موضوعهای مورد پژوهش است. جامعه پژوهش 86 مقاله ای است که دراین حوزه دراسکوپوس نمایه شده است.اطلاعات هر مقاله ها در اکسل ذخیره شد. عنوان و چکیده مقاله ها و در صورت در دسترس بودن، متن کامل مقاله مطالعه شد.نتایج نشان دادکمترین و بیشترین تعداد مقاله منتشرشده توسط هر پژوهشگر،به ترتیب یک و 6 مقاله است.نیمی از مقالهها از سال2012 به بعد منتشر شده است. 3/66درصد مقاله ها را مقاله پژوهشی تشکیل میدهند.نتایج تحلیل مقالهها بر اساس نوع کتابخانه،روش پژوهش،سبک بازی وموضوع مقاله نیز ارائه شده است. موضوعهای موردبحث حولوحوش آموزش مبتنی بر بازی،مجموعه گستری کتابخانه،برنامه بازی،طراحی بازی،تحلیل بازی،آموزش سواد اطلاعاتی،آموزش کتابخانه،آموزش اخلاق حرفه ای و سرقت علمی،حمایت کتابخانه از بازی و گیمیفیکیشن است. بدون شک به منظور موفقیت در پروژههای مرتبط با بازی و کتابخانه،نگاه به ابعاد متفاوت آن و برنامهریزی در آن زمینهها بسیار مثمر ثمر خواهد بود و پژوهشهایی نظیر پژوهش حاضر میتوانند دیدی همهجانبه بهمنظور برنامهریزی بلندمدت برای ارائه برنامه های بازی در کتابخانه و استفاده از بازی در آموزش کتابخانه ارائه نماید.
محمدرضا شکاری؛ فاطمه فهیم نیا؛ غلامرضا حیدری
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت مدیریت اطلاعات کاغذی شخصی اعضای هیأت علمی گروههای آموزشی علم اطلاعات و دانششناسی و کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی ایران با استفاده از مدل جونز انجام شده است. روششناسی: این پژوهش از نوع کاربردی است که به روش پیمایشی انجام شده است. جامعهی مورد بررسی تمامی اعضای هیأت علمی علم اطلاعات و دانششناسی ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت مدیریت اطلاعات کاغذی شخصی اعضای هیأت علمی گروههای آموزشی علم اطلاعات و دانششناسی و کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی ایران با استفاده از مدل جونز انجام شده است. روششناسی: این پژوهش از نوع کاربردی است که به روش پیمایشی انجام شده است. جامعهی مورد بررسی تمامی اعضای هیأت علمی علم اطلاعات و دانششناسی و کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی در دانشگاههای دولتی ایران است. ابزار پژوهش پرسشنامهای است و برای تجزیه و تحلیل دادهها نیز از نرمافزار آماری spss استفاده شده است. یافتهها: میانگین کلی مدیریت اطلاعات کاغذی شخصی 32/3 میباشد. به لحاظ جنسیت، وابستگی سازمانی و سن تفاوت معنیداری مشاهده نمیشود، اما به لحاظ درجهی علمی تفاوت معنیداری میان اعضای هیأت علمی دانشیار و استاد وجود دارد. نتیجهگیری: بهترین وضعیت مدیریت اطلاعات کاغذی شخصی در گروه سنی 45-36 سال، درجهی علمی دانشیار، گروههای کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی و زنان بوده است. در کل، علیرغم مشاهدهی وضعیت نسبتاً مطلوب، لزوم ارتقای مهارتهای اعضای هیأت علمی در مواجه با حجم انبوه اطلاعات کاغذی احساس میشود، تا با صرف کمترین هزینه، بهترین اطلاعات در مناسبترین زمان بازیابی شود.