عظیمه مظفری؛ زهیر حیاتی؛ افسانه مظفری
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر ارائه روشی به منظور مدیریت ریسک کتابداران کتابخانههای عمومی استان فارس در شرایط عدمقطعیت است.روششناسی: در این پژوهش از یک الگوی تلفیقی از روشهای مدیریت ریسک و اعداد فازی استفاده میشود تا ضمن در نظر گرفتن عدم قطعیت موجود، به وسیله رتبهبندی ریسکهای موجود برای کتابداران کتابخانههای عمومی، اقدامات مناسب ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر ارائه روشی به منظور مدیریت ریسک کتابداران کتابخانههای عمومی استان فارس در شرایط عدمقطعیت است.روششناسی: در این پژوهش از یک الگوی تلفیقی از روشهای مدیریت ریسک و اعداد فازی استفاده میشود تا ضمن در نظر گرفتن عدم قطعیت موجود، به وسیله رتبهبندی ریسکهای موجود برای کتابداران کتابخانههای عمومی، اقدامات مناسب در جهت جلب رضایت آنها ارائه گردد. جامعه آماری این پژوهش شامل تمام کارشناسان و کتابداران کتابخانههای عمومی استان فارس میباشد. در چارچوب روش پیشنهادی ابتدا ریسکهای کتابداران بر اساس مطالعه پژوهشهای پیشین استخراج شده و سپس بر اساس الگوریتمی مبتنی بر اعداد فازی مثلثی رتبهبندی میگردند. در این الگوریتم با در نظر گرفتن دو هدف زمان و کیفیت، هر ریسک از دو منظر شدت اثر و احتمال وقوع آن رتبهبندی میشود. کلیه محاسبات نیز بر اساس قوانین اعداد فازی انجام میگردد.یافتهها: یافتههای پژوهش نتایج نشان داد که سه ریسکی که رتبههای اول تا سوم را به خود اختصاص دادهاند عبارتاند از: فقدان شبکه برق اضطراری، فقدان سیستم ضد حریق و کپسول آتشنشانی، اتصالات برقی و خطرات آن.نتیجهگیری: مدیریت ریسک در کتابخانههای عمومی از اهمیت خاصی برخوردار است لذا در این پژوهش مدلی طراحی گردید که ضمن معرفی و رتبه بندی ریسکهای کتابداران کتابخانههای عمومی، کتابداران را در جهت خدمت رسانی مطلوب یاری مینماید.
عظیمه مظفری؛ هادی شریف مقدم؛ افسانه مظفری
چکیده
هدف: هدف از انجام این پژوهش شناسایی عوامل اثرگذار و اثرپذیر و میزان شدت آنها بر نیازهای مراجعین کتابخانههای عمومی استان فارس در شرایط عدم قطعیت است.
روش: پژوهش حاضر در دو فاز کیفی و کمی انجام شد. در فاز اول با استفاده از مطالعات میدانی، نیازهای مراجعین کتابخانههای عمومی استان فارس شناسایی شده و در فاز دوم ابتدا پرسشنامه بر اساس ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام این پژوهش شناسایی عوامل اثرگذار و اثرپذیر و میزان شدت آنها بر نیازهای مراجعین کتابخانههای عمومی استان فارس در شرایط عدم قطعیت است.
روش: پژوهش حاضر در دو فاز کیفی و کمی انجام شد. در فاز اول با استفاده از مطالعات میدانی، نیازهای مراجعین کتابخانههای عمومی استان فارس شناسایی شده و در فاز دوم ابتدا پرسشنامه بر اساس ساختار تکنیک دیمتل طراحی و توزیع گردید. سپس به منظور تعیین عوامل اثرگذار و اثرپذبر بر رضایت مراجعهکنندگان، روش دیمتل در شرایط عدم قطعیت و بر مبنای اعداد خاکستری پیادهسازی شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مراجعهکنندگان کتابخانههای عمومی استان فارس است.
یافتهها: پس از اجرای تکنیک دیمتل خاکستری، نیازهای مراجعین به دو گروه تأثیرگذار و تأثیرپذیر تفکیک شدند. سه عامل تأثیر گذار به ترتیب عبارتنداز: سکوت و شرایط فیزیکی مناسب کتابخانه، امکانات رفاهی کتابخانه، رسیدگی به شکایات و انتقادات و سه نیاز تأثیرپذیر نیز به ترتیب عبارتنداز: عملکرد و برخورد مناسب کتابداران، افزایش تعداد و زمان منابع امانتی، تجهیزات سالن مطالعه.
نتیجهگیری: با استفاده از روش پیشنهادی در این پژوهش، میتوان نیازهای تأثیرگذار و تأثیرپذیر مراجعهکنندگان کتابخانههای عمومی را در شرایط عدم قطعیت شناسایی و اولویتبندی کرد. لذا نتایج این پژوهش از حیث دقت میتواند برای تصمیمگیریهای آینده کتابخانههای عمومی در جهت تامین رضایت مراجعین مفید باشد.
عظیمه مظفری؛ ثریا ضیائی؛ افسانه مظفری
چکیده
هدف: با توجه به اهمیت مراجعین برای کتابخانههای عمومی، این پژوهش به بخشبندی و شناسایی مراجعین کتابخانه عمومی شهید دستغیب شیراز بر اساس ارزش دوره عمر آنها و مدل RFM میپردازد. روش پژوهش: برای پیادهسازی روش پیشنهادی ابتدا مقادیر شاخصهای مدل RFM تعیین شدند؛ پس از وزندهی به این سه شاخص با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی، ...
بیشتر
هدف: با توجه به اهمیت مراجعین برای کتابخانههای عمومی، این پژوهش به بخشبندی و شناسایی مراجعین کتابخانه عمومی شهید دستغیب شیراز بر اساس ارزش دوره عمر آنها و مدل RFM میپردازد. روش پژوهش: برای پیادهسازی روش پیشنهادی ابتدا مقادیر شاخصهای مدل RFM تعیین شدند؛ پس از وزندهی به این سه شاخص با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی، مراجعین با استفاده از شبکه عصبی خودسازمانده بخشبندی شدند؛ سپس با رسم هرم ارزش دوره عمر خوشههای مراجعین کلیدی و باارزش شناسایی شدند. یافتهها: از بین سه شاخص مدل RFM، شاخص تعداد مراجعه دارای بیشترین اهمیت و شاخص سابقه عضویت دارای کمترین اهمیت در تعیین ارزش مراجعین بوده و بر این اساس مراجعین به پنج خوشه تقسیم شدند. طبق هرم ارزش دوره عمر، باارزش ترین مراجعین در خوشه چهار قرار گرفتهاند که تنها 3 درصد از کل مراجعین را تشکیل میدهند. نتیجهگیری: با شناسایی مراجعین باارزش و کلیدی، پیشنهادهایی جهت بهبود امر خدمترسانی به مراجعین با در نظر گرفتن ارزشی که برای کتابخانه دارند، ارائه گردید.