علی بیرانوند؛ احمد شعبانی؛ مرضیه معارف وند؛ سعید مظلومیان
چکیده
هدف: این تحقیق سعی دارد تا با شناسایی و اولویت بندی عوامل تأثیرگذار در تجاریسازی دانش در دانشگاه، امکان موفقیت در تجاری سازی دانش را فراهم نماید.
روش شناسی: تحقیق حاضر با رویکرد کاربردی و به روش تحلیل عامل تأییدی به گردآوری نظرات 20 نفر از خبرگان تجاریسازی دانش دانشگاه اصفهان پرداخته است. به منظور شناسایی عوامل تأثیرگذار ...
بیشتر
هدف: این تحقیق سعی دارد تا با شناسایی و اولویت بندی عوامل تأثیرگذار در تجاریسازی دانش در دانشگاه، امکان موفقیت در تجاری سازی دانش را فراهم نماید.
روش شناسی: تحقیق حاضر با رویکرد کاربردی و به روش تحلیل عامل تأییدی به گردآوری نظرات 20 نفر از خبرگان تجاریسازی دانش دانشگاه اصفهان پرداخته است. به منظور شناسایی عوامل تأثیرگذار در تجاریسازی دانش از فنون دلفی و جهت رتبه بندی عوامل شناسایی شده از تحلیل سلسله مراتبی فازی استفاده شده است.
یافتهها: نتایج نشان میدهد که در زمینه عوامل ساختاری جهت تجاریسازی دانش در دانشگاه اصفهان، شاخص "وجود مراکز تجاریسازی در دانشگاهها یا ایجاد نهاد انتقال فناوری و تجاریسازی در دانشگاهها" بیشترین اهمیت را دارد. براساس مشاهدات صورت گرفته، دانشگاه اصفهان فاقد نهادی با ماموریت تجاریسازی دانش است. فعالیت های تجاریسازی به صورت غیرمتمرکز و از طریق دفتر ارتباط با صنعت صورت میگیرد. شاخصهای "تامین منابع مالی مورد نیاز در مراحل نخستین فرایند تجاریسازی(نمونه سازی و تست محصول)" و "برقراری روابط استراتژیک بین دانشگاه با صنعت برای مبادله، انتقال، و جذب نتایج تحقیقات" در رتبه های بعدی میزان اهمیت قرار گرفته اند.
نتیجه گیری: دانشگاه اصفهان فاقد ساز و کار مناسب جهت دریافت، ارزیابی و معرفی روند تجاریسازی تحقیقات است. وجود مرکز تجاریسازی دانش جهت برگزاری دوره های آموزشی مرتبط با فرایند تجاری سازی تحقیقات ضروری به نظر میرسد. همچنین طراحی سیستم اطلاعاتی جهت معرفی زمینههای تحقیقاتی، ارتباط با صنعت می تواند گامی موثر در رفع موانع تجاری سازی مورد اشاره در نتایج تحقیق حاضر است.
علی بیرانوند؛ احمد شعبانی؛ عاصفه عاصمی؛ مظفر چشمه سهرابی
چکیده
هدف: هدف این تحقیق شناسایی ساختار فکری دانش در حوزۀ تجاریسازی دانش و معرفی حوزههای پژوهشی زیرمجموعۀ آن است. روش شناسی: این تحقیق که از نوع کاربردی است که با استفاده از روشهای رایج در مطالعات علم سنجی از قبیل فن تحلیل همواژگانی و همچنین روش تحلیل شبکه انجام شده است. جامعۀ این تحقیق شامل 110464 واژۀ به کار گرفته شده در 38876 رکورد ...
بیشتر
هدف: هدف این تحقیق شناسایی ساختار فکری دانش در حوزۀ تجاریسازی دانش و معرفی حوزههای پژوهشی زیرمجموعۀ آن است. روش شناسی: این تحقیق که از نوع کاربردی است که با استفاده از روشهای رایج در مطالعات علم سنجی از قبیل فن تحلیل همواژگانی و همچنین روش تحلیل شبکه انجام شده است. جامعۀ این تحقیق شامل 110464 واژۀ به کار گرفته شده در 38876 رکورد نمایه شده در پایگاه وباوساینس میباشد. یافته ها: یافتههای تحقیق نشان داد که از نظر فراوانی، کلیدواژههای «انتقال دانش»، «انتقال فناوری»، و «نوآوری»، و از نظر هم رخدادی زوجهای کلیدواژهای «مدیریت دانش و انتقال دانش»، «نوآوری و انتقال فناوری»، و «نوآوری و انتقال دانش» بیشترین فراوانی را در مطالعات صورت گرفته در حوزه تجاریسازی دانش داشتهاند. یافتههای مربوط به خوشهبندی سلسله مراتبی نیز منجر به شکلگیری یازده خوشه در حوزه تجاریسازی دانش گردید. این خوشهها عبارتند از: «مدیریت دانش»، «دانش»، «انتقال فناوری»، «بازاریابی»، «بازاریابی محصولات»، «تجاریسازی فناوری»، «تبادل دانش»، «نوآوری»، «توسعه پایدار»، «مجوز ثبت اختراع» و«تجاریسازی». بیشترین فراوانی به دست آمده در بخش همواژگانی به ترتیب مربوط است به «مدیریت دانش و انتقال دانش»، «نوآوری و انتقال فناوری» و «نوآوری و انتقال دانش». نتیجه گیری: علاوه بر مؤلفههای مورد کاربرد در راهبرد جستجو از قبیل: «انتقال دانش»، «انتقال فناوری»، «نوآوری»، «تجاریسازی» و «پتنت»، موضوعات و مباحث دیگر از قبیل: «ارتباط دانش و صنعت»، «مدیریت دانش»، «حقوق مالکیت معنوی»، «تحقیق و توسعه»، و «کارآفرینی» در پژوهشهای این حوزه شناخته شد. همواژگانی موجود بین واژههای «نوآوری، انتقال فناوری و انتقال دانش» نشان دهنده رابطه بین تولید دانش در بخش دانشگاهی و انتقال آن به بخش صنعت، و تولید محصولات و همچنین کارآفرینی است.
علی بیرانوند؛ احمد شعبانی؛ مرتضی محمدی استانی
چکیده
هدف: هدف مقاله حاضر بررسی عوامل مؤثر بر تسهیم دانش در میان کتابداران کتابخانههای عمومی استان فارس بر اساس تلفیقی از مدلهای تبادل اجتماعی و پذیرش فناوری اطلاعات و تبیین مدل پیشبینی رفتار آنها است.
روش: روش پژوهش از نوع کاربردی و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است. جهت تعیین روایی از روایی محتوایی و به منظور تجزیه و تحلیل دادهها ...
بیشتر
هدف: هدف مقاله حاضر بررسی عوامل مؤثر بر تسهیم دانش در میان کتابداران کتابخانههای عمومی استان فارس بر اساس تلفیقی از مدلهای تبادل اجتماعی و پذیرش فناوری اطلاعات و تبیین مدل پیشبینی رفتار آنها است.
روش: روش پژوهش از نوع کاربردی و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است. جهت تعیین روایی از روایی محتوایی و به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار لیزرل استفاده شد. جامعه آماری پژوهش، کتابداران شاغل در کتابخانههای عمومی استان فارس میباشند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی-طبقهای، 180 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدهاند.
یافتهها: نتایج نشان داد که اکثر متغیرهای مدل تلفیقی تبادل اجتماعی و پذیرش فناوری اطلاعات بر تسهیم دانش موثرند و دارای رابطه علی بودند. برنامههای آموزشی و مشاورهای مختلف و تناسب فناوری- شغل این فرصت را به وجود میآورد تا یک نوع فناوری بیشتر استفاده شود و عملکرد کتابداران بهبود یابد. وجود اعتماد متقابل میان کتابداران و سازمان و ایجاد تفکر ذهنی مثبت در ذهن کتابداران موجب بهبود ذهنیت آنها نسبت به فعالیتها و پیچیدگیهای استفاده از سیستم تسهیم دانش میشود.
نتیجهگیری: با توجه به اهمیت تسهیم دانش به عنوان اساسیترین کارکرد و مهمترین چالش مدیریت دانش، ارائه عوامل مؤثر و مدل عِلی پیشبینی آن امری ضروری قلمداد میگردد.