مریم شمسایی؛ فریبا نظری
چکیده
هدف: هدف این پژوهش بررسی موانع انتقال دانش از مسئولان بخشها به پرسنل تازهکار و طرحی در محیط بیمارستان شهدای خلیج فارس بوشهر بر اساس الگوی ژولانسکی است.
روششناسی: پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نظر نوع، توصیفی است که با رویکرد علّی انجام شده است. جامعهی آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان بیمارستان شهدای خلیج فارس بوشهر بوده ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش بررسی موانع انتقال دانش از مسئولان بخشها به پرسنل تازهکار و طرحی در محیط بیمارستان شهدای خلیج فارس بوشهر بر اساس الگوی ژولانسکی است.
روششناسی: پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نظر نوع، توصیفی است که با رویکرد علّی انجام شده است. جامعهی آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان بیمارستان شهدای خلیج فارس بوشهر بوده و نمونه پژوهش شامل 220 نفر از کارکنان بیمارستان شهدای خلیج فارس بوشهر بهروش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامهی محقق ساخته طراحیشده براساس پژوهش ژولانسکی (1996) بوده است. پرسشنامهی مورد استفاده در پژوهش شامل چهار مؤلفهی منبع دانش، دریافتکنندهی دانش، بافت سازمان و خصوصیات دانش است. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آزمون T تکنمونهای جهت پاسخگویی به سؤالات و آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون به منظور سنجش فرضیههای تحقیق استفاده شد.
یافته ها: یافته ها نشان می دهد که سطح معناداری رابطه چندگانه بین متغیرهای پیشبین منبع دانش، دریافتکنندهی دانش، خصوصیات دانش و بافت سازمانی با انتقال دانش 000/0 شده و آزمون مورد نظر معنادار و همبستگی چندگانه متغیرهای فوق با ضریب 345/0 تأیید شد.
نتیجه گیری: بهطورکلی نتایج این پژوهش نشان میدهند که از بین منبع دانش، دریافتکنندهی دانش، خصوصیات دانش و بافت سازمانی؛ این منبع دانش بوده است که رابطهی بیشتری با انتقال دانش داشته و توجه بیشتری را نیز از سوی محققان به خود اختصاص داده است. لذا، انجام پژوهشهای بیشتر و منسجمتر در مورد هر یک از موارد مطرح شده توصیه میشود.
هاجر کارکو؛ فریبا نظری؛ عبدالهادی درزیان عزیزی
چکیده
هدف: هدف این پژوهش بررسی امکانات موجود از نظر مؤلفههای آمیخته بازاریابی هفتپی بر مدیران کتابخانههای مرکزی واحدهای دانشگاهی اهواز با محوریت قوانین رانگاناتان است. روش: روش پژوهش توصیفی-پیمایشی و ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهای محققساخته است. یافتهها: نتایج حاصل از برازش نکویی خیدو برای عوامل هفتگانهی ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش بررسی امکانات موجود از نظر مؤلفههای آمیخته بازاریابی هفتپی بر مدیران کتابخانههای مرکزی واحدهای دانشگاهی اهواز با محوریت قوانین رانگاناتان است. روش: روش پژوهش توصیفی-پیمایشی و ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهای محققساخته است. یافتهها: نتایج حاصل از برازش نکویی خیدو برای عوامل هفتگانهی آمیخته بازاریابی با مقدار 308/9 و با سطح معناداری 002/0 از سطح خطای 05/0، رابطهی میان فراوانی مشاهده شده و فراوانی قابل انتظار معنادار گردید. بنابراین با اطمینان 95 درصد، امکانپذیر بودن اجرای طرح راهبردی بازاریابی خدمات اطلاعاتی از نظر عوامل آمیخته بازاریابی هفتپی، در بیش از 50 درصد کتابخانههای مرکزی واحدهای دانشگاهی اهواز با محوریت قوانین رانگاناتان مشخص و بیش از 50 درصد مدیران با مفهوم بازاریابی آشنا بوده و بر ضرورت وجود آن تأکید نمودند. نتیجه گیری: براساس یافتهها، لازم است تا مدیران کتابخانهها هرچه سریعتر به برنامهریزی و اجرای یک طرح راهبردی بازاریابی در کتابخانههای خود، اقدام نمایند. سپس به تثبیت و افزایش نقاط قوت، و کاهش و رفع نقاط ضعف خود، پرداخته؛ و در راستای اهداف مشتریمداری، با تأکید بر بقا و خودکفایی کتابخانهها، اقدام گردد.
زهرا محمدیان؛ فریبا نظری؛ علی حسین قاسمی
چکیده
هدف: هدف پژوهش، بررسی آمادگی سازمانی برای استقرار نظامآراستگی در کتابخانههای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز می باشد. روش: روش پژوهش از نوع توصیفی پیمایشی انجام شد. جامعه آماری شامل کتابداران شاغل در کتابخانههای مورد بررسی (47 نفر) بودند. ابزار جمعآوری اطلاعات بر پایه پرسشنامه محقق ساخته بود. تحلیل دادهها ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش، بررسی آمادگی سازمانی برای استقرار نظامآراستگی در کتابخانههای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز می باشد. روش: روش پژوهش از نوع توصیفی پیمایشی انجام شد. جامعه آماری شامل کتابداران شاغل در کتابخانههای مورد بررسی (47 نفر) بودند. ابزار جمعآوری اطلاعات بر پایه پرسشنامه محقق ساخته بود. تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی و از نرمافزار SPSS انجام شد. یافته ها: یافتهها نشان داد، در بین عامل آمادگی سازمانی، متغیر اثرگذار فردی با بالاترین میانگین 19/18 و متغیر اثرگذار سیستمی با میانگین 15/15 کمترین میزان آمادگی را داشتند. همچنین در بین عامل نظامآراستگی، متغیر نظم و ترتیب و آراستگی با بالاترین میانگین 79/18و متغیر انضباط و فرهنگسازی با میانگین 60/13 کمترین میزان آمادگی را داشتند. نتیجه گیری: میزان آمادگی سازمانی کتابخانههای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز جهت استقرار نظامآراستگی سازمانی در وضعیت نسبتاً مطلوبی میباشد و میتوان آن را اجرا کرد.