مائده جابری راد؛ عبدالحسین فرج پهلو
دوره 4، 10، پاییز و زمستان ، دی 1391، ، صفحه 97-114
چکیده
هدف: رنگها که از اصلیترین محرکهای بصری هستند، نه تنها باعث شناخت میشوند، بلکه ایدهآل سازی نیز میکنند. در جایی که کلام به کار نمیآید و درک نمیشود، رنگ همواره توانسته است به عنوان یک زبان جهانی کرانههای فرهنگی ملتها را بپیماید و در بسترهای اجتماعی انسانها را به هم وصل کند. هدف مقاله حاضر این است که ویژگیهای ...
بیشتر
هدف: رنگها که از اصلیترین محرکهای بصری هستند، نه تنها باعث شناخت میشوند، بلکه ایدهآل سازی نیز میکنند. در جایی که کلام به کار نمیآید و درک نمیشود، رنگ همواره توانسته است به عنوان یک زبان جهانی کرانههای فرهنگی ملتها را بپیماید و در بسترهای اجتماعی انسانها را به هم وصل کند. هدف مقاله حاضر این است که ویژگیهای رنگها را هم در ایجاد شناخت و هم از نظر توان برقراری ارتباط غیر کلامی بین انسانها از هرجای جهان بررسی کرده و بازگو نماید.
روش: برای انجام این بررسی بر پایه دانش گرافیک، از روش کتابخانهای و مرور متون موجود و مراجعه به آثار هنرمندان و صاحبنظران استفاده شده است. ابتدا مولفههای موجود در انواع سیستمهای ارتباط کلامی و غیر کلامی شناسایی و شرح داده شده و پس از آن به اهمیت رنگ در جایگاه یک پیامرسان با هدف بهکارگیری رنگ به شکلی که دارای ترکیب صحیح، مرتبط با زمان و مکان و ماندگار در حافظه باشد پرداخته شده است.
نتیجه: شناخت محدودیتها و عوامل انتخاب رنگ، در فرآیند ارتباطات نیازمند قراردادهایی شناخته شده بین فرستنده و گیرنده پیام است تا باعث ادراک پیام "رنگ" گردد. بنابراین، طراح باید با شناخت کافی از گیرنده و بررسی روان شناسانه و جامعه شناسانه وی و نوع عوامل موثر بر او، به انتخاب رنگ بپردازد. در عرصه تبلیغات نیز با توجه به اینکه پیامهای رنگی بسیار پنهانی هستند و مخاطبان به طور کامل از معانی روانی و ضمنی آنها آگاهی ندارند، اطلاعات دریافت شده طراحان را قادر میسازد تا با استفاده از رنگها در مقیاس وسیع و متنوع جهت پاسخگویی به نیازهای کاربران، استفاده از محصولی را گسترش داده، یا مورد توجه عموم سازند و بتوانند تبلیغی موفق ارائه دهند.