علم سنجی
شهناز خادمی زاده؛ عبدالحسین فرج پهلو؛ زینب محمدی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر تولیدات علمی از نظر اعضای هیأت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز انجام شد. نوع پژوهش کاربردی و به روش توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش 500 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز است که با استفاده از جدول مورگان 217 نفر به روش نمونه گیری طبقهای و تصادفی ساده به عنوان نمونه ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر تولیدات علمی از نظر اعضای هیأت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز انجام شد. نوع پژوهش کاربردی و به روش توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش 500 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز است که با استفاده از جدول مورگان 217 نفر به روش نمونه گیری طبقهای و تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محققساخته بود. دادههای پژوهش با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 22 و نرم افزار lisrel تحلیل شده است. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد، گویههای "نگرش و ذهنیت اجتماعی راجع به پژوهش" قویترین مؤلفهی عامل فرهنگی- اجتماعی؛ گویهی "کنترل و ارزیابی مؤثر از فعالیتهای پژوهشی دانشگاها" قویترین مؤلفهی عوامل سازمانی ـ مدیریتی، گویههای "اعتماد به نفس و خودباوری"؛ "آشنایی با مهارتهای پژوهشی" قویترین مؤلفههای عوامل فردی و گویهی "اعتبارات، بودجه و حمایت مالی کافی از پژوهشها" قویترین مؤلفهی عوامل زیرساختی شناسایی شدند. میانگین رتبهها بیانگر آن است که «عامل فردی» با میانگین رتبه 13/3 در اولویت اول قرار دارد و بیش از سایر مؤلفهها مورد توجه بوده است. همچنین مؤلفه «عوامل زیرساختی» با میانگین رتبه 70/2؛ مؤلفه «عوامل سازمانی ـ مدیریتی» با میانگین رتبه 10/2 و «عوامل فرهنگیـ اجتماعی» با میانگین رتبه 07/2 به ترتیب اولویت، بر تولیدات علمی اعضای هیأت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز اثر گذار هستند. با توجه به نتایج پژوهش، تقویت شاخصهای تأثیرگذار بر روند تولیدات علمی از طرف مسئولین و مدیران آموزش عالی میتواند زمینهای مناسبتر برای انجام پژوهشهای کاربردی اعضای هیأت علمی و ارتقاء علمی دانشگاه مهیا نماید.
شهناز خادمی زاده؛ شادی قاسمی زاده؛ عبدالحسین فرج پهلو
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر، ارزیابی کیفیت اطلاعات در سیستمهای اطلاعاتی مستندات فنی شرکتهای دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری خوزستان، به منظور دستیابی به معیارهای ارزیابی کیفیت تهیه و نگهداری اطلاعات در مستندات فنی و نیز ارائه الگویی برای مدیران اطلاعات در پارک علم و فناوری خوزستان میباشد.
روش شناسی: روش آمیخته همزمان،در ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر، ارزیابی کیفیت اطلاعات در سیستمهای اطلاعاتی مستندات فنی شرکتهای دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری خوزستان، به منظور دستیابی به معیارهای ارزیابی کیفیت تهیه و نگهداری اطلاعات در مستندات فنی و نیز ارائه الگویی برای مدیران اطلاعات در پارک علم و فناوری خوزستان میباشد.
روش شناسی: روش آمیخته همزمان،در نظر گرفته شده است. در بخش کیفی از رویکرد تحلیلی بافتنگاری و در بخش کمی از روش توصیفی-پیمایشی بهره گرفته شده است. در بخش کمی پژوهش از دو پرسشنامه استفاده شده است. در بخش کیفی نیز، تعداد 10 نفر بر اساس تخصص، به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و با این تعداد مصاحبه انجام شد. دادههای پژوهش حاضر با استفاده از نرمافزار اس.پی.اس.اس نسخه 22 تجزیه و تحلیل شدهاند.
یافته ها: یافته ها نشان می دهد که وضعیت کیفیت تهیه و نگهداری مستندات فنی در سیستمهای اطلاعاتی پارک علم و فناوری استان خوزستان در جامعه آماری با میانگین بالاتر از 3، در حد متوسط و مطلوب قرار دارد و هر چهار شاخص مورد بررسی در پژوهش حاضر شامل دسترسی، کیفیت، دوام و نگهداری؛ با کسب امتیاز بالاتر از نمره معیار 3 در وضعیت مطلوبی قرار دارند.
نتیجه گیری و بحث: نتایج پژوهش حاضر نشان داد شاخصهای مؤلفه پایداری نگهداری از وضعیت مطلوبتری نسبت به سایر شاخصها قرار دارد. همچنین نتایج آزمون همبستگی پیرسون بین متغیرهای پژوهش، این فرضیه را روشن میسازد که شاخصهای مورد استفاده کارآمد هستند و دارای روابط معناداری میباشند که افزایش و یا کاهش هرکدام از مؤلفهها بر دیگری تأثیر دارد.
کتابخانه های دانشگاهی
شهناز خادمی زاده؛ زهرا خلف زاده؛ منصور کوهی رستمی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با بررسی ارتباط بین سبک یادگیری الکترونیکی و سواد رایانهای با در نظر گرفتن نقش میانجی سواد اطلاعاتی در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز انجام شد. روش: این پژوهش بر مبنای هدف اصلی، کاربردی و بر مبنای روش، کمی بود و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات پیمایشی – میدانی بوده است و بر مبنای تکنیک تحلیلی ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با بررسی ارتباط بین سبک یادگیری الکترونیکی و سواد رایانهای با در نظر گرفتن نقش میانجی سواد اطلاعاتی در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز انجام شد. روش: این پژوهش بر مبنای هدف اصلی، کاربردی و بر مبنای روش، کمی بود و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات پیمایشی – میدانی بوده است و بر مبنای تکنیک تحلیلی جزء تحقیقات توصیفی(همبستگی) و مبتنی بر تحلیل مسیر بوده است. نمونههای این تحقیق از 362 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز، که با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند، تشکیل گردیده است.در پژوهش حاضر برای برآورد مدل نهایی پژوهش از شاخص های برازندگی مدل در نرم افزار ایموس استفاده شده است.یافتهها: مقادیر همبستگی بین متغیرهای پژوهش در سطوح01/0>P و 05/0> P آورده شده است. تمامی ضرایب در سطح01/0 معنی دار بودند. معنی دار بودن همبستگی بین متغیرهای پژوهش نشان دهندهی وجود رابطه بین متغیرهای پژوهش است. بنابراین در مدل پژوهش مسیرهای سبک یادگیری الکترونیکی با سواداطلاعاتی، سبک یادگیری الکترونیکی با سواد رایانه ای و سواد اطلاعاتی معنی دار هستند. نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضربرای توانمند کردن دانشجویان آشنایی با سواد اطلاعاتی و استفاده از رسانهها جهت یادگیری و آموزش یک ضرورت است که باید مورد توجه قرار گیرد. افزون بر آن، مشخص شد که میزان سواد اطلاعاتی میتواند در اثربخشی سبکهای یادگیری الکترونیکی بر سواد رسانهای تأثیرگذار باشد. از این رو، پیشنهاد میشود که دورههای آموزش سواد اطلاعاتی بر پایه سبک یادگیری دانشجویان برنامه ریزی و اجرا شود؛ زیرا نتایج اثربخشتری دریافت خواهد شد.
مدیریت دانش
شهناز خادمی زاده
چکیده
این پژوهش به لحاظ هدف از نوع مطالعات کاربردی و از نظر روش یک تحقیق کمی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز است که تعداد آنها بر اساس اعلام دانشگاه 4443 نفر برای سال تحصیلی 1400 – 99 میباشد. این پژوهش 200 نفر به عنوان نمونه پژوهش مشارکت داده شدند. پرسشنامه یادگیری الکترونیکی ساخته شده در ...
بیشتر
این پژوهش به لحاظ هدف از نوع مطالعات کاربردی و از نظر روش یک تحقیق کمی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز است که تعداد آنها بر اساس اعلام دانشگاه 4443 نفر برای سال تحصیلی 1400 – 99 میباشد. این پژوهش 200 نفر به عنوان نمونه پژوهش مشارکت داده شدند. پرسشنامه یادگیری الکترونیکی ساخته شده در این پژوهش حاصل مطالعات کتابخانهای و بررسی الگوهای یادگیری مجازی است که با الهام از الگوی سالمون (2004) با تاکید بر یادگیری الکترونیکی دانشجویان طراحی شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل عاملی اکتشافی با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 22؛ و تحلیل عاملی تأییدی با استفاده از نرم افزار LISREL (نسخه 8*8) استفاده است.نتایج آزمونهای پژوهش نشان داد پایایی پرسشنامه یادگیری الکترونیکی با ضریب آلفای کرونباخ کلی 97/0 و ضرایب آلفای کرونباخ مؤلفهها بین 88/0 تا 96/0 مناسب و رضایتبخش است. بهمنظور تحلیل عاملی شاخص کفایت نمونهگیری و مقدار آزمون کرویت بارتلت محاسبه شد. علاوه بر کفایت نمونهگیری، اجرای تحلیل عاملی بر پایه ماتریس مورد مطالعه نیز قابل توجیه بود، بنابراین پرسشنامه یادگیری الکترونیکی از ساختار عاملی مناسبی برخوردار است. تمام 36 گویه پرسشنامه با هم همبستگی دارند همبستگی بین سازههای پرسشنامه یادگیری الکترونیکی دانشجویان معنادار بوده و می توان گفت پرسشنامه طراحی شده از روایی افتراقی مطلوبی برای سازهها برخوردار است؛ همچنین، نتایج پژوهش نشان داد که الگوی 4 عاملی، برازش قابل قبولی با دادههای پژوهش دارد. با توجه به نتایج پژوهش حاضر گویههای طراحی شده در زمینه ارزیابی یادگیری الکترونیکی پرسشنامهای روا و پایا میباشد که میتواند در مطالعات آینده با استفاده از این ابزار قدمی در جهت تعیین دقیق و جامع یادگیری الکترونیکی در بین دانشجویان برداشت .
Shahnaz Khademizadeh؛ Abdolhossein Farajpahlou؛ Parisa Salmani
چکیده
Background and Objectives: Today, hospital websites are used as a communication tool in many countries of the world. The purpose of the present study is to evaluate the quality and ranking of websites in governmental. Methodology: This is an applied evaluative study. The research method is a combination of a descriptive survey and the Delphi Technique. Eighty-seven active websites out of 156 websites approved by the Ministry of Health and Medical Education were selected as the sample of the study. Data was collected using data mining tool developed by Olsina et al. The validity and reliability ...
بیشتر
Background and Objectives: Today, hospital websites are used as a communication tool in many countries of the world. The purpose of the present study is to evaluate the quality and ranking of websites in governmental. Methodology: This is an applied evaluative study. The research method is a combination of a descriptive survey and the Delphi Technique. Eighty-seven active websites out of 156 websites approved by the Ministry of Health and Medical Education were selected as the sample of the study. Data was collected using data mining tool developed by Olsina et al. The validity and reliability of the tool has, however, been confirmed in previous studies (α = 0.82). Descriptive statistics was used to analyze the statistical data and Excel was used for data analysis. Findings: The evaluation of hospital websites using the four criteria in WebQEM showed that the studied websites were very desirable in terms of the performance score of 0.244, very desirable in terms of efficiency with a score of 0.163, very desirable in terms of reliability with a score of 162.0, and desirable in terms of usability with a score of 0.219. The hospital websites evaluated by WebQEM were in desirable status based on the main criteria; however, they were in undesirable status in terms of secondary criteria, which requires reviewing and improving the conditions. Discussion: The results of this study can be attributed to the nature of WebQEM method. However, for a more precise evaluation of websites in Iranian hospital, it seems necessary to consider it from the viewpoint of users (patients and doctors).
شهناز خادمی زاده؛ مهناز کمایی
چکیده
هدف: هدف اصلی این پژوهش، بررسی وضعیت تولیدات علمی و تعیین جایگاه دانشگاه شهید چمران اهواز در پایگاه وب آو ساینس (Web of Science) با هدف ترسیم ساختار علمی این دانشگاه میباشد. روش: پژوهش حاضر، مطالعهای با استفاده از شاخصهای علمسنجی است. رویکرد به کار رفته در این پژوهش رویکردی مبتنی بر استفاده از اطلاعات کتابشناختی و تحلیل استنادی مقالههای ...
بیشتر
هدف: هدف اصلی این پژوهش، بررسی وضعیت تولیدات علمی و تعیین جایگاه دانشگاه شهید چمران اهواز در پایگاه وب آو ساینس (Web of Science) با هدف ترسیم ساختار علمی این دانشگاه میباشد. روش: پژوهش حاضر، مطالعهای با استفاده از شاخصهای علمسنجی است. رویکرد به کار رفته در این پژوهش رویکردی مبتنی بر استفاده از اطلاعات کتابشناختی و تحلیل استنادی مقالههای نمایهشده در وبگاه علوم در بازه زمانی مورد نظر میباشد. از اینرو با استفاده از استنادها، و همکاری گروهی موجود در این مدارک مؤلفههای مختلف کتابشناختی این حوزه تحلیل و ساختار علمی پژوهشگران دانشگاه ترسیم شده است. یافتهها: یافتهها نشان داد در حوزههای موضوعی مدارک علمی منتشرشده دانشگاه شهید چمران اهواز بیشترین میزان تولیدات علمی در حوزههای شیمی، مهندسی مکانیک و برق، دامپزشکی بوده و کمترین میزان تولید مقالات مربوط به حوزههای علوم انسانی بوده است. تحلیل میزان استنادهای جهانی دریافتی توسط مدارک دانشگاه شهید چمران اهواز نشان داد که این مدارک از 7 خوشه تشکیل شدهاند که از میان آنها، 5 خوشه در حوزه شیمی و 2 خوشه در حوزه مهندسی مکانیک میباشد. بیشترین میزان همکاری بینالمللی در خوشههای 1 و 7 که هر دو در حوزه شیمی میباشند مشاهده شده است. بر اساس مشاهدات به عمل آمده، مقالاتی که از همکاری داخلی نوشته شدهاند، استنادات بیشتری را نسبت مقالاتی که با مشارکت بینالمللی نوشته شدهاند، دریافت کردهاند. نتیجهگیری: بر اساس نتایج، بیشترین درصد همکاری بهصورت درون سازمانی بوده است و اعضای هیئت علمی دانشگاه در همکاریهای بینالمللی حضور کمتری داشتهاند. از اینرو توجه به این نکته میتواند به بهبود روابط بینالمللی دانشگاه با سایر دانشگاههای معتبر خارجی و ایجاد تدابیری برای این منظور منجر شود. همچنین مقالات پراستناد در دو حوزه مهندسی و شیمی بوده و بسیاری از حوزههای تخصصی دانشگاه موفق به تولید مقاله تأثیرگذار نبودهاند. بررسی دادهها نشان داد که کشورهای امریکا، انگلیس و کانادا بیشترین همکاری را با پژوهشگران دانشگاه شهید چمران اهواز در زمینه تولید علم داشتهاند. همچنین پژوهشگران دانشگاههای آزاد اسلامی تهران، علوم پزشکی اهواز و شیراز از اصلیترین شرکای پژوهشگران این دانشگاه در هم تألیفی و کارهای مشترک بودهاند. انجام چنین پژوهشهایی منجر به شناسایی پژوهشگرانی که دارای تاثیرگذاری بیشتری در نقشه تولیدات علمی هستند میشود. همچنین پژوهشگرانی که جایگاه نسبتا خوبی در این گونه نقشه ها ندارند، میتوانند با پژوهشگران تاثیرگذار آشنا شده و با همفکری و مشاوره آنها به انجام تعداد بیشتری پژوهش بپردازند.
شهناز خادمی زاده؛ عبدالحسین فرج پهلو؛ اشرف حیدرزاده
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی مقایسهای وضعیت اشتراک دانش در میان اعضای هیأت علمی دانشکده دامپزشکی و علوم پایه دانشگاه شهید چمران اهواز و دانشکده علوم پایه پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بوده است.
روش شناسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی است که به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه پژوهش را کلیه اعضای هیأت علمی (167 نفر) دانشکده ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی مقایسهای وضعیت اشتراک دانش در میان اعضای هیأت علمی دانشکده دامپزشکی و علوم پایه دانشگاه شهید چمران اهواز و دانشکده علوم پایه پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بوده است.
روش شناسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی است که به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه پژوهش را کلیه اعضای هیأت علمی (167 نفر) دانشکده دامپزشکی و دانشکده علوم دانشگاه شهید چمران اهواز و دانشکده علوم پایه پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تشکیل میدهند. جامعه پژوهش با روش سرشماری صورت گرفت. ابزار گردآوری دادههای، با استفاده از پرسشنامهای انجام شده است که بر مبنای یافتههای پژوهش Poursrajian, Olia and Soltani Ali Abadi (1392) و نیز پرسشنامه Rezaei (1392) تدوین شده بود.
یافته ها: یافتههای پژوهش حاضر نشان دادکه از نظر اعضای هیأت علمی دانشکدههای علوم و دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز و دانشکده علوم پایه پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، زیرساختهای اشتراک دانش از جمله زیرساخت فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی، زیرساخت فرهنگی، زیرساخت انسانی، زیرساخت راهبردهای رهبری و مدیریتی و زیرساخت ساختاری و اداری و تمایل اساتید به اشتراک دانش در وضعیت نسبتاً مطلوب وجود دارد. در مقایسه وضعیت دو دانشگاه شهید چمران اهواز و دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از لحاظ زیرساخت فرهنگی تفاوتهایی مشاهده میشود و در سایر زیرساختها وضعیت مشابهی در هر دو دانشگاه وجود دارد.
نتیجه گیری: وضعیت زیرساختهای اشتراک دانش در دو دانشگاه شهید چمران اهواز و دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در حد متوسط قرار دارد. به نظر میرسد با پیادهسازی برنامهریزیهای دقیقتر از طرف بخش مدیریت دانش و نیز حمایتهای مدیریتی در دو دانشگاه میتوان وضعیت بهتری را در این رابطه رقم زد.
شهناز خادمی زاده؛ عبدالحسین فرج پهلو
چکیده
Aim: This paper aims at evaluation of libraries of Shahid Chamran University of Ahvaz based on the "Standards of Iranian University Libraries" (SIUL) to clarify the current status of the resources of those libraries based on the abovementioned standards in a fifteen-year time period. Methodology: A checklist was used for evaluation of resources of university libraries, which was prepared based on SIUL. Data collection of libraries' resources was accomplished using the AZARSA integrated web-based library software tailored for the Shahid Chamran University of Ahvaz libraries. Additional tools and ...
بیشتر
Aim: This paper aims at evaluation of libraries of Shahid Chamran University of Ahvaz based on the "Standards of Iranian University Libraries" (SIUL) to clarify the current status of the resources of those libraries based on the abovementioned standards in a fifteen-year time period. Methodology: A checklist was used for evaluation of resources of university libraries, which was prepared based on SIUL. Data collection of libraries' resources was accomplished using the AZARSA integrated web-based library software tailored for the Shahid Chamran University of Ahvaz libraries. Additional tools and techniques used for data collection were interviews with librarians, statistics related to inventory of the libraries under investigation, statistics related to the number of faculty members and students in 2018. Results: The results of study indicate that the average conformity percentage of all libraries of Shahid Chamran University of Ahvaz with SIUL in 2018 has reached 17% demonstrating 2% increase compared to 2004. This could promise an ascending growth trend of resources in the target libraries; however, it should be noted that there is still a big gap to reach the standard level.
شهناز خادمی زاده؛ معصومه خادمی زاده؛ پریسا محمودی
چکیده
هدف: هدف از انجام این پژوهش عبارت است از بررسی وضعیت کلی کتابخانههای تخصصی شهر مشهد از نظر اهداف و وظایف، عناصر سازمانی، مجموعه، خدمات، ساختمان و تجهیزات و منابع مالی در مقایسه با استانداردهای کتابخانههای تخصصی ایران.
روش: این پژوهش به روش پیمایشی- تطبیقی انجام شده و دادههای بدست آمده با استفاده از نرمافزار اکسل و تکنیکهای ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام این پژوهش عبارت است از بررسی وضعیت کلی کتابخانههای تخصصی شهر مشهد از نظر اهداف و وظایف، عناصر سازمانی، مجموعه، خدمات، ساختمان و تجهیزات و منابع مالی در مقایسه با استانداردهای کتابخانههای تخصصی ایران.
روش: این پژوهش به روش پیمایشی- تطبیقی انجام شده و دادههای بدست آمده با استفاده از نرمافزار اکسل و تکنیکهای آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: ازمیان جامعه پژوهش، کتابخانه «شرکت مهندسی مشاور طوس آب» و کتابخانه «سازمان صنعت و معدن و تجارت» به ترتیب بیشترین و کمترین درصد رعایت استانداردها را به خود اختصاص دادهاند. همچنین کتابخانههای مورد بررسی، در زمینه اهداف و وظایف تقریبا 70 درصد، سازمان و مدیریت 55 درصد، نیروی انسانی 67/41 درصد، مجموعه 55/55 درصد، سازماندهی منابع 50 درصد، خدمات 59 درصد، ساختمان و تجهیزات 54 درصد، بودجه 48 درصد مطابق با استانداردهای کتابخانه های تخصصی ایران هستند.
نتیجهگیری: در مجموع مشاهده شد که 5 استاندارد یعنی اهداف و وظایف، سازمان و مدیریت، مجموعه، خدمات و ساختمان و تجهیـزات در کتابخانـه هـای مورد مطالعه مراعات میشوند و تنها استانداردهای نیروی انسانی و سازماندهی مراعات نشده است. در مورد بودجه نیز نمی توان اظهـار نظـر قطعـی کـرد.