کتابخانه های عمومی
فریبرز درودی؛ عادل سلیمانی نژاد؛ فاطمه حمزه ریسه
چکیده
هدف این پژوهش، بررسی وضعیت امکانسنجی پیادهسازی معماری اطلاعات در کتابخانههای عمومی شهر کرمان (وابسته به نهاد کتابخانههای عمومی کشور ) میباشد. روش پژوهش حاضر با استفاده از مطالعات توصیفی در یک نمونه آماری 62 نفری از کارمندان شاغل در 9 کتابخانه عمومی شهر کرمان انجام شد. به علت محدود بودن حجم جامعه، نمونهگیری انجام نشده و تمام ...
بیشتر
هدف این پژوهش، بررسی وضعیت امکانسنجی پیادهسازی معماری اطلاعات در کتابخانههای عمومی شهر کرمان (وابسته به نهاد کتابخانههای عمومی کشور ) میباشد. روش پژوهش حاضر با استفاده از مطالعات توصیفی در یک نمونه آماری 62 نفری از کارمندان شاغل در 9 کتابخانه عمومی شهر کرمان انجام شد. به علت محدود بودن حجم جامعه، نمونهگیری انجام نشده و تمام افراد به عنوان نمونه آماری در نظر گرفته شدند .جمعآوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته دارای اعتبار و روایی (88/0 و 90/0) بدست آمد. یافتههای پژوهش نشان داد که آزمون شاپیرو و یلک نشان داد دادههای تحقیق از توزیع نرمال برخوردار بوده اند. دادههای آماری با استفاده از نرمافزار spss ویراست 21 در دو سطح توصیف و استنباط مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در سطح توصیف با استفاده از جداول توزیع فراوانی، میانگین، انحراف معیار و در سطح استنباط با استفاده از آزمون t تک نمونهای به تایید و رد فرضیات اقدام شد . نتایج نشان داد هیچ یک از لایههای معماری اطلاعات در کتابخانههای عمومی شهر کرمان جهت پیادهسازی معماری اطلاعات در وضع مطلوب قرار ندارند. همچنین جهت پیادهسازی معماری اطلاعات با استفاده از روش شباهت به گزینه ایدهآل(تاپسیس) در میان کتابخانههای عمومی شهر کرمان مشخصههای مختلف از جمله (مهارتهای کتابداران، امکانات و تجهیزات فنی موجود در کتابخانه، زیرساختهای مخابراتی و وضعیت بودجه کتابخانه) مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد کتابخانه شهید مطهری با ضریب نزدیکی 737/0 در مقایسه با سایر کتابخانهها در اولویت اول قرارداشته و میتوان آن را به عنوان اولین کتابخانه عمومی در کرمان برای پیادهسازی معماری اطلاعات پیشنهاد نمود، کتابخانه ملی مرکزی با ضریب نزدیکی 704/0 در جایگاه دوم و کتابخانه شهید بهشتی با ضریب نزدیکی 627/0 در جایگاه سوم قرار گرفته است
مدیریت دانش
زهرا فرجی؛ عاطفه زارعی؛ فریبرز درودی
چکیده
مقدمه : امروزه بهبود ارائه خدمت یک ضرورت است. خلق ارزش از خدمات کتابخانه ای نیز از این قاعده مستثنی نیست و خصوصاً در حوزه کتابخانه های دانشگاهی مورد توجه کاربران می باشد تحقیق حاضر با هدف تعیین مولفه ها و ارائه الگوی فرایندی خلق ارزش خدماتی در کتابخانههای دانشگاهی از طریق رفتار تسهیم دانش در بین کتابداران به انجام رسیده است.روش بررسی:این ...
بیشتر
مقدمه : امروزه بهبود ارائه خدمت یک ضرورت است. خلق ارزش از خدمات کتابخانه ای نیز از این قاعده مستثنی نیست و خصوصاً در حوزه کتابخانه های دانشگاهی مورد توجه کاربران می باشد تحقیق حاضر با هدف تعیین مولفه ها و ارائه الگوی فرایندی خلق ارزش خدماتی در کتابخانههای دانشگاهی از طریق رفتار تسهیم دانش در بین کتابداران به انجام رسیده است.روش بررسی:این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی، و از لحاظ رویکرد پیمایشی اکتشافی می باشد. جامعه آماری این تحقیق 9 نفر از خبرگان حوزههای مدیریت دانش و کتابداران (شامل اساتید دانشگاهی، مدیران اجرایی کتابخانههای دانشگاهی، و کتابداران مجرب) بودند که به ساختار و وضعیت کتابخانه های دانشگاهی و وظایف کتابداران شاغل در این کتابخانهها اشراف کامل داشتند. مصاحبه عمیق تا رسیدن به اشباع نظری انجام گرفت. در این تحقیق، از روش نمونهگیری گلوله برفی استفاده شد و این فرایند تا رسیدن به اشباع نظری محقق ادامه یافت.یافته ها: پس از کدگذاریهای سه گانه باز، محوری و انتخابی، مولفه های اساسی تعیین شدند و مدل مفهومی تحقیق بر اساس مدل پارادایمی طراحی شد. تأکید مدیران بر لزوم تسهیم دانش، تحصیلات کتابداران در حوزه علم اطلاعات و دانششناسی، ارتباطات دانشی بین کتابداران به صورت رسمی و غیررسمی، دسترسی به فناوری اطلاعات و ارتباطات، فرهنگ سازمانی حاکم بر کتابخانه های دانشگاهی، رویههای سازمانی، الگوبرداری از کتابخانههای دانشگاههای معتبر داخلی و خارجی از مهمترین مولفه های تعیین شده در راستای خلق ارزش خدماتی می باشند.نتیجه گیری: نتایج تحقیق منجر به طراحی الگوی فرایندی خلق ارزش خدماتی برای مراجعهکنندگان کتابخانههای دانشگاهی از طریق رفتار تسهیم دانش در بین کتابداران (بر اساس ساختار مدل پارادایمی) شد.
فریبرز درودی؛ محمدمهدی مهدیان؛ آمنه سلیمانی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر به منظور بررسی امکانسنجی به کارگِبری سیستمهای الکترونیکی حفاظت و نگهداری در کتابخانههای عمومی شهر کرمان انجام گرفت. روش: این پژوهش از نوع پیمایشی بوده، جامعه آماری آن را 7 باب کتابخانه عمومی شهر کرمان تشکیل میدهند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامهای محققساخته که پایایی و روایی آن در اجرای مقدماتی تائید ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر به منظور بررسی امکانسنجی به کارگِبری سیستمهای الکترونیکی حفاظت و نگهداری در کتابخانههای عمومی شهر کرمان انجام گرفت. روش: این پژوهش از نوع پیمایشی بوده، جامعه آماری آن را 7 باب کتابخانه عمومی شهر کرمان تشکیل میدهند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامهای محققساخته که پایایی و روایی آن در اجرای مقدماتی تائید گردید، استفاده شد. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که کتابخانههای عمومی شهر کرمان از نظر برخورداری از سیستمهای الکترونیکی حفاظت و نگهداری، در حد متوسطی قرار دارند. آشنایی و تخصص نیروی انسانی نسبت به سیستمهای الکترونیکی حفاظت و نگهداری در کتابخانههای عمومی شهر کرمان در سطحی مطلوب و قابل قبول میباشد. کتابخانههای عمومی این شهر جهت استفاده از سیستمهای الکترونیکی حفاظت و نگهداری، از بودجه لازم برخوردار نیستند. کیفیت نگرش مدیریتی نسبت به سیستمهای الکترونیکی حفاظت و نگهداری با میانگین 349/3 در سطح نسبتاً مطلوب ارزیابی میشود. نتایج: همچنین نتایج پژوهش نشان داد که اتخاذ تدابیری در حوزه تأمین تجهیزات سختافزاری، تصویب قوانین راهگشا جهت تأمین بودجهها و ارائه آموزشهای مؤثر برای کارکنان ضروری به نظر میرسد.
فریبرز درودی؛ طاهره صادقی خرمدشتی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر به شناسایی ابعاد و مؤلفههای پنجاس و اندازهگیری رضایت شغلی کارکنان سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران بر اساس این مؤلفهها می پردازد. روش پژوهش: روش پژوهش پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان دارای مدرک تحصیلی لیسانس و بالاتر در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران است. با استفاده از روش نمونهگیری سیستماتیک ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر به شناسایی ابعاد و مؤلفههای پنجاس و اندازهگیری رضایت شغلی کارکنان سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران بر اساس این مؤلفهها می پردازد. روش پژوهش: روش پژوهش پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان دارای مدرک تحصیلی لیسانس و بالاتر در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران است. با استفاده از روش نمونهگیری سیستماتیک تعداد 220 نفر از آنان جهت بررسی انتخاب گردیدند. یافتهها: یافتههای حاصل از تجزیه و تحلیل داده نشان میدهد که مؤلفه ساماندهی با میانگین(74.3)، مؤلفه نظم و ترتیب با میانگین(64.8)، مؤلفه پاکیزهسازی با میانگین(64.3)، مؤلفه استانداردسازی با میانگین(77.5) و مؤلفه انظباط با میانگین(90.7) به میزان مطلوبی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی رعایت میشود. همچنین مؤلفه انظباط با میانگین رتبه 4.83 رتبه اول، مؤلفه استانداردسازی با میانگین رتبه 3.39 در رتبه دوم، مؤلفه ساماندهی با میانگین رتبه 2.96 در رتبه سوم، مؤلفه نظم و ترتیب با میانگین رتبه 1.95 در رتبه چهارم و در نهایت مؤلفه پاکیزهسازی با میانگین رتبه 1.86 در رتبه پنجم قرار دارد. نتایج: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران وضعیت مناسبی از نظر رعایت مولفههای پنج اس دارد.
فریبرز درودی؛ مژده سلاجقه؛ عادل سلیمانی نژاد؛ نسرین قادری نیکو
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر ارزیابی محیط رابط وبگاه کتابخانه ملی ج.ا. ایران و میزان مطابقت این وبگاه با مولفههای نیلسُن با رویکرد مکاشفهای است. روش: پژوهش حاضر به روش پیمایشی با رویکرد ارزیابی مکاشفهای انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات سیاهه وارسی از نوع محقق ساخته و براساس مدل نیلسُن، شامل ده معیار اصلی و مولفههای فرعی آن بود. این ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر ارزیابی محیط رابط وبگاه کتابخانه ملی ج.ا. ایران و میزان مطابقت این وبگاه با مولفههای نیلسُن با رویکرد مکاشفهای است. روش: پژوهش حاضر به روش پیمایشی با رویکرد ارزیابی مکاشفهای انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات سیاهه وارسی از نوع محقق ساخته و براساس مدل نیلسُن، شامل ده معیار اصلی و مولفههای فرعی آن بود. این سیاهه وارسی در دو بخش تنظیم شده، بخش اول شامل مشخصات کلی فرد، از جمله میزان تحصیلات و رشته تحصیلی است، و بخش دوم سوالهای مربوط به ویژگیها و عناصر محیط رابط وبگاهها مورد بررسی است. جامعه آماری این پژوهش 37 نفر از متخصصان علم اطلاعات و دانششناسی است. یافتهها: بر اساس یافتههای پژوهش میزان مطابقت محیط رابط با مولفههای" وضعیت واضح بودن و قابلرویت بودن نظام"،" همخوانی بین نظام با دنیای واقعی" ،" ثبات و یکدستی"، "جنبههای زیباییشناختی و طراحی ساده"،"تشخیص بهجای یادآوری پیامها" زیاد است. همچنین در مولفههای "کنترل و آزادی عمل کاربر"، "کمک به کاربر در جلوگیری و اصلاح خطاها"،" انعطافپذیر و کارایی نظام"،"راهنمایی و مستندسازی" در حد متوسط و میزان مطابقت با مولفه "پیشگیری از خطا" بسیار کم است. تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد میزان همخوانی محیط رابط وبگاه کتابخانه ملی ج.ا.ایران با 10 مولفه نیلسُن، بهطور کلی بالاتر از حد متوسط است. این وبگاه در برخی از معیارهای مدل نیلسُن از سطح مطلویی برخوردار نبود. نتیجهگیری: نتایج نشان داد که رابطکاربر وبگاه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ج.ا. ایران با ارزشیابی نظام نیلسُن از دید کاربران بصورت معناداری با ارزشیابی نظام نیلسُن مطابقت دارد. با توجه به اهمیت معیار کمک به کاربر در شناسایی و اصلاح خطاها به نظر میرسد طراحان وبگاه کتابخانه ملی باید تأکید بیشتری بر مؤلفههای کمک به کاربران برای شناسایی خطا و اصلاح آن، مطلع ساختن کاربران از خطاهای احتمالی و موارد کاربردی داشته باشند تا بدینوسیله این معیار به وضعیت مطلوب و مورد انتظار کاربران برسد. همچنین امکانات راهنمایی و کمک باید بگونهای باشد که اطلاعات مناسبی را درباره چگونگی انجام جستوجوی موفق را در اختیار کاربران قرار دهد. علاوه بر آن، ضرورت دارد تا ویرایش و اصلاح مشکلات رابطکاربر وبگاه در دستور کار مسوولان ذیربط قرار گیرد. افزایش آگاهی متخصصان علم اطلاعات در زمینه ویژگیهای رابطکاربر وبگاهها از طریق برگزاری دورههای آموزشی برای همکاری بهتر با طراحان وبگاه به کیفیت آن یاری میرساند.
فریبرز درودی؛ مجید عباسی
چکیده
هدف: از آنجا که مدیریت دانش به عنوان یک تلاش روشمند و سنجیده موجود برای توسعه، ترویج، و کاربردی نمودن دانش موجود در سازمانها در راه ایجاد ارزش افزوده مثبت، جهت کسب موفقیت و نائل شدن به اهداف سازمانی است، هدف پژوهش بررسی بکارگیری معیارهای مدیریت دانش در ارتقای کیفیت خدمات اطلاعاتی کتابخانههای عمومی استان کرمان است. روش: روش پژوهش ...
بیشتر
هدف: از آنجا که مدیریت دانش به عنوان یک تلاش روشمند و سنجیده موجود برای توسعه، ترویج، و کاربردی نمودن دانش موجود در سازمانها در راه ایجاد ارزش افزوده مثبت، جهت کسب موفقیت و نائل شدن به اهداف سازمانی است، هدف پژوهش بررسی بکارگیری معیارهای مدیریت دانش در ارتقای کیفیت خدمات اطلاعاتی کتابخانههای عمومی استان کرمان است. روش: روش پژوهش پیمایشی بوده است. اطلاعات مورد نیاز به صورت نمونهگیری تصادفی، با توزیع پرسشنامه در بین 144 نفر از کارکنان کتابخانههای عمومی استان کرمان وابسته به نهاد کتابخانههای عمومی کشور، جمعآوری شده است. یافتهها: تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS نشان میدهد؛ معیارهای مدیریت دانش؛ فرهنگ سازمانی، استراتژی، منابع انسانی، فناوری اطلاعات رابطه معنادار و مستقیم با کیفیت خدمات اطلاعاتی کتابخانههای عمومی استان کرمان، وجود دارد. نتایج: با بکارگیری معیارهای مدیریت دانش در کتابخانههای عمومی، کیفیت خدمات اطلاعاتی کتابخانهها ارتقاء مییابد. در تحلیل رگرسیونی متغیرهای فناوری اطلاعات با ضریب تعیین 37/0 و استراتژی ضریب تعیین 30/0 بیشترین تأثیر را بر کیفیت خدمات اطلاعاتی کتابخانهها داشتهاند.