مدیریت دانش
لیلی طاهرخانی؛ صفیه طهماسبی لیمونی؛ میترا قیاسی
چکیده
چکیده هدف: پژوهش حاضر با هدف تبیین تأثیر اشتراکدانشوب بر کارآفرینیدانش باتوجه به نقش میانجی پذیرشفناوریاطلاعات براساس مدلTOE درمیان کارکنان نهاد کتابخانههای عمومیکشور است. روششناسی: پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر گردآوری دادهها توصیفی پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کلیه کتابداران کتابخانههای ...
بیشتر
چکیده هدف: پژوهش حاضر با هدف تبیین تأثیر اشتراکدانشوب بر کارآفرینیدانش باتوجه به نقش میانجی پذیرشفناوریاطلاعات براساس مدلTOE درمیان کارکنان نهاد کتابخانههای عمومیکشور است. روششناسی: پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر گردآوری دادهها توصیفی پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کلیه کتابداران کتابخانههای عمومی کشور به تعداد 7000 نفر تشکیل میدهند که با استفاده از فرمول کوکران 364 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامههای اشتراکدانشوب طاهرخانی، طهماسبی و قیاسی(2022)، کارآفرینیدانش اسکرزسکی(2006) و پذیرش فناوری اطلاعات چاندرا و کاریپورناندا(2018) استفاده شد. روایی صوری، محتوایی و سازه ابزار مورد تایید و پایایی آنها نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه و تایید گردید. جهت تحلیل نتایج از نرمافزارهای افزارهای spss22 و PLS3.8 استفاده گردید است.یافتهها: یافتههای پژوهش نشانداد که ضریبتأثیر، اشتراکدانشوب برکارآفرینیدانش کارکنان و پذیرشفناوریاطلاعات بهترتیب برابر 554/0 و 415/0؛ ضریبتاثیر پذیرشفناوریاطلاعات بر کارآفرینیدانشکارکنان برابر 887/0 و ضریبتأثیر پذیرش فناوری اطلاعات در رابطه بین اشتراک دانشوب و کارآفرینیدانش برابر 583/0 محاسبهگردید که درتمام مسیرها مقدار آماره آزمون محاسبه شده بزرگتر از 96/1 شدهاست. همچنین یافتهها حاکی از آن است که اشتراکدانشوب برکارآفرینیدانش و پذیرشفناوریاطلاعات براساس مدل TOE کارکنان تأثیر مثبت ومعناداری داشته ونقش میانجی پذیرشفناوریاطلاعات براساس مدل TOE در تأثیراشتراک دانشوب برکارآفرینیدانش کارکنان تأیید شدهاست.نتیجهگیری: با توجه به یافتههای تحقیق میتوان استنباط کرد که توسعهی کارآفرینی دانش مستلزم ایجاد و تقویت زیرساختهایی چون اشتراک دانش وب و فناوری اطلاعات است و باید به آنها بهصورت یک فرایند به هم پیوسته نگریست و ضروری است که توسط کتابخانه ها مورد توجه جدی قرارگیرد.
کتابخانه های عمومی
بهرنگ صفری؛ سید علی اصغر رضوی؛ میترا قیاسی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل تأثیرگذاری مهارتهای کوانتومی بر مهندسی دانش در نهاد کتابخانههای عمومی کشور انجام شده است.روش شناسی: از نظر هدف، کاربردی، از نظر رویکرد، آمیخته است. جهت تحلیل داده از روش تحلیل مضمون استفاده گردید . نمونهگیری بخش کیفی به صورت غیر احتمالاتی و هدفمند انجام پذیرفت و ابعاد مهارتهای کوانتومی و مهندسی ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل تأثیرگذاری مهارتهای کوانتومی بر مهندسی دانش در نهاد کتابخانههای عمومی کشور انجام شده است.روش شناسی: از نظر هدف، کاربردی، از نظر رویکرد، آمیخته است. جهت تحلیل داده از روش تحلیل مضمون استفاده گردید . نمونهگیری بخش کیفی به صورت غیر احتمالاتی و هدفمند انجام پذیرفت و ابعاد مهارتهای کوانتومی و مهندسی دانش از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته با 15 نفر از خبرگان در نهاد کتابخانههای عمومی کشور شناسایی شد. بخش کمّی، نظرات 375 نفر از مدیران ، مسئولین ، کارکنان ستادی و کتابداران کتابخانههای عمومی سراسر کشور براساس روش نمونه گیری تصادفی طبقهای ، بررسی شد. برای ارزیابی روایی و پایایی پرسشنامه ها از تحلیل عاملی تاییدی استفاده گردید.یافتهها: براساس مطالعه متون، مصاحبه اکتشافی از خبرگان ، برای مهارتهای کوانتومی، 3 بعد تفکر خلاق، تفکر سیستمی و تفکر اقتضایی و موقعیت گرایی و برای مهندسی دانش 5 بعد کیفیت دانش و مناسب بودن خروجی مهندسی دانش، طراحی ساختار حوزه مهندسی دانش، آزمایش برای تایید اعتبار قوانین سازماندهی دانش، مستند سازی و نگهداری دانش شناسایی شدند. همچنین یافتههای تحلیل معادلات ساختاری از طریق نرم افزار PLS نشان دهنده تأثیرمعنادار مهارتهای کوانتومی بر مهندسی دانش در نهاد کتابخانههای عمومی کشور بوده است.نتیجه : مهارتهای کوانتومی به دنبال کشف دانش و راه حلهای خلاقانه در جهت توسعه سازمان است. کارکنان با مهارتهای کوانتومی بالا، تلاش بیشتری در جهت شناسایی فرصتها و بهرهبرداری از آنها داشته و همواره به دنبال دانش و ایدههای نو جهت رسیدن به چشم اندازهای سازمانی خود است و با آمادگی پذیرش تغییر به دنبال یافتن راه حلها و ابزارهای اطلاعاتی جهت اثربخشی در امورات سازمان بوده که این عوامل، توسعه مهندسی دانش را به دنبال خواهد داشت.
زهره افشار؛ صفیه طهماسبی لیمونی؛ میترا قیاسی
چکیده
هدف: از آن جا که رفتارهای اطلاع یابی، انعکاسی از نیازهای کاربران هستند، شناسایی و درک صحیح آن ها، اهمیت زیادی در طراحی رابط کاربر مناسب دارد. بنابراین، هدف پژوهش، تعیین میزان پشتیبانی محیط رابط پایگاه های اطلاعاتی از مدل اطلاع یابی مهو و تیبو است.روش شناسی:از حیث هدف کاربردی و از حیث نحوه گردآوری دادهها وب سنجی با رویکرد ارزیابی مکاشفه ...
بیشتر
هدف: از آن جا که رفتارهای اطلاع یابی، انعکاسی از نیازهای کاربران هستند، شناسایی و درک صحیح آن ها، اهمیت زیادی در طراحی رابط کاربر مناسب دارد. بنابراین، هدف پژوهش، تعیین میزان پشتیبانی محیط رابط پایگاه های اطلاعاتی از مدل اطلاع یابی مهو و تیبو است.روش شناسی:از حیث هدف کاربردی و از حیث نحوه گردآوری دادهها وب سنجی با رویکرد ارزیابی مکاشفه ای است. جامعه آماری شامل100 نفر از دانشجویان دکترای دانشگاه علوم پزشکی مازندران و روش نمونه گیری از نوع سرشماری بوده لذا، کل جامعه بعنوان نمونه انتخاب شدند. گردآوری داده ها براساس سیاهه وارسی منطبق بر الگوی مهو و تیبو، در محیط رابط 4 پایگاه اطلاعاتی وایلی، اشپرینگر، ساینس دایرکت و کلینیکال کی انجام شد.یافته ها: یافته ها نشان داد، میزان پشتیبانی محیط رابط پایگاه های ساینس دایرکت و کلینیکال از مدل مهو و تیبو به ترتیب با میانگین(08/2، 07/2) بیشتر ازحد متوسط(2) است، درحالی که میزان پشتیبانی محیط رابط پایگاه های اشپرینگر، متوسط (01/2) و وایلی کمتر از متوسط(79/1) گزارش شده اند. نتایج رتبه بندی میزان پشتیبانی محیط رابط پایگاه های مذکور از عناصر مدل مهو و تیبو نشان داد که پایگاه ساینس دایرکت، کلینیکال، اشپرینگر و وایلی با کسب امتیاز 91/2، 84/2، 55/2، 71/1 رتبه اول تا چهارم را کسب کرده اند. نتیجه گیری: به طور کلی، میزان پشتیبانی رابط کاربر پایگاه های اطلاعاتی از مدل فوق در حد متوسط است. بنابراین، استفاده از این عناصر در طراحی محیط رابط می تواند تاثیر زیادی بر بهینه شدن محیط رابط پایگاه های اطلاعاتی داشته باشد.