زیور صباغی نژاد؛ غلامرضا حیدری
چکیده
هدف:هدف اصلی این پژوهش، توجه به مفهوم مدیریت اطلاعات است. اطلاعات قابلیت گسترش دارد، اشاعه مییابد، تغییر میکند و تغییر ایجاد میکند و نیاز به مدیریت و اداره دارد. بنابراین لازم است به مفهوم مدیریت اطلاعات توجه شود. روش: نوع این پژوهش کتابخانهای است که به روش مرور منابع انجام میگیرد. برای استخراج تعاریف و تاریخچه مربوط به ...
بیشتر
هدف:هدف اصلی این پژوهش، توجه به مفهوم مدیریت اطلاعات است. اطلاعات قابلیت گسترش دارد، اشاعه مییابد، تغییر میکند و تغییر ایجاد میکند و نیاز به مدیریت و اداره دارد. بنابراین لازم است به مفهوم مدیریت اطلاعات توجه شود. روش: نوع این پژوهش کتابخانهای است که به روش مرور منابع انجام میگیرد. برای استخراج تعاریف و تاریخچه مربوط به مدیریت اطلاعات به منابع چاپی و الکترونیک مختلف (امرالد، ساینتسدایرکت، پروکوئست و وبآوساینس) مراجعه شد و تعاریف از آنها استخراج شدند. یافتهها: پس از تحلیل و بررسی تعاریف موجود، مدیریت اطلاعات بدین صورت تعریف میشود: بهکارگیری اصول مدیریتی و ابزارهای مناسب با هدف دسترس پذیر کردن اطلاعات ارزشمند، در زمان و مکان و قالب مناسب با کمترین هزینه برای افراد مناسب به منظور بهبود و ارتقا تصمیمگیری. نتیجهگیری: تعاریف متعدد موجود از مدیریت اطلاعات، از جنبههای مختلف به این مقوله نگاه کردهاند. به نظر میرسد با توجه به ماهیت متغیر اطلاعات و نقشهای مختلف آن، تعریف مدیریت اطلاعات نیز همواره در حال تغییر است.
فریده عصاره؛ زیور صباغی نژاد
چکیده
مقدمه: شاخص توانایی مشارکت (ϕ) به روشی مشابه شاخص هرش محاسبه می شود. زمانی گفته می شوند یک نویسنده دارای شاخص فی است که فرد موردنظر، فی هم نویسنده و حداقل فی بار رخداد هم نویسندگی داشته باشند در حالیکه سایر مقالات همان نویسنده، کمتر از فی بار رخداد هم نویسندگی دارند. این شاخص به بررسی وضعیت کیفی هم نویسندگی می پردازد و بیانگر این نکته ...
بیشتر
مقدمه: شاخص توانایی مشارکت (ϕ) به روشی مشابه شاخص هرش محاسبه می شود. زمانی گفته می شوند یک نویسنده دارای شاخص فی است که فرد موردنظر، فی هم نویسنده و حداقل فی بار رخداد هم نویسندگی داشته باشند در حالیکه سایر مقالات همان نویسنده، کمتر از فی بار رخداد هم نویسندگی دارند. این شاخص به بررسی وضعیت کیفی هم نویسندگی می پردازد و بیانگر این نکته است که نویسندگان به چه میزان توان (قدرت) مشارکت دارند. روش: این پژوهش از نوع علم سنجی است و با رویکرد تحلیل شبکه اجتماعی انجام شده است. جامعه مورد نظر نویسندگان مجله ساینتومتریکس از سال 2001 تا 2013 بوده اند(شامل کلیه شماره های مجله در پایگاه وب آو ساینس). پس از ترسیم نگاشت هم نویسندگی (شامل 101 گره)، سنجه مرکزیت محاسبه گردید و بر اساس سنجه مرکزیت نزدیکی، نویسندگان با مجاورت بالا (56 نفر)، جهت محاسبه شاخص فی انتخاب گردیدند. یافته ها: یافته های حاصل از محاسبه سنجه های مرکزیت حاکی از آنست که گلنزل و موئد، در هر سه سنجه مرکزیت در جایگاه اول و دوم قرار دارند. بر اساس شاخص فی گلنزل کماکان در رتبه نخست و شوبرت در جایگاه دوم قرار گرفته است. شاخص فی، به بررسی کیفیت مشارکت در نویسندگی می پردازد. نتیجه گیری: بررسی جزییات محاسبه فی نشان داد، هرچه تعداد هم نویسندگان در یک مقاله از پراکندگی کمتری برخوردار باشد، نویسندگان اثر از شاخص فی بالاتری برخوردارند.