کریم رضادوست؛ عبدالرضا نواح؛ الهام ادیب زاده
چکیده
هدف: هدف مقاله حاضر، بررسی عوامل هنجاری و سازمانی مؤثر بر میزان تولید علمی اعضای هیأت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز میباشد. روش: روش پژوهش، به صورت پیمایشی و ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه بوده است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه اعضای هیأت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز بوده که حجم نمونه براساس فرمول کوکران 224 نفر به ...
بیشتر
هدف: هدف مقاله حاضر، بررسی عوامل هنجاری و سازمانی مؤثر بر میزان تولید علمی اعضای هیأت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز میباشد. روش: روش پژوهش، به صورت پیمایشی و ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه بوده است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه اعضای هیأت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز بوده که حجم نمونه براساس فرمول کوکران 224 نفر به شیوه نمونه گیری طبقه بندی شده تعیین شدند. یافتهها: نتایج پژوهش نشان میدهد که بین متغیرهای مستقل (میزان پایبندی به هنجارهای علمی، ارتباطات علمی، فرهنگ سازمانی دانشگاه، جو گروه آموزشی، منابع و امکانات دانشگاه) و متغیر وابسته(میزان تولید علمی) رابطه مثبت و معناداری وجود دارد، اما بین متغیر نظام پاداش و میزان تولید علمی اعضای هیأت علمی رابطه معناداری وجود ندارد. نتیجهگیری: نتایج حاصل از رگرسیون نشان میدهد که متغیرهای ارتباطات علمی و جو گروه آموزشی و میزان تدریس در دوره دکتری معنادار بوده اند و در مجموع 31 درصد از تغییرات مربوط به میزان تولید علمی اعضای هیأت علمی را تبیین می کنند.