سلیمان شفیعی؛ محسن نوکاریزی؛ امین زارع
چکیده
The Objective: The objective of this study aims at the identification of the resources of knowledge, study the effect of Dalkir’s integrated life cycle of organizational knowledge on documenting knowledge and provide a practical model of knowledge documentation in central libraries of the state universities in Iran.Methodology: The research methodology of this study is based on the analytical survey with an applied purpose. The statistical population of the study included the heads, assistants and the directors of the central libraries of the state universities in Iran. Out of the survey population ...
بیشتر
The Objective: The objective of this study aims at the identification of the resources of knowledge, study the effect of Dalkir’s integrated life cycle of organizational knowledge on documenting knowledge and provide a practical model of knowledge documentation in central libraries of the state universities in Iran.Methodology: The research methodology of this study is based on the analytical survey with an applied purpose. The statistical population of the study included the heads, assistants and the directors of the central libraries of the state universities in Iran. Out of the survey population of 172 members, based on the size and sample table of Krejcie & Morgan, 113 people were randomly selected, with response rate of 88% and 100 returned questionnaires. An electronic self-made questionnaire with 100 questions was used for the data collection purposes. The validity of the questionnaire was confirmed by 8 specialist professors of this field and its reliability, according to the average Cronbach's alpha coefficient was calculated at 87.45.Results: The result of the multiple regression analysis showed that the Dalkir’s integrated life cycle of organizational knowledge had significant relationship with knowledge documentation and the correlation between the variables was 0.63 which was at high level. According to the adjusted correlation coefficient, 0.40 percent of the dependent variable was covered by the aforementioned cycle. The estimated direct and indirect effects of the independent variables showed that the variables knowledge capture, knowledge refinement and knowledge sharing directly with coefficients of 0.39, 0.34 and 0.27, and variables of knowledge filtering/selection and knowledge access indirectly with total coefficients of 0.22 and 0.25 were effective on knowledge documentation. The results of exploratory factor analysis resulted in extracting three factors of extraction resources and recording tacit knowledge of managers, extracting new knowledge from sources of explicit knowledge for data and web searching and 63.35% of the total variance was explained.Originality/Value: This is the first study of its kind relating to the documentation of knowledge in central libraries of the state universities in Iran with the aim of providing a practical model.
امین زارع؛ سلیمان شفیعی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر در صدد بر آمد تا به این پرسش ها پاسخ دهد که تجربه غرقگی دانشجویان دانشگاه رازی در مطالعه (اعم از درسی و غیر درسی) و نیز در فضای مجازی چگونه است.
روش شناسی: پژوهش حاضر از نظر نوع در زمره پژوهشهای کاربردی بود که با استفاده از روش پیمایشی انجام شد. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامه محققساخته گردآوری شدند. با استفاده ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر در صدد بر آمد تا به این پرسش ها پاسخ دهد که تجربه غرقگی دانشجویان دانشگاه رازی در مطالعه (اعم از درسی و غیر درسی) و نیز در فضای مجازی چگونه است.
روش شناسی: پژوهش حاضر از نظر نوع در زمره پژوهشهای کاربردی بود که با استفاده از روش پیمایشی انجام شد. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامه محققساخته گردآوری شدند. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی، 375 پرسشنامه در بین دانشجویان دانشگاه رازی توزیع گردید که از این تعداد، 322 پرسشنامه تکمیل و عودت داده شدند و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتتند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نسخه 25 نرم افزار اس پی اس اس انجام شد.
یافتهها: آماره آزمون کلموگروف-اسمیرنوف بین 96/1+ و 96/1- قرار داشت و بر این اساس میتوان استدلال کرد که توزیع فراوانی تجمعی مشاهده شده با توزیع فراوانی تجمعی مورد انتظار یکسان بوده و توزیع صفت مورد مطالعه به توزیع نرمال نزدیک است. بنابراین امکان استفاده از آزمون های پارامتریک برای پژوهش فراهم گردید. نتایج آزمون تی تک متغیره حاکی از آن بود که تجربه غرقگی دانشجویان دانشگاه رازی در فضای مجازی به طور مشهودی بیشتز از زمانی است که به مطالعه -خواه درسی خوا غیر درسی- میپردازند.
نتیجهگیری: غرقگی پائین در هنگام مطالعه، میتواند ناشی از ضعف در مهارت مطالعه و عادت مطالعه باشد که حتی در میان دانشجویان نیز تسری دارد. . از دیگر دلایل عدم تجربه غرقگی در هنگام مطالعه میتوان به عدم توازن احتمالی بین مهارت و چالش اشاره کرد که ممکن است فعالیتی را گاه اضطرابآلود گاه کسالتبار کند، به این معنی که اگر چالش بیشتر از مهارت باشد فرد دچار اضطراب و اگر کمتر از مهارت باشد دچار کسالت شود.
امین زارع
چکیده
پیبردن به اندیشههای نویسندگان، نخبگان و متفکران یکی از دغدغههای مهم بشر است. شاید یکی از بهترین راهها برای درک اندیشه-ها و منظومه فکری یک فرد، استفاده از رویکردهای کیفی و مصاحبه عمیق با فرد مورد نظر باشد. می توان گفت آنچه مینویسیم با آنچه میخوانیم و به آن استناد میکنیم رابطه مفهومی دارد. لذا همان گونه که میتوانیم با ...
بیشتر
پیبردن به اندیشههای نویسندگان، نخبگان و متفکران یکی از دغدغههای مهم بشر است. شاید یکی از بهترین راهها برای درک اندیشه-ها و منظومه فکری یک فرد، استفاده از رویکردهای کیفی و مصاحبه عمیق با فرد مورد نظر باشد. می توان گفت آنچه مینویسیم با آنچه میخوانیم و به آن استناد میکنیم رابطه مفهومی دارد. لذا همان گونه که میتوانیم با تحلیل اسناد به متن پی ببریم، احتمالا با بررسی و تحلیل منابع مورد استفاده در آثار یک فرد میتوانیم دانش وی، خواه دانش مکتوب و عیان، خواه آنچه در عقبه ذهن اندیشمند باقی میماند و فرصت بروز و به عینیت رسیدن نمییابد را درک کرده و بشناسیم.احتمالا میتوان با تحلیل جامع پیرامون استنادات به کار رفته در نوشتههای یک فرد و لحاظ نمودن فرض ارتباط بین سند و متن، به اندیشههای مطرح شده توسط فرد پی برد. استفاده از تحلیل استنادی به منظور مطالعه روابط مفهومی بین سند و متن مسبوق به سابقه است اما تا کنون پژوهشی با استفاده از این روش و با هدف شناخت و کشف منظومهی دانش و سپهر اندیشهای صاحب متن انجام نشده است. استفاده از این رویکرد جدید پژوهشی، علاوه بر بررسی آراء و اندیشههای افراد مطرح در یک حوزه تخصصی، میتواند در خدمت مطالعات تاریخ علم باشد.
نتیجه گیری: استفاده از تحلیل استنادی به منظور مطالعه روابط مفهومی بین سند و متن مسبوق به سابقه است اما تا کنون پژوهشی با استفاده از این روش و با هدف شناخت و کشف منظومهی دانش و سپهر اندیشهای صاحب متن انجام نشده است. استفاده از این رویکرد جدید پژوهشی، علاوه بر بررسی آراء و اندیشههای افراد مطرح در یک حوزه تخصصی، میتواند در خدمت مطالعات تاریخ علم باشد.
حدیث باقریان؛ امین زارع؛ محسن گلمحمدیان
چکیده
هدف: هدف این پژوهش بررسی تأثیر قصهخوانی گروهی بر افزایش همدلی و نوعدوستی کودکان پیشدبستانی با رویکرد مثبت-نگر بود. نظر به جنبه آموزشی و پرورشی قصه میتوان از آن برای رشد فضایل اخلاقی همچون همدلی و نوعدوستی بهره گرفت. امروزه با توجه به گسترش سراسری آلودگیهای اخلاقی همچون جنایت، اعتیاد، خشونت، لزوم آموزش مسائل اخلاقی بیش از ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش بررسی تأثیر قصهخوانی گروهی بر افزایش همدلی و نوعدوستی کودکان پیشدبستانی با رویکرد مثبت-نگر بود. نظر به جنبه آموزشی و پرورشی قصه میتوان از آن برای رشد فضایل اخلاقی همچون همدلی و نوعدوستی بهره گرفت. امروزه با توجه به گسترش سراسری آلودگیهای اخلاقی همچون جنایت، اعتیاد، خشونت، لزوم آموزش مسائل اخلاقی بیش از پیش احساس میشود. از آنجا که جامعه کنونی این پژوهش کودکان هستند و بنا به نظر متخصصان، آموزشهای مرسوم نظیر سخنرانی و غیره کارایی لازم را ندارند و بر استفاده از روشهای پویا و غیرمستقیم تأکید بسیاری کردهاند؛ لذا از روش قصهگویی در این پژوهش استفاده شده است. با توجه به مطالب فوق پژوهش حاضر در پی تعیین اثربخشی قصهگویی گروهی بر همدلی و نوع-دوستی دختران پیشدبستانی بود. فرضیه های پژوهش کنونی عبارت بودند از: 1. قصه گویی گروهی بر تقویت روحیه همدلی دختران پیشدبستانی شهر کرمانشاه تأثیرگذار است.2. قصه گویی گروهی بر تقویت روحیه نوعدوستی دختران پیشدبستانی شهر کرمانشاه تأثیرگذار است.روش پژوهش: روش پژوهش حاضر از نوع شبهتجربی است که در آن از طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل استفاده شده است. جامعه آماری عبارت بود از کلیه دخترانی که در سال تحصیلی 98-99 در مقطع پیشدبستانی شهر کرمانشاه. نمونه مورد بررسی از نوع دردسترس بود که شامل 20 کودک که به صورت تصادفی در دو گروه 10 نفره آزمایش و گواه قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها پرسش نامههای همدلی بهروتحلیل آیونگ و همکاران (2009) (فرم والدین) و نوعدوستی گودمن و همکاران (1997) (فرم والدین) بود. یافتهها: نتایج نشان داد در گروه آزمایش، بین نمرات پسآزمون در متغیرهای همدلی و نوعدوستی تفاوت معناداری وجود داشت اما بین نمرات پیشآزمون-پسآزمون گروه گواه تفاوت معنادار نبود. نتیجهگیری: با توجه به نتایج بهدستآمده قصهخوانی میتواند موجب ارتقای حس همدلی و نوعدوستی کودکان و همچنین بهبود عملکرد آنان در این زمینه شده که از آن میتوان در فضاهای آموزشی و بالینی به عنوان یک روش آموزشی و در عین حال سرگرم کننده بهره گرفت.
امین زارع
چکیده
مقدمه: شیوع ویروس کرونا و بیماری کووید 19 در اواخر سال 2019 میلادی باعث شد تا سازمان بهداشت جهانی اعلام همه گیری نماید و نیاز به اطلاعات متقن و صحیح برای مقابله با این ویروس و بیماری به نیازی جدی تبدیل شد؛ به گونه ای که بسیاری از افراد دست به جستجو برای کسب اخبار و اطلاعات پیرامون این بیماری و راه های پیشگیری یا درمان آن زدند. با توجه به ...
بیشتر
مقدمه: شیوع ویروس کرونا و بیماری کووید 19 در اواخر سال 2019 میلادی باعث شد تا سازمان بهداشت جهانی اعلام همه گیری نماید و نیاز به اطلاعات متقن و صحیح برای مقابله با این ویروس و بیماری به نیازی جدی تبدیل شد؛ به گونه ای که بسیاری از افراد دست به جستجو برای کسب اخبار و اطلاعات پیرامون این بیماری و راه های پیشگیری یا درمان آن زدند. با توجه به موارد یاد شده، پژوهش حاضر در صدد برآمد تا به بررسی اهداف و منابع کسب اطلاعات و اخبار مرتبط با بیماری کووید 19 در بین شهروندان کرمانشاهی بپردازد. پژوهش حاضر در صدد پاسحگویی به این پرسش ها بر آمد:هدف شهروندان کرمانشاهی از جستجوی اطلاعات درباره بیماری کووید 19 چیست؟شهروندان کرمانشاهی اطلاعات مربوط به بیماری کووید 19 را از چه منابعی کسب می کنند؟روش شناسی: پژوهش حاضر از نظر نوع، توصیفی و از نظر هدف کاربردی بود و با استفاده از روش پیمایشی انجام شد و داده ها با استفاده از پرسشنامه گردآوری شدند. . روایی پرسشنامه توسط چند تن از اساتید و دانش آموختگان کارشناسی ارشد و دکتری مورد بررسی قرار گرفت و پایایی ابزار گردآوری داده ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد که آلفای 0.81 حکایت از پایایی مطلوب پرسشنامه داشت. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس نسخه 22 و در دو سطح توصیفی و استنباطی انجام شد. یافته ها: شهروندان کرمانشاهی نیز برای اطلاع یابی سلامت مرتبط با کووید 19 بیش از هر منبع و مرجعی، متکی به پیام رسان های عمومی نظیر تلگرام و واتس اپ و نیز صفحات شبکه های اچتماعی نظیر اینستاگرام و توئیتر بودند. نتیجه گیری: استفاده زیاد و خیلی زیاد پاسخ دهندگان از این رسانه ها برای کسب اطلاعات سلامت در زمان شیوع ویروس کرونا را می توان از دو زاویه توجیه کرد. نخست نوع این ابزار و منابع و ویژگی های آن ها است و جنبه دوم نوع گردآوری داده های این پژوهش از طریق فرم الکترونیکی پرسشنامه است. با توجه به این که پرسشنامه به صورت الکترونیکی توزیع و داده ها گردآوری شد، بسیاری از مشارکت کنندگان در پژوهش افرادی بودند که در سطح نسبتا زیادی از فضای مجازی، پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی استفاده می کردند.
کتابخانه های عمومی
امین زارع؛ محمود مرادی؛ محسن جعفری
چکیده
هدف: هدف از انجام این پژوهش پیشرو بررسی تاثیر عوامل شادابسازی کتابخانههای عمومی بر جذب کاربران در بین مراجعهکنندگان کتابخانههای عمومی شهر کرمانشاه بود. روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای کاربردی است که به شیوهی توصیفی- پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری مشتمل بر 24087 نفر که شامل 9884 مرد و 14203 زن از اعضای فعال کتابخانههای ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام این پژوهش پیشرو بررسی تاثیر عوامل شادابسازی کتابخانههای عمومی بر جذب کاربران در بین مراجعهکنندگان کتابخانههای عمومی شهر کرمانشاه بود. روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای کاربردی است که به شیوهی توصیفی- پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری مشتمل بر 24087 نفر که شامل 9884 مرد و 14203 زن از اعضای فعال کتابخانههای عمومی شهر کرمانشاه است. حجم نمونه مورد نیاز براساس فرمول کوکران و با سطح خطای 5 درصد، 378 نفر بدست آمد. روش نمونهگیری مورد استفاده در این پژوهش نمونهگیری تصادفی طبقهای بود و برای جمعآوری دادهها، از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی استنباطی انجام شد.یافتهها: میانگین نمرهی تمامی متغیرها بیشتر از حد متوسط بود و بزرگترین مقدار میانگین به متغیر پیرایش محیطی و کمترین مقدار میانگین به متغیر فضای محیطی تعلق گرفت. همچنین یافتههای استنباطی پژوهش حاکی از آن بود که پیرایش محیطی، آرایش محیطی، فضای محیطی، بخش رفاهی محیطی و عناصر محیطی بر میزان جذب کاربران تاثیرگذار است. نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داد که عوامل شادابسازی کتابخانههای عمومی بر افزایش جذب مخاطب در بین مراجعهکنندگان کتابخانههای عمومی شهر کرمانشاه تأثیر گذار است. و در بین عوامل شادابسازی عنصر رفاهی بیشترین اهمیت را دارد.
امین زارع؛ ثریا زنگنه؛ سارا بهرامی نیا؛ محمود مرادی
چکیده
هدف: مطالعه حاضر به منظور بررسی عوامل مرتبط با میزان گرایش کتابداران شاغل در کتابخانههای عمومی استان کرمانشاه به پژوهش انجام شده است.
روش شناسی: در این پژوهش از روش پیمایشی استفاده شد. جامعهی آماری تمام کتابداران شاغل در کتابخانههای عمومی استان کرمانشاه زیر نظر نهاد کتابخانههای عمومی کشور میباشد که به صورت سرشماری ...
بیشتر
هدف: مطالعه حاضر به منظور بررسی عوامل مرتبط با میزان گرایش کتابداران شاغل در کتابخانههای عمومی استان کرمانشاه به پژوهش انجام شده است.
روش شناسی: در این پژوهش از روش پیمایشی استفاده شد. جامعهی آماری تمام کتابداران شاغل در کتابخانههای عمومی استان کرمانشاه زیر نظر نهاد کتابخانههای عمومی کشور میباشد که به صورت سرشماری تمام جامعه مورد بررسی قرار گرفت .از ١٧۰نفر کتابدار، ١٣٩ نفر به پرسشنامهی محقق ساخته با پایایی ٨/٩١پاسخ دادند. دادهها با نرم افزارspss ویرایش 23 تحلیل شد.
یافته ها: یافتهها نشان داد بین متغیرهای انگیزش، خطمشیهای مدیریتی، تواناییهای فردی و تخصصی، ارتقاء شغلی، سطح تحصیلات و افزایش حقوق با میزان گرایش کتابداران به پژوهش رابطهی معنادار وجود دارد. بین سن و سنوات خدمت با میزان گرایش به پژوهش کتابداران کتابخانههای عمومی رابطهی معنادار دیده نشد. در مورد جنسیت بین زنان و مردان و همچنین رشتهی تحصیلی کتابداران شاغل در کتابخانههای عمومی استان کرمانشاه تفاوت معنادار دیده نشد.
نتیجه گیری: نتایج این پژوهش حاکی از آن است که گرایش به پژوهش در ابتدا و تا حدود زیادی به خود فرد برمیگردد (متغیر انگیزش با بیشترین قدرت پیشبینی) اما برای رشد و تقویت نیاز به برنامهریزی و حمایت مسئولان رده بالا و تصمیم گیرنده در کتابخانهها و مراکز اطلاع رسانی دارد (خطمشیهای مدیریتی) در این راستا پیشنهاد میشود کتابدارانی که علاقمند به پژوهش هستند و فعالیت پژوهشی انجام میدهند مورد تشویق ( نه لزوما مالی) قرار گیرند.کارگاهها و دورههایی برای تقویت و رشد مهارتهای پژوهشی در نظر گرفته شود.
محمود مرادی؛ امین زارع؛ فیض الله وقاصفت
چکیده
هدف: یکی از مهم ترین متغیرها در موفقیت هر سازمان، رعایت اخلاق به طور عام و اخلاق حرفه ای است. هدف این پژوهش بررسی میزان آشنایی کتابداران کتابخانههای وابسته به آستان قدس رضوی به اصول اخلاق حرفه ای با توجه به سن، تجربه کاری، سطح تحصیلات، تخصص شغلی، جنسیت، سمت و شرایط استخدامی آنان بود. روششناسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی باست که با ...
بیشتر
هدف: یکی از مهم ترین متغیرها در موفقیت هر سازمان، رعایت اخلاق به طور عام و اخلاق حرفه ای است. هدف این پژوهش بررسی میزان آشنایی کتابداران کتابخانههای وابسته به آستان قدس رضوی به اصول اخلاق حرفه ای با توجه به سن، تجربه کاری، سطح تحصیلات، تخصص شغلی، جنسیت، سمت و شرایط استخدامی آنان بود. روششناسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی باست که با استفاده از روش پیمایشی انجام شد. برای گردآوری دادههای پژوهش، پرسشنامه ای طراحی گردید که شامل تعداد 63 سوال بسته مبتنی بر طیف پنج مرحله ای لیکرت بود. یافتهها: یافتههای این پژوهش نشان داد که کتابداران کتابخانه های وابسته به آستان قدس رضوی آشنایی کمی با اخلاق حرفه ای دارند. یافته های پزوهش حاضر همچنین حاکی از آن بود که بین متغیرهای جمعیت شناختی نظیر سن و سطح تحصیلات و متغیر آشنایی با اخلاق حرفه ای کتابداران آستان قدس رضوی رابطه معنادای وجود دارد. جهت مثبت رابطه ها نشان داد که با افزایش سن و سطح تحصیلات، میزان آشنایی کتابداران کتابخانه های آستان قدس رضوی با اخلاق حرفه ای و مؤلفه های آن افزایش خواهد یافت و آشنایی افراد مسن تر نسبت به جوان تر ها و نیز افراد با تحصیلات بالاتر نسبت به افراد دارای تحصیلات پائین تر در زمینه اخلاق حرفه ای در سطح بالاتری قرار دارد. نتیجه گیری: نتایج مربوط به اولویت بندی مؤلفه های اخلاق حرفه ای از دیدگاه کتابدارن نشان داد اولویتبندی اهمیت مؤلفههای اخلاق حرفهای حاکی از آن بود که مسئولیت در قبال حرفه در اولویت اول، مسئولیت در مقابل خود در اولویت دوم، مسئولیت در قبال جامعه در اولویت سوم، مسئولیت در قبال سازمان در اولویت چهارم، مسئولیت در قبال متخصصان سایر رشته ها در اولویت پنجم، مسئولیت در قبال استفاده کنندگان در اولویت ششم و مسئولیت در قبال همکاران در اولویت هفتم قرار گرفتند.
سلیمان شفیعی؛ امین زارع
چکیده
هدف: فراتحلیل به عنوان یک پارادایم جدید و متفاوت از فراترکیب کیفی، فراقومنگاری و مرور نظامند است. ذهنی بودن مطالعات اجرا شده، وجود ناهمگنی و تناقض در نتایج مطالعات، رابطه غیر موثر نتایج پژوهشها با خطمشیها، سیاستهای کلان و امور عامالمنفعه، تفسیری بودن نتایج در مقایسه با پژوهشهای کمی، چند پارادایمی بودن پژوهشها، استفاده ...
بیشتر
هدف: فراتحلیل به عنوان یک پارادایم جدید و متفاوت از فراترکیب کیفی، فراقومنگاری و مرور نظامند است. ذهنی بودن مطالعات اجرا شده، وجود ناهمگنی و تناقض در نتایج مطالعات، رابطه غیر موثر نتایج پژوهشها با خطمشیها، سیاستهای کلان و امور عامالمنفعه، تفسیری بودن نتایج در مقایسه با پژوهشهای کمی، چند پارادایمی بودن پژوهشها، استفاده از ابزارهای اندازهگیری غیردقیق دلایل شکلگیری روش فراتحلیل است. مراحل اجرا و روشهای آماری مورد استفاده در فراتحلیل به گونهای است که آن را از سایر روشها متمایز میسازد. روششناسی: این مقاله با استفاده از روش کتابخانهای و بررسی منابع نظری نگارش شده است. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد بستر لازم برای اجرای مطالعات فراتحلیل در علم اطلاعات و دانششناسی وجود دارد. فراتحلیل میتواند ابزاری قدرتمند برای پژوهشگران این رشته در یکپارچه سازی نتایج مطالعات، توسعه نظریههای موجود، خلق نظریههای جدید و ارائه تفسیرهای جامع از پدیدههای مورد بررسی است. نتیجه گیری: عمدهترین چالشهای پیش رو و راهبردهای حل مسائل فراتحلیل عبارتاند از ناهمگنی انتشارات، عدم تجانس، دادههای ناقص، موجود بودن و قابلیت دسترسی به مطالعات اولیه واجد شرایط و مطالعات به زبان دیگر است.