سلیمان شفیعی؛ محسن نوکاریزی؛ امین زارع
چکیده
The Objective: The objective of this study aims at the identification of the resources of knowledge, study the effect of Dalkir’s integrated life cycle of organizational knowledge on documenting knowledge and provide a practical model of knowledge documentation in central libraries of the state universities in Iran.Methodology: The research methodology of this study is based on the analytical survey with an applied purpose. The statistical population of the study included the heads, assistants and the directors of the central libraries of the state universities in Iran. Out of the survey population ...
بیشتر
The Objective: The objective of this study aims at the identification of the resources of knowledge, study the effect of Dalkir’s integrated life cycle of organizational knowledge on documenting knowledge and provide a practical model of knowledge documentation in central libraries of the state universities in Iran.Methodology: The research methodology of this study is based on the analytical survey with an applied purpose. The statistical population of the study included the heads, assistants and the directors of the central libraries of the state universities in Iran. Out of the survey population of 172 members, based on the size and sample table of Krejcie & Morgan, 113 people were randomly selected, with response rate of 88% and 100 returned questionnaires. An electronic self-made questionnaire with 100 questions was used for the data collection purposes. The validity of the questionnaire was confirmed by 8 specialist professors of this field and its reliability, according to the average Cronbach's alpha coefficient was calculated at 87.45.Results: The result of the multiple regression analysis showed that the Dalkir’s integrated life cycle of organizational knowledge had significant relationship with knowledge documentation and the correlation between the variables was 0.63 which was at high level. According to the adjusted correlation coefficient, 0.40 percent of the dependent variable was covered by the aforementioned cycle. The estimated direct and indirect effects of the independent variables showed that the variables knowledge capture, knowledge refinement and knowledge sharing directly with coefficients of 0.39, 0.34 and 0.27, and variables of knowledge filtering/selection and knowledge access indirectly with total coefficients of 0.22 and 0.25 were effective on knowledge documentation. The results of exploratory factor analysis resulted in extracting three factors of extraction resources and recording tacit knowledge of managers, extracting new knowledge from sources of explicit knowledge for data and web searching and 63.35% of the total variance was explained.Originality/Value: This is the first study of its kind relating to the documentation of knowledge in central libraries of the state universities in Iran with the aim of providing a practical model.
امین زارع؛ سلیمان شفیعی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر در صدد بر آمد تا به این پرسش ها پاسخ دهد که تجربه غرقگی دانشجویان دانشگاه رازی در مطالعه (اعم از درسی و غیر درسی) و نیز در فضای مجازی چگونه است.
روش شناسی: پژوهش حاضر از نظر نوع در زمره پژوهشهای کاربردی بود که با استفاده از روش پیمایشی انجام شد. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامه محققساخته گردآوری شدند. با استفاده ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر در صدد بر آمد تا به این پرسش ها پاسخ دهد که تجربه غرقگی دانشجویان دانشگاه رازی در مطالعه (اعم از درسی و غیر درسی) و نیز در فضای مجازی چگونه است.
روش شناسی: پژوهش حاضر از نظر نوع در زمره پژوهشهای کاربردی بود که با استفاده از روش پیمایشی انجام شد. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامه محققساخته گردآوری شدند. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی، 375 پرسشنامه در بین دانشجویان دانشگاه رازی توزیع گردید که از این تعداد، 322 پرسشنامه تکمیل و عودت داده شدند و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتتند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نسخه 25 نرم افزار اس پی اس اس انجام شد.
یافتهها: آماره آزمون کلموگروف-اسمیرنوف بین 96/1+ و 96/1- قرار داشت و بر این اساس میتوان استدلال کرد که توزیع فراوانی تجمعی مشاهده شده با توزیع فراوانی تجمعی مورد انتظار یکسان بوده و توزیع صفت مورد مطالعه به توزیع نرمال نزدیک است. بنابراین امکان استفاده از آزمون های پارامتریک برای پژوهش فراهم گردید. نتایج آزمون تی تک متغیره حاکی از آن بود که تجربه غرقگی دانشجویان دانشگاه رازی در فضای مجازی به طور مشهودی بیشتز از زمانی است که به مطالعه -خواه درسی خوا غیر درسی- میپردازند.
نتیجهگیری: غرقگی پائین در هنگام مطالعه، میتواند ناشی از ضعف در مهارت مطالعه و عادت مطالعه باشد که حتی در میان دانشجویان نیز تسری دارد. . از دیگر دلایل عدم تجربه غرقگی در هنگام مطالعه میتوان به عدم توازن احتمالی بین مهارت و چالش اشاره کرد که ممکن است فعالیتی را گاه اضطرابآلود گاه کسالتبار کند، به این معنی که اگر چالش بیشتر از مهارت باشد فرد دچار اضطراب و اگر کمتر از مهارت باشد دچار کسالت شود.
مدیریت دانش
سلیمان شفیعی؛ داریوش غفاری؛ محسن جعفری
چکیده
هدف: هدف این مقاله بررسی تأثیر انواع فرهنگ سازمانی بر اساس چارچوب ارزش های رقابتی کمرون و کویین بر فرایند خلق دانش در کتابخانههای عمومی کرمانشاه میباشد.روششناسی: پژوهش حاضر بر اساس هدف کاربردی و برحسب نحوه گردآوری دادهها از نوع پژوهشهای توصیفی به شمار میآید. جامعه پژوهش را مدیران و کارکنان اداره کل و کتابخانههای عمومی ...
بیشتر
هدف: هدف این مقاله بررسی تأثیر انواع فرهنگ سازمانی بر اساس چارچوب ارزش های رقابتی کمرون و کویین بر فرایند خلق دانش در کتابخانههای عمومی کرمانشاه میباشد.روششناسی: پژوهش حاضر بر اساس هدف کاربردی و برحسب نحوه گردآوری دادهها از نوع پژوهشهای توصیفی به شمار میآید. جامعه پژوهش را مدیران و کارکنان اداره کل و کتابخانههای عمومی شهر کرمانشاه که تعداد آنان 87 نفر بود تشکیل داد. براساس جدول کرجسی و مورگان حجم نمونه 70 نفر تعیین گردید. 51 نفر معادل 73 درصد به پرسشنامه پاسخ دادند. گردآوری اطلاعات به دو روش کتابخانهای و میدانی انجام شد. برای گردآوری اطلاعات مربوط به مبانی نظری و پیشینه پژوهش از روشهای کتابخانهای و برای پاسخگویی به سؤالات پژوهش از روش میدانی استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود. سؤالات در قالب پرسشنامه خلق دانش سازمانی و ابزار ارزیابی فرهنگ سازمانی در مقیاس لیکرت ارائه گردید. متوسط آلفای کرونباخ برای سنجش پایایی پرسشنامه بود. یافتهها: نتایج آزمونهای تحلیل رگرسیون و تی نشان میدهد فرهنگ سازمانی تأثیر بسیار چشمگیری در توسعه فرایند خلق دانش در کتابخانههای عمومی کرمانشاه دارد. همچنین فرهنگ سازمانی تأثیر مثبت و معناداری بر فرایند اجتماعیسازی، بیرونیسازی، ترکیب و درونیسازی دانش در این مراکز دارد. فرهنگ بازار فرهنگ غالب در این مراکز بوده که تأثیر مثبت و معناداری بر ترکیب دانش دارد. بررسی وضعیت تبدیل دانش نشان داد که جهت توجه به سمت اجتماعیسازی و بیرونیسازی دانش است. نتایج تجزیه مسیر نشان داد فرهنگ بازار اثر مستقیم و فرهنگ بومی، فرهنگ ادهوکراسی و فرهنگ سلسلهمراتبی اثر غیرمستقیم بر فرایند خلق دانش دارند. با توجه به نتایج تجزیه مسیر چارچوب تجربی پژوهش ارائه گردید.نتیجهگیری: فرهنگ بازار فرهنگ غالب در کتابخانههای عمومی است. این نوع فرهنگ رقابتی و نتیجهگراست. سبک رهبری مبتنی بر رقابت سازنده و تأکید استراتژیک بر مزیت رقابتی و برتری در بازار است، لذا انطباق و سازگاری کتابخانه با محیط بیرون و سازگاری محیط با نیازهای سازمان ضرورت دارد. از سوی دیگر در رابطه با فرایند خلق دانش جهت توجه به سمت اجتماعیسازی و بیرونیسازی دانش است. این وضعیت با نظریه نوناکا و تاکوچی که بر اهمیت دانش پنهان در فرایند دانشآفرینی تأکید دارد و بیرونیسازی دانش را فرایند اصلی خلق دانش بیان میکنند، مطابقت دارد.
سلیمان شفیعی؛ امین زارع
چکیده
هدف: فراتحلیل به عنوان یک پارادایم جدید و متفاوت از فراترکیب کیفی، فراقومنگاری و مرور نظامند است. ذهنی بودن مطالعات اجرا شده، وجود ناهمگنی و تناقض در نتایج مطالعات، رابطه غیر موثر نتایج پژوهشها با خطمشیها، سیاستهای کلان و امور عامالمنفعه، تفسیری بودن نتایج در مقایسه با پژوهشهای کمی، چند پارادایمی بودن پژوهشها، استفاده ...
بیشتر
هدف: فراتحلیل به عنوان یک پارادایم جدید و متفاوت از فراترکیب کیفی، فراقومنگاری و مرور نظامند است. ذهنی بودن مطالعات اجرا شده، وجود ناهمگنی و تناقض در نتایج مطالعات، رابطه غیر موثر نتایج پژوهشها با خطمشیها، سیاستهای کلان و امور عامالمنفعه، تفسیری بودن نتایج در مقایسه با پژوهشهای کمی، چند پارادایمی بودن پژوهشها، استفاده از ابزارهای اندازهگیری غیردقیق دلایل شکلگیری روش فراتحلیل است. مراحل اجرا و روشهای آماری مورد استفاده در فراتحلیل به گونهای است که آن را از سایر روشها متمایز میسازد. روششناسی: این مقاله با استفاده از روش کتابخانهای و بررسی منابع نظری نگارش شده است. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد بستر لازم برای اجرای مطالعات فراتحلیل در علم اطلاعات و دانششناسی وجود دارد. فراتحلیل میتواند ابزاری قدرتمند برای پژوهشگران این رشته در یکپارچه سازی نتایج مطالعات، توسعه نظریههای موجود، خلق نظریههای جدید و ارائه تفسیرهای جامع از پدیدههای مورد بررسی است. نتیجه گیری: عمدهترین چالشهای پیش رو و راهبردهای حل مسائل فراتحلیل عبارتاند از ناهمگنی انتشارات، عدم تجانس، دادههای ناقص، موجود بودن و قابلیت دسترسی به مطالعات اولیه واجد شرایط و مطالعات به زبان دیگر است.