امین زارع؛ سلیمان شفیعی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر در صدد بر آمد تا به این پرسش ها پاسخ دهد که تجربه غرقگی دانشجویان دانشگاه رازی در مطالعه (اعم از درسی و غیر درسی) و نیز در فضای مجازی چگونه است.روش شناسی: پژوهش حاضر از نظر نوع در زمره پژوهشهای کاربردی بود که با استفاده از روش پیمایشی انجام شد. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامه محققساخته گردآوری شدند. با استفاده ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر در صدد بر آمد تا به این پرسش ها پاسخ دهد که تجربه غرقگی دانشجویان دانشگاه رازی در مطالعه (اعم از درسی و غیر درسی) و نیز در فضای مجازی چگونه است.روش شناسی: پژوهش حاضر از نظر نوع در زمره پژوهشهای کاربردی بود که با استفاده از روش پیمایشی انجام شد. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامه محققساخته گردآوری شدند. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی، 375 پرسشنامه در بین دانشجویان دانشگاه رازی توزیع گردید که از این تعداد، 322 پرسشنامه تکمیل و عودت داده شدند و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتتند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نسخه 25 نرم افزار اس پی اس اس انجام شد. یافتهها: آماره آزمون کلموگروف-اسمیرنوف بین 96/1+ و 96/1- قرار داشت و بر این اساس میتوان استدلال کرد که توزیع فراوانی تجمعی مشاهده شده با توزیع فراوانی تجمعی مورد انتظار یکسان بوده و توزیع صفت مورد مطالعه به توزیع نرمال نزدیک است. بنابراین امکان استفاده از آزمون های پارامتریک برای پژوهش فراهم گردید. نتایج آزمون تی تک متغیره حاکی از آن بود که تجربه غرقگی دانشجویان دانشگاه رازی در فضای مجازی به طور مشهودی بیشتز از زمانی است که به مطالعه -خواه درسی خوا غیر درسی- میپردازند.نتیجهگیری: غرقگی پائین در هنگام مطالعه، میتواند ناشی از ضعف در مهارت مطالعه و عادت مطالعه باشد که حتی در میان دانشجویان نیز تسری دارد. . از دیگر دلایل عدم تجربه غرقگی در هنگام مطالعه میتوان به عدم توازن احتمالی بین مهارت و چالش اشاره کرد که ممکن است فعالیتی را گاه اضطرابآلود گاه کسالتبار کند، به این معنی که اگر چالش بیشتر از مهارت باشد فرد دچار اضطراب و اگر کمتر از مهارت باشد دچار کسالت شود.
مدیریت دانش
سلیمان شفیعی؛ داریوش غفاری؛ محسن جعفری
چکیده
هدف: هدف این مقاله تعیین میزان تأثیر انواع فرهنگ سازمانی بر اساس چارچوب ارزش های رقابتی کمرون و کویین بر خلق دانش در کتابخانههای عمومی کرمانشاه میباشد.
روش شناسی: پژوهش حاضر از نظر گردآوری دادهها پیمایشی است و از نظر سطح تحلیل، توصیفی است. جامعه پژوهش را مدیران و کارکنان اداره کل و کتابخانههای عمومی شهر کرمانشاه که تعداد ...
بیشتر
هدف: هدف این مقاله تعیین میزان تأثیر انواع فرهنگ سازمانی بر اساس چارچوب ارزش های رقابتی کمرون و کویین بر خلق دانش در کتابخانههای عمومی کرمانشاه میباشد.
روش شناسی: پژوهش حاضر از نظر گردآوری دادهها پیمایشی است و از نظر سطح تحلیل، توصیفی است. جامعه پژوهش را مدیران و کارکنان اداره کل و کتابخانههای عمومی شهر کرمانشاه که تعداد آنان 87 نفر بود تشکیل داد. برای گردآوری اطلاعات مربوط به مبانی نظری و پیشینه پژوهش از روشهای کتابخانهای و برای پاسخگویی به سؤالات پژوهش از روش میدانی استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود. سؤالات در قالب پرسشنامه خلق دانش سازمانی و ابزار ارزیابی فرهنگ سازمانی در مقیاس لیکرت ارائه گردید. متوسط آلفای کرونباخ برای سنجش پایایی پرسشنامه خلق دانش 90/0 و پرسشنامه فرهنگ سازمانی 81/0 بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزارهای Excel، spss25 و Amos استفاده شد.
یافته ها: بین فرهنگ سازمانی و خلق دانش با توجه به مقدار همبستگی چندگانه (83/0) رابطه مثبت و معنادار وجود داشت. نتایج تحلیل رگرسیونی نشان داد فرهنگ بازار و فرهنگ بومی با اثر رگرسیونی 8/22 بیشترین اثر را بر خلق دانش داشتند، مدل نهایی برازش شده دارای ضریب تعیین 70/0 بود. نتایج آزمون رتبه میانگینهای فریدمن نشان داد فرهنگ سلسلهمراتبی نسبت به سایر انواع فرهنگ از رتبه میانگین بالایی برخوردار بود و جهت توجه به سمت ترکیب و درونیسازی دانش بود. نتایج تجزیه مسیر نشان داد فرهنگ بازار ببیشترین اثر مستقیم بر خلق دانش داشت. فرهنگ بومی، فرهنگ ادهوکراسی و فرهنگ سلسلهمراتبی اثر غیرمستقیم بر فرایند خلق دانش داشتند. با توجه به نتایج تجزیه مسیر چارچوب تجربی پژوهش ارائه گردید.
نتیجه گیری: فرهنگ بازار بیشترین تأثیر بر خلق دانش در کتابخانههای عمومی دارد. این نوع فرهنگ رقابتی و نتیجهگراست. سبک رهبری مبتنی بر رقابت سازنده و تأکید استراتژیک بر مزیت رقابتی و برتری در بازار است، لذا انطباق و سازگاری کتابخانه با محیط بیرون و سازگاری محیط با نیازهای سازمان ضرورت دارد. از سوی دیگر در رابطه با فرایند خلق دانش جهت توجه به سمت اجتماعیسازی و بیرونیسازی دانش است. این وضعیت با نظریه نوناکا و تاکوچی که بر اهمیت دانش پنهان در فرایند دانشآفرینی تأکید دارد و بیرونیسازی دانش را فرایند اصلی خلق دانش بیان میکنند، مطابقت ندارد.
سلیمان شفیعی؛ امین زارع
چکیده
هدف: فراتحلیل به عنوان یک پارادایم جدید و متفاوت از فراترکیب کیفی، فراقومنگاری و مرور نظامند است. ذهنی بودن مطالعات اجرا شده، وجود ناهمگنی و تناقض در نتایج مطالعات، رابطه غیر موثر نتایج پژوهشها با خطمشیها، سیاستهای کلان و امور عامالمنفعه، تفسیری بودن نتایج در مقایسه با پژوهشهای کمی، چند پارادایمی بودن پژوهشها، استفاده ...
بیشتر
هدف: فراتحلیل به عنوان یک پارادایم جدید و متفاوت از فراترکیب کیفی، فراقومنگاری و مرور نظامند است. ذهنی بودن مطالعات اجرا شده، وجود ناهمگنی و تناقض در نتایج مطالعات، رابطه غیر موثر نتایج پژوهشها با خطمشیها، سیاستهای کلان و امور عامالمنفعه، تفسیری بودن نتایج در مقایسه با پژوهشهای کمی، چند پارادایمی بودن پژوهشها، استفاده از ابزارهای اندازهگیری غیردقیق دلایل شکلگیری روش فراتحلیل است. مراحل اجرا و روشهای آماری مورد استفاده در فراتحلیل به گونهای است که آن را از سایر روشها متمایز میسازد. روششناسی: این مقاله با استفاده از روش کتابخانهای و بررسی منابع نظری نگارش شده است. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد بستر لازم برای اجرای مطالعات فراتحلیل در علم اطلاعات و دانششناسی وجود دارد. فراتحلیل میتواند ابزاری قدرتمند برای پژوهشگران این رشته در یکپارچه سازی نتایج مطالعات، توسعه نظریههای موجود، خلق نظریههای جدید و ارائه تفسیرهای جامع از پدیدههای مورد بررسی است. نتیجه گیری: عمدهترین چالشهای پیش رو و راهبردهای حل مسائل فراتحلیل عبارتاند از ناهمگنی انتشارات، عدم تجانس، دادههای ناقص، موجود بودن و قابلیت دسترسی به مطالعات اولیه واجد شرایط و مطالعات به زبان دیگر است.