سهیلا خوئینی؛ علیرضا نوروزی؛ فاطمه فهیم نیا
چکیده
هدف: شناسایی نحوه اجرای کتابدرمانی (بالینی) از دیدگاه متخصصان رشته علم اطلاعات و دانششناسی و رشته روانشناسی با تأکید بر نقش کتابداران است.
روششناسی: پژوهش حاضر پیمایشی-توصیفی و از نوع کاربردی است. جامعه پژوهش 61 نفر از متخصصان این حوزه در رشتههای علم اطلاعات و دانششناسی و رشته روانشناسی هستند. لذا به علت حجم کم ...
بیشتر
هدف: شناسایی نحوه اجرای کتابدرمانی (بالینی) از دیدگاه متخصصان رشته علم اطلاعات و دانششناسی و رشته روانشناسی با تأکید بر نقش کتابداران است.
روششناسی: پژوهش حاضر پیمایشی-توصیفی و از نوع کاربردی است. جامعه پژوهش 61 نفر از متخصصان این حوزه در رشتههای علم اطلاعات و دانششناسی و رشته روانشناسی هستند. لذا به علت حجم کم جامعه از نمونهگیری صرف نظر شد. ابزار پژوهش نیز پرسشنامه محققساخته (مبتنی بر وب) است.
یافتهها: بر اساس یافتهها، روانشناسان با میانگین 45/4، مشاوران با میانگین 40/4 و کتابداران با میانگین 25/4 از جمله افراد دخیل در اجرای کتابدرمانی بالینی هستند. مهمترین ویژگیهای شخصیتی، اخلاقی و دانش و مهارتی کتابدرمانگران به ترتیب انگیزه و خلاقیت داشتن، رازدار بودن و گذراندن دورههایی در حوزههای مرتبط هستند. مهمترین وظیفه یک کتابدار، شناخت منابع اطلاعاتی و مهمترین وظیفه سایر افراد به ترتیب، تأیید سیاهه کتابها قبل از خرید توسط کتابداران است. کتابدرمانی خلاق و کتابدرمانی گروهی نیز از جمله مهمترین روشهای اجرای کتابدرمانی هستند.
نتیجه گیری: از دیدگاه پاسخدهندگان، کتابدرمانی خلاق که میتواند شامل جلسات بحث و گفتگو در مورد کتابهای خوانده شده به صورت رسمی یا غیررسمی، استفاده از داستان یا شعر برای تشویق درمانجویان به نوشتن و یا تحریک احساسات و بحث در مورد آنها و مواردی از این قبیل باشد، بهترین روش اجرای کتابدرمانی است؛ چرا که خواندن کتاب بدون تمرین و تجربه عملی بعد از مدتی فراموش خواهد شد. در حالی که اگر خواندن کتاب توأم با بحث و گفتگو در مورد آن از زوایای مختلف باشد، نتیجه بهتر و مؤثرتری خواهد داشت.