فیروزه زارع فراشبندی؛ الهام کوه کن؛ غلامرضا رجبی؛ سعید یوسفیان
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر، شناسایی و اولویتبندی نیازهای اطلاعاتی خانواده کودکان سرطانی بود. روش: پژوهش حاضر، پیمایشی کاربردی بوده و جامعه آماری آن، کلیهی 729 خانواده کودکان سرطانی مراجعهکننده به بیمارستان سیدالشهدای اصفهان (امید) در سال 1397 بود که بر اساس فرمول تعیین حجم نمونه کوکران 244 نفر به صورت روش نمونهگیری غیر احتمالی هدفمند ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر، شناسایی و اولویتبندی نیازهای اطلاعاتی خانواده کودکان سرطانی بود. روش: پژوهش حاضر، پیمایشی کاربردی بوده و جامعه آماری آن، کلیهی 729 خانواده کودکان سرطانی مراجعهکننده به بیمارستان سیدالشهدای اصفهان (امید) در سال 1397 بود که بر اساس فرمول تعیین حجم نمونه کوکران 244 نفر به صورت روش نمونهگیری غیر احتمالی هدفمند و داوطلبانه بر اساس معیارهای ورود و خروج انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محققساخته دارای 15 پرسش اطلاعات جمعیتشناختی و 4 عامل با 48 گویه در مورد نیازهای اطلاعاتی خانواده کودکان سرطانی بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه تعیین شده و پایایی کل آن از طریق آلفای کرونباخ 96/0 به دست آمد. یافتهها: یافتهها نشان داد که از بین این 4 عامل، عامل «حمایتهای اجتماعی، اقتصادی و معنوی» اولویت اول، عاملهای «ارائه اطلاعات در مورد سرطان توسط کادر درمان» و « امکانات و خدمات سلامت و مشاوره» با هم اولویت دوم و عامل «دسترسی، ارائه و تبادل اطلاعات سلامت مرتبط» اولویت آخر بودند. نتیجهگیری: ارزیابی منظم نیازهای اطلاعاتی والدین میتواند به ارائهدهندگان مراقبتهای سلامت کمک نماید تا با ارائه اطلاعات مورد نیاز آنان، موجب کاهش استرس و اضطراب خانوادهها و مشارکت بیشتر آنان در مراقبت از کودکان شده و در نهایت هزینههای درمانی خانوادهها و نظام سلامت کاهش یابد.
رعنا کوثری؛ علی حسین قاسمی؛ فیروزه زارع فراشبندی؛ سید جواد قاضی میرسعید
چکیده
هدف: هدف اصلی این پژوهش بررسی گرایش روش شناختی مقالات نمایه شده دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در نمایه های بین المللی بوده است. روششناسی: این مطالعه تحلیلی مقطعی روی 281 مقاله دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، نمایه شده در نمایههای آیاسآی، پابمد و اسکوپوس انجام گرفت. جمعآوری دادهها به روش سرشماری ...
بیشتر
هدف: هدف اصلی این پژوهش بررسی گرایش روش شناختی مقالات نمایه شده دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در نمایه های بین المللی بوده است. روششناسی: این مطالعه تحلیلی مقطعی روی 281 مقاله دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، نمایه شده در نمایههای آیاسآی، پابمد و اسکوپوس انجام گرفت. جمعآوری دادهها به روش سرشماری و با استفاده از سیاهه وارسی انجام شد. ارتباط بین گرایش روششناختی با شاخصهای «نوع مطالعه»، «هدف مطالعه»، «رشته و حوزۀ موضوعی» و نیز ارتباط بین گرایش روششناختی در سه شاخص ذکرشده با احتمال پذیرش مقالات در نمایههای بینالمللی بررسی گردید. یافتهها: بیشترین مقالات مورد بررسی از نوع مقطعی، با هدف درمان و در حوزۀ موضوعی بهداشت عمومی بودند. در این مطالعات نسبت پذیرش مقالات توصیفی مقطعی در حوزه بهداشت عمومی بیشتر از مطالعات دیگر بود. همچنین احتمال پذیرش مقالات کارآزمائی بالینی در نمایههای بینالمللی کمتر از مطالعات دیگر و احتمال پذیرش مطالعات بهداشت عمومی در این نمایههای بیشتر از سایر حوزهها بود. نتیجه گیری: یکی از دلایل اختلاف در تعداد مقالات با هدف پیشگیری نسبت به درمان عدم نهادینه شدن اهمیت پیشگیری نسبت به درمان در پژوهشگران است. از دلایل تعداد بالای مطالعات حوزۀ بهداشت عمومی، تعدد گروههای مرتبط به این حوزۀ موضوعی در دانشگاه است همچنین در این گروهها غالبأ تعداد اساتید و دانشجویان بالا میباشد و موضوعات پژوهشی تنوع زیادی دارند. همچنین زیر مجموعههای حوزه موضوعی بهداشت عمومی بسیاری از علل مرگ و میر کشور و جهان را پوشش میدهند و این موضوع میتواند نسبت بالای پذیرش مقالات این حوزه موضوعی در نمایههای بینالمللی را توجیه کند.
فیروزه زارع فراشبندی؛ عذرا دائی
چکیده
هدف: در پژوهش حاضر، برنامه درسی مقطع کارشناسی ارشد رشته کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی با برنامه های درسی رشته ها و گرایش های مشابه موجود در ایران مورد مقایسه قرار گرفته است. روش : روش پژوهش تطبیقی بود. ابزار گردآوری دادهها، چک لیست تهیه شده از سرفصل ها و گرایش های مصوب کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، علم اطلاعات و دانششناسی و کتابداری ...
بیشتر
هدف: در پژوهش حاضر، برنامه درسی مقطع کارشناسی ارشد رشته کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی با برنامه های درسی رشته ها و گرایش های مشابه موجود در ایران مورد مقایسه قرار گرفته است. روش : روش پژوهش تطبیقی بود. ابزار گردآوری دادهها، چک لیست تهیه شده از سرفصل ها و گرایش های مصوب کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، علم اطلاعات و دانششناسی و کتابداری و اطلاع رسانی بود. یافته ها: رشته مورد بررسی با رشته مشابه آن در دانشگاه آزاد مشابهت بیشتری نسبت به رشته مشابه در وزارت علوم دارد. مقایسه گرایشهای موجود، نشان داد این رشته بیشترین تطابق را با گرایش اطلاعرسانی(93.75 %) و کمترین تشابه را با گرایش مدیریت کتابخانه های دیجیتال(37.5 %) دارد. نتیجه گیری: وجود سرفصلهای مشابه این رشته با دو رشته بررسی شده نشان می دهد این رشته نمی تواند پاسخگوی نیازهای متعدد و متفاوت جامعه پزشکی و علوم وابسته باشد. تغییر سرفصلهای این رشته و ایجاد گرایشهایی مانند کتابدار بالینی، کتابدار بیمارستانی، کتابداری مبتنی بر شواهد و غیره در مقطع کارشناسی ارشد می تواند خلاءهای موجود را پر کند.