فرشاد پرهام نیا؛ فاطمه نوشین فرد
چکیده
هدف: ذهنآگاهی یکی از موضوعات جدید و به عنوان موج سوم مربوط به حوزه روانشناسی است که در یک دهه گذشته در جامعه علمی کشور جای خود را باز کرده است. نظر به اینکه عوامل متعددی اعم شخصی و درونی در رفتار اطلاعیابی مؤثر هستند هدف از پژوهش حاضر تحلیل رابطه بین ذهنآگاهی و رفتار اطلاعیابی اینترنتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاههای شهر ...
بیشتر
هدف: ذهنآگاهی یکی از موضوعات جدید و به عنوان موج سوم مربوط به حوزه روانشناسی است که در یک دهه گذشته در جامعه علمی کشور جای خود را باز کرده است. نظر به اینکه عوامل متعددی اعم شخصی و درونی در رفتار اطلاعیابی مؤثر هستند هدف از پژوهش حاضر تحلیل رابطه بین ذهنآگاهی و رفتار اطلاعیابی اینترنتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاههای شهر کرمانشاه است. روش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها از نوع پیمایشی - توصیفی است. گردآوری دادهها از طریق دو پرسشنامه محقق ساخته و پرسشنامه ذهن آگاهی کوتاه شده 39 سوالی بائر و همکاران (2006) انجام شد. جامعه آماری شامل دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاههای شهر کرمانشاه بود که به روش نمونه گیری تصادفی طبقهای متناسب تعداد 421 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شد. تحلیل دادهها با استفاده از آزمون پیرسون و رگرسیون چندگانه و با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 23 انجام شد.یافتهها: ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین خرده مقیاسهای ذهنآگاهی شامل مشاهده، توصیف، عمل همراه با هوشیاری، غیرقضاوتی بودن و غیرواکنشی بودن را در بر میگیرد، و رفتار اطلاعیابی رابطه معناداری وجود دارد. نتایج رگرسیون نشان داد خرده مقیاس مشاهده، توصیف، مشاهده، عمل همراه با هوشیاری، غیرقضاوتی بودن و غیرواکنشی بودن توانستند واریانس رفتار اطلاع یابی را به صورت معناداری تبیین کنند.نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داد از آن جهت که رفتار اطلاعیابی نشأت گرفته از ذهن افراد میباشد، یافتههای این پژوهش مبین تأثیر متغیرهای ذهن آگاهی بر رفتار اطلاع یابی است. همچنین نتیجه این پژوهش از بُعد نظری و عملی میتواند به تبیین روشنتر ذهن آگاهی بر رفتار اطلاعیابی منجر شود و درک عمیقتری نسبت به فرایند اطلاع یابی از منظر روانشناختی ارائه دهد.
مدیریت دانش
فرشاد پرهام نیا
چکیده
هدف: : یکی از عوامل مهمی که در رفتار اطلاعیابی افراد نقش اساسی ایفا میکند، عوامل روانشناختی است. هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل مؤثر روانشناختی بر رفتار اطلاعیابی کاربران اطلاعاتی با استفاده از مرور نظاممند میباشد.
روش شناسی: روش پژوهش این مطالعه، با استفاده از روش مرور نظاممند انجام گردید. در این مطالعه با استفاده از چارچوب ...
بیشتر
هدف: : یکی از عوامل مهمی که در رفتار اطلاعیابی افراد نقش اساسی ایفا میکند، عوامل روانشناختی است. هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل مؤثر روانشناختی بر رفتار اطلاعیابی کاربران اطلاعاتی با استفاده از مرور نظاممند میباشد.
روش شناسی: روش پژوهش این مطالعه، با استفاده از روش مرور نظاممند انجام گردید. در این مطالعه با استفاده از چارچوب آرکسی و اومالی (2005) به عنوان راهنمای اصلی در نظر گرفته شد. این راهنما شامل مجموعهای از دستورالعملهای ساختارمند و دقیق برای طراحی، اجرا و گزارش نتایج در مطالعات مرور نظاممند است. این مراحل شامل تعیین سؤال؛ شناسایی مطالعات مرتبط؛ معیار انتخاب مطالعات؛ استخراج دادهها؛ خلاصهسازی و گزارش یافتهها است. پس از جستجو در پایگاه اطلاعاتی پژوهشگاه علمی جهاد دانشگاهی و پورتال جامع علوم انسانی تعداد 484 مقاله بررسی شد که پس از حذف تکرار و اعمال معیارهای انتخاب مقاله در مجموعه 25 مقاله جهت تحلیل انتخاب شدند.
یافته ها: یافتههای نشان داد از 25 مقاله، 20 مقاله به روش پیمایشی، 3 مقاله تجربی و 2 مقاله از نوع کتابخانهای بودند. همچنین 18 مقاله، جامعه آماری آنها مربوط به دانشجویان به ویژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی، 2 مقاله مربوط به دانشآموزان دبیرستانها، 1 مقاله مربوط به کتابخانههای عمومی، 1 مقاله مربوط به حوزههای علمیه و 1 مقاله مربوط به به اعضای هیأت علمی بودند. از طرف دیگر 2 مقاله فاقد جامعه آماری بودند. همچنین یافتههای پژوهش نشان داد مهمترین عوامل مؤثر روانشناختی بر رفتار اطلاعیابی شامل سه مؤلفه اصلی و 16 متغیر بود که این مؤلفهها و متغیرها شامل عوامل اجتماعی-تربیتی (مشاوره اطلاعاتی و خودکارآمدی)، عوامل شناختی (سبکهای تفکر، تفکر انتقادی، خلاقیت، کنجکاوی و هنجارهای ذهنی، باورهای انگیزشی، سبکهای شناختی، راهبردهای شناختی و فراشناختی، باورهای معرفت شناختی، یادگیری خودراهبر و خودتنظیمی) و عامل اختلالات روانی و شخصیت (اضطراب، هیجان و شخصیت) طبقهبندی شد.
نتیجه گیری: عوامل روانشناختی نقش مهمی در رفتار اطلاعیابی کاربران اطلاعاتی در جوامع مختلف دارند و جامعه ایرانی هم از این قاعده مستثنی نیست. با این وجود در مقالات منتشر شده در حوزه رفتار اطلاعیابی بیشتر به محملهای اطلاعاتی پرداخته شده و کمتر به ویژگیهای روانشناختی افراد که نشأت گرفته از روان و ذهن انسان بوده، توجه شده است. بنابراین ضروری است که برنامهریزان بتوانند با تمرکز بر این عوامل در راستای ارتقاء و بهبود کیفیت اطلاعیابی گامهای مهمی بردارند. همچنین این اثر این امکان را برای پژوهشگران فراهم میآورد تا با اطلاع از خلاءهای موجود در زمینه عوامل مؤثر روانشناختی بر رفتار اطلاعیابی را در پژوهشهای آتی با آگاهی بیشتری مورد مطالعه قرار دهند.
فرشاد پرهام نیا؛ فاطمه نوشین فرد؛ نجلا حریری؛ صدیقه محمداسماعیل
چکیده
هدف: هدف این پژوهش بررسی نقش عوامل فردی و سبک رهبری بر ارتباطات علمی اعضای هیأت علمی دانشگاههای ایران با استفاده از روش ترکیبی بود.
روششناسی: پژوهش حاضر به روش پژوهش، ترکیبی از نوع طرح متوالی– تبیینی- پیگیری تبیینها انجام شد. جامعه آماری، شامل اعضای هیأت علمی دانشگاههای مراکز استانها بود که با استفاده از جدول کرجسی و ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش بررسی نقش عوامل فردی و سبک رهبری بر ارتباطات علمی اعضای هیأت علمی دانشگاههای ایران با استفاده از روش ترکیبی بود.
روششناسی: پژوهش حاضر به روش پژوهش، ترکیبی از نوع طرح متوالی– تبیینی- پیگیری تبیینها انجام شد. جامعه آماری، شامل اعضای هیأت علمی دانشگاههای مراکز استانها بود که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و به روش نمونهگیری طبقهای متناسب پس از غربالگری پرسشنامهها تعداد 378 نفر به عنوان حجم نمونه مشخص گردید. گردآوری دادهها، از طریق پرسشنامه محقق ساخته، انجام شد. جامعه آماری بخش کیفی شامل 16 عضو هیأت علمی با مرتبه استادیار به بالا که به صورت هدفمند انتخاب شدند. گردآوری اطلاعات بخش کیفی بر اساس روش مصاحبهی نیمه ساختار یافته صورت گرفت. به منظور تحلیل دادههای بخش کمی از رگرسیون چندگانه و در بخش کیفی از شیوه تحلیل محتوا با رویکرد قیاسی مقولهها استفاده شد. اولویتبندی (وزندهی) بر بخش کیفی انجام شد.
یافتهها: نتایج بخش کمی نشان داد عوامل فردی شامل ویژگیهای شخصیتی، سبکشناختی و تضاد سازمانی، و سبک رهبری توانستند واریانس ارتباطات علمی را به صورت معناداری تبیین کنند. نتایج بخش کیفی علاوه بر تأیید برونداد بخش کمی، مقولهها و عوامل فرعی مؤثر ویژگیهای شخصیتی با 56 کد اولیه و 9 عامل، ویژگیهای سبکشناختی با 64 کد اولیه و 8 عامل، تضاد سازمانی با 54 کد اولیه و 8 عامل و در پایان سبک رهبری با 61 کد اولیه و 8 عامل بدست آمد.
نتیجهگیری: برای پیادهسازی ارتباطات علمی موثر در کشور میبایست جوانب مختلف آن شناسایی گردد و به منظور رسیدن به یک ارتباطات علمی پایدار، نیاز است برنامه راهبردی مناسبی در سطح کشور تدوین شود.
فرشاد پرهام نیا؛ فاطمه نوشین فرد
چکیده
Purpose: The goal of the present study was to investigate the contextual factors affecting the scholarly communication of the faculty members in Iran’s Universities. Methodology: The study aimed to be an applied analytic survey. The statistical population included the faculty members working in all universities in Iran. The data gathering instrument was a researcher-made questionnaire containing 35 questions. The obtained Alpha Cronbach correlation coefficient was.881 which proved the reliability of the questionnaire. The data were analyzed based on multiple regression analysis using Amos ...
بیشتر
Purpose: The goal of the present study was to investigate the contextual factors affecting the scholarly communication of the faculty members in Iran’s Universities. Methodology: The study aimed to be an applied analytic survey. The statistical population included the faculty members working in all universities in Iran. The data gathering instrument was a researcher-made questionnaire containing 35 questions. The obtained Alpha Cronbach correlation coefficient was.881 which proved the reliability of the questionnaire. The data were analyzed based on multiple regression analysis using Amos and SPSS 21. Finding: The multiple regression analysis showed that among the contextual factors, the variable of the relationship with government, the academic freedom, the social environment and political and cultural environment can statistically explain the variance of scholarly communication.Conclusion: : It is concluded that there is significant relationship between the scholarly communication with the scientific products. Moreover, the scholarly communication can explain the variance of the scientific production.