شماره انگلیسی
سحر پژوه نیا؛ زویا آبام؛ رویا برادر
چکیده
هدف: مهارتهای سواد اورژانسی، شامل مجموعه مهارتهای اولیه برای آموختن سواد مدرسهای کودکان است پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش به وسیله کتاب الکترونیک، کتاب چاپی و آموزش سنتی بر مهارتهای سواد اورژانسی کودکان پیش دبستانی انجام شد.روش شناسی: روش پژوهش حاضر به لحاظ هدف از نوع کاربردی است که با روش آزمایشی انجام شده ...
بیشتر
هدف: مهارتهای سواد اورژانسی، شامل مجموعه مهارتهای اولیه برای آموختن سواد مدرسهای کودکان است پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش به وسیله کتاب الکترونیک، کتاب چاپی و آموزش سنتی بر مهارتهای سواد اورژانسی کودکان پیش دبستانی انجام شد.روش شناسی: روش پژوهش حاضر به لحاظ هدف از نوع کاربردی است که با روش آزمایشی انجام شده است. پژوهش متشکل از دو گروه آزمایش (آموزش بهوسیله کتاب الکترونیک و کتاب چاپی) و یک گروه کنترل (آموزش سنتی) بود. جامعه مورد پژوهش را تمامی کودکان 5/4 تا 6 سال ساکن در شهر اصفهان تشکیل میداد. پپیشآزمون و پسآزمون بر روی کودکان، قبل و بعد از اجرای مداخله، بهوسیله ابزار اندازهگیری که پرسشنامههای استاندارد بود، به عمل آمد. دادههای به دست آمده از پژوهش بهوسیله نرمافزار آماری SPSS و با روش تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت.یافته ها: یافتههای پژوهش نشان داد که نمرههای پسآزمون کودکان، بعد از انجام مداخله، در سه گروه آموزش بهوسیله کتاب الکترونیکی، کتاب چاپی و آموزش سنتی باهم متفاوت است. بطور کلی مقایسه آموزش بهوسیله کتاب چاپی و آموزش سنتی، نتایج متفاوت اما نزدیک به هم را نشان داد اما مقایسه آموزش بهوسیله کتاب الکترونیکی با کتاب چاپی و آموزش سنتی متفاوت و معنادار بود. همچنین در مقایسه نمرات پیشآزمون و پسآزمون کودکان در هریک از ابعاد مهارتهای سواد اورژانسی، تفاوت نمرات در سطح اطمینان 99% تأیید شد. ضمن اینکه در بررسی تأثیرپذیری کودکان از مداخله از لحاظ تفاوت جنسیتی، تفاوت معناداری میان دختران و پسران مشاهده نشد.نتیجه گیری: یافتههای پژوهش حاضر نشان داد آموزش بهوسیله کتابهای الکترونیکی و چاپی به عنوان آموزشی فوقبرنامه میتواند تأثیر معناداری در کسب یا افزایش مهارتهای سواد اورژانسی کودکان پیش دبستانی ایجاد نماید. از این رو، مهدکودکها، مراکز پیشدبستانی، کتابخانههای کودکان و نوجوانان میتوانند در پیوند با سایر فعالیتهای آموزشی و در کنار متخصصان تعلیم و تربیت مهارتها و سواد اولیه را در کودکان و قبل از ورود به مدرسه تقویت نمایند.
محبوبه فرزین یزدی؛ رویا برادر؛ امیر غائبی
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر، ارائه چارچوبی جامع در خصوص عوامل مؤثر بر پذیرش فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی در کتابخانههای دانشگاهی ایران است. روش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ شیوه اجرا، پیمایشی-تحلیلی است که با رویکرد ترکیبی (کمی-کیفی) انجام شده است. در بخش اول، از روش تحلیل محتوا و در بخش دوم از تکنیک دلفی و ابزار پرسشنامه محقق ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر، ارائه چارچوبی جامع در خصوص عوامل مؤثر بر پذیرش فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی در کتابخانههای دانشگاهی ایران است. روش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ شیوه اجرا، پیمایشی-تحلیلی است که با رویکرد ترکیبی (کمی-کیفی) انجام شده است. در بخش اول، از روش تحلیل محتوا و در بخش دوم از تکنیک دلفی و ابزار پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. جامعه پژوهش در بخش اول، 3922 مدرک شناسایی شده در پایگاه وب آو ساینس و در بخش دوم، 40 نفر از متخصصان فناوری اطلاعات به روش نمونهگیری هدفمند هستند. یافته ها: یافتهها نشان داد که در 82.93 درصد پژوهشها، 9 مدل پذیرش فناوری به کار رفتند و از بین آنها مدل تم (TAM) با فراوانی 694 بیشترین کاربرد را دارد. دیگر یافتهها نشان داد که چارچوب نهایی پذیرش فناوریها در کتابخانههای دانشگاهی ایران شامل 42 مولفه است. سودمندی استفاده درک شده، کیفیت سیستم (ویژگیهای فناوری) و رضایت کاربر به ترتیب با کسب میانگین رتبهای 32.10، 28.63 و 26.97 مهمترین مولفهها در پذیرش فناوری هستند. نتیجه گیری: پژوهش حاضر، با شناسایی و اولویتبندی مولفههای موثر بر پذیرش فناوری میتواند نقش بسزایی در رضایت کاربران و افزایش اثربخشی فناوریها در کتابخانهها به هنگام تغییر، توسعه و یا دگرگونسازی ایفا نماید.