امین زارع؛ ثریا زنگنه؛ سارا بهرامی نیا؛ محمود مرادی
چکیده
هدف: مطالعه حاضر به منظور بررسی عوامل مرتبط با میزان گرایش کتابداران شاغل در کتابخانههای عمومی استان کرمانشاه به پژوهش انجام شده است.
روش شناسی: در این پژوهش از روش پیمایشی استفاده شد. جامعهی آماری تمام کتابداران شاغل در کتابخانههای عمومی استان کرمانشاه زیر نظر نهاد کتابخانههای عمومی کشور میباشد که به صورت سرشماری ...
بیشتر
هدف: مطالعه حاضر به منظور بررسی عوامل مرتبط با میزان گرایش کتابداران شاغل در کتابخانههای عمومی استان کرمانشاه به پژوهش انجام شده است.
روش شناسی: در این پژوهش از روش پیمایشی استفاده شد. جامعهی آماری تمام کتابداران شاغل در کتابخانههای عمومی استان کرمانشاه زیر نظر نهاد کتابخانههای عمومی کشور میباشد که به صورت سرشماری تمام جامعه مورد بررسی قرار گرفت .از ١٧۰نفر کتابدار، ١٣٩ نفر به پرسشنامهی محقق ساخته با پایایی ٨/٩١پاسخ دادند. دادهها با نرم افزارspss ویرایش 23 تحلیل شد.
یافته ها: یافتهها نشان داد بین متغیرهای انگیزش، خطمشیهای مدیریتی، تواناییهای فردی و تخصصی، ارتقاء شغلی، سطح تحصیلات و افزایش حقوق با میزان گرایش کتابداران به پژوهش رابطهی معنادار وجود دارد. بین سن و سنوات خدمت با میزان گرایش به پژوهش کتابداران کتابخانههای عمومی رابطهی معنادار دیده نشد. در مورد جنسیت بین زنان و مردان و همچنین رشتهی تحصیلی کتابداران شاغل در کتابخانههای عمومی استان کرمانشاه تفاوت معنادار دیده نشد.
نتیجه گیری: نتایج این پژوهش حاکی از آن است که گرایش به پژوهش در ابتدا و تا حدود زیادی به خود فرد برمیگردد (متغیر انگیزش با بیشترین قدرت پیشبینی) اما برای رشد و تقویت نیاز به برنامهریزی و حمایت مسئولان رده بالا و تصمیم گیرنده در کتابخانهها و مراکز اطلاع رسانی دارد (خطمشیهای مدیریتی) در این راستا پیشنهاد میشود کتابدارانی که علاقمند به پژوهش هستند و فعالیت پژوهشی انجام میدهند مورد تشویق ( نه لزوما مالی) قرار گیرند.کارگاهها و دورههایی برای تقویت و رشد مهارتهای پژوهشی در نظر گرفته شود.