صالح رحیمی؛ سارا بهرامی نیا
چکیده
هدف پژوهش: تعیین رابطه توسعه تجربه یادگیری ازطریق مشارکت کلاسی بامقوله خودمهارگری وبهزیستی ذهنی دانشجویان علم اطلاعات ودانش شناسی دانشگاه رازی است. روش: پژوهش حاضر ازنوع کاربردی وبه روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری شامل دانشجویان کارشناسی وکارشناسی ارشدعلم اطلاعات ودانش شناسی دانشگاه رازی است. برای گردآوری دادهها ازدوپرسشنامه ...
بیشتر
هدف پژوهش: تعیین رابطه توسعه تجربه یادگیری ازطریق مشارکت کلاسی بامقوله خودمهارگری وبهزیستی ذهنی دانشجویان علم اطلاعات ودانش شناسی دانشگاه رازی است. روش: پژوهش حاضر ازنوع کاربردی وبه روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری شامل دانشجویان کارشناسی وکارشناسی ارشدعلم اطلاعات ودانش شناسی دانشگاه رازی است. برای گردآوری دادهها ازدوپرسشنامه سنجش توسعه یادگیری ازطریق مشارکت کلاسی شاهین مجید (2010) وسنجش وضعیت خودمهارگری وبهزیستی ذهنی تانجی وهمکاران (2004)، استفاده گردید. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که میانگین خودمهارگری و بهزیستیذهنی دانشجویان علم اطلاعات و دانششناسی، دروضعیت مطلوبی است. همچنین میانگین یادگیری ازطریق مشارکت کلاسی وابعاد آن، در سطح مطلوبی است. بین مولفههای یادگیری ازطریق مشارکت وخودمهارگری و بهزیستیذهنی رابطه مثبت معناداری وجوددارد.نتیجهگیری: دانشجویانی که درفرایند یادگیری فعال هستند ومشارکت دارندنسبت به دانشجویان دیگراحساس آرامش خاطر، رضایتمندی و مسئولیتپذیری بیشتر نسبت به کلاس ودرس دارند، لذا همین امر موجب افزایش سطح مهارتهای اجتماعی ازجمله سازگاری وخوشنودی دردانشجویان خواهد شد. بنابراین، تلاش برای فراهم آوردن شرایط مناسب در کلاس جهت ارائه نظرات وبحثهای گروهی به منظور ایجادمحیطی دوستانه ورضایتبخش جهت تسهیم دانش دربین دانشجویان در محیط کلاس و بیرون از کلاس پیشنهادمیشود.
امین زارع؛ ثریا زنگنه؛ سارا بهرامی نیا؛ محمود مرادی
چکیده
هدف: مطالعه حاضر به منظور بررسی عوامل مرتبط با میزان گرایش کتابداران شاغل در کتابخانههای عمومی استان کرمانشاه به پژوهش انجام شده است.
روش شناسی: در این پژوهش از روش پیمایشی استفاده شد. جامعهی آماری تمام کتابداران شاغل در کتابخانههای عمومی استان کرمانشاه زیر نظر نهاد کتابخانههای عمومی کشور میباشد که به صورت سرشماری ...
بیشتر
هدف: مطالعه حاضر به منظور بررسی عوامل مرتبط با میزان گرایش کتابداران شاغل در کتابخانههای عمومی استان کرمانشاه به پژوهش انجام شده است.
روش شناسی: در این پژوهش از روش پیمایشی استفاده شد. جامعهی آماری تمام کتابداران شاغل در کتابخانههای عمومی استان کرمانشاه زیر نظر نهاد کتابخانههای عمومی کشور میباشد که به صورت سرشماری تمام جامعه مورد بررسی قرار گرفت .از ١٧۰نفر کتابدار، ١٣٩ نفر به پرسشنامهی محقق ساخته با پایایی ٨/٩١پاسخ دادند. دادهها با نرم افزارspss ویرایش 23 تحلیل شد.
یافته ها: یافتهها نشان داد بین متغیرهای انگیزش، خطمشیهای مدیریتی، تواناییهای فردی و تخصصی، ارتقاء شغلی، سطح تحصیلات و افزایش حقوق با میزان گرایش کتابداران به پژوهش رابطهی معنادار وجود دارد. بین سن و سنوات خدمت با میزان گرایش به پژوهش کتابداران کتابخانههای عمومی رابطهی معنادار دیده نشد. در مورد جنسیت بین زنان و مردان و همچنین رشتهی تحصیلی کتابداران شاغل در کتابخانههای عمومی استان کرمانشاه تفاوت معنادار دیده نشد.
نتیجه گیری: نتایج این پژوهش حاکی از آن است که گرایش به پژوهش در ابتدا و تا حدود زیادی به خود فرد برمیگردد (متغیر انگیزش با بیشترین قدرت پیشبینی) اما برای رشد و تقویت نیاز به برنامهریزی و حمایت مسئولان رده بالا و تصمیم گیرنده در کتابخانهها و مراکز اطلاع رسانی دارد (خطمشیهای مدیریتی) در این راستا پیشنهاد میشود کتابدارانی که علاقمند به پژوهش هستند و فعالیت پژوهشی انجام میدهند مورد تشویق ( نه لزوما مالی) قرار گیرند.کارگاهها و دورههایی برای تقویت و رشد مهارتهای پژوهشی در نظر گرفته شود.