هانیه زارع؛ سعیده ابراهیمی؛ عبدالرسول جوکار
چکیده
هدف پژوهش: هدف اصلی پژوهش، بررسی نقش مؤلفههای مدیریت دانش در کارآفرینی سازمانی متخصصان علم اطلاعات و دانششناسی شاغل در کتابخانههای دانشگاه شیراز میباشد. روششناسی: ابزار پژوهش مورد استفاده شامل پرسشنامه مدیریت دانش نیر (1390) و پرسشنامه کارآفرینی سازمانی هومن (1381) میباشد. ضرایب پایایی آلفای کرونباخ که برای محاسبه همسانی درونی ...
بیشتر
هدف پژوهش: هدف اصلی پژوهش، بررسی نقش مؤلفههای مدیریت دانش در کارآفرینی سازمانی متخصصان علم اطلاعات و دانششناسی شاغل در کتابخانههای دانشگاه شیراز میباشد. روششناسی: ابزار پژوهش مورد استفاده شامل پرسشنامه مدیریت دانش نیر (1390) و پرسشنامه کارآفرینی سازمانی هومن (1381) میباشد. ضرایب پایایی آلفای کرونباخ که برای محاسبه همسانی درونی پرسشنامههای مدیریت دانش و کارآفرینی سازمانی استفاده گردید، به ترتیب برابر با 89/0 و 92/0 به دست آمد. جامعه مورد مطالعه، کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاه شیراز (87 نفر) میباشد. یافتهها: نتایج نشان داد از بین مؤلفههای مدیریت دانش، بین مؤلفههای "افراد" ، "فرایند" و "فرهنگ" با کارآفرینی سازمانی رابطه معنیداری وجود دارد، در حالیکه بین مؤلفه "فنآوری" با "کارآفرینی سازمانی" رابطه معنیداری وجود ندارد. نتیجهگیری: کتابخانهها نیاز به پیادهسازی مدیریت دانش و بهرهگیری از سرمایههای فکری خود، در ایجاد کارآفرینی سازمانی در طول زمان مییابند که، بستگی به فرآیند تبادل دانش دارد. در این مسیر مهمترین عامل موفقیت کارآفرینی سازمانی، مدیریت کردن اثر بخش دانش در سازمان است. به عبارت دیگر، مدیریت دانش در کتابخانهها میتواند به عنوان بستر ظهور کارآفرینی سازمانی تلقی گردد.