فرشاد پرهام نیا؛ فاطمه نوشین فرد
چکیده
هدف: ذهنآگاهی یکی از موضوعات جدید و به عنوان موج سوم مربوط به حوزه روانشناسی است که در یک دهه گذشته در جامعه علمی کشور جای خود را باز کرده است. نظر به اینکه عوامل متعددی اعم شخصی و درونی در رفتار اطلاعیابی مؤثر هستند هدف از پژوهش حاضر تحلیل رابطه بین ذهنآگاهی و رفتار اطلاعیابی اینترنتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاههای شهر ...
بیشتر
هدف: ذهنآگاهی یکی از موضوعات جدید و به عنوان موج سوم مربوط به حوزه روانشناسی است که در یک دهه گذشته در جامعه علمی کشور جای خود را باز کرده است. نظر به اینکه عوامل متعددی اعم شخصی و درونی در رفتار اطلاعیابی مؤثر هستند هدف از پژوهش حاضر تحلیل رابطه بین ذهنآگاهی و رفتار اطلاعیابی اینترنتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاههای شهر کرمانشاه است. روش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها از نوع پیمایشی - توصیفی است. گردآوری دادهها از طریق دو پرسشنامه محقق ساخته و پرسشنامه ذهن آگاهی کوتاه شده 39 سوالی بائر و همکاران (2006) انجام شد. جامعه آماری شامل دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاههای شهر کرمانشاه بود که به روش نمونه گیری تصادفی طبقهای متناسب تعداد 421 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شد. تحلیل دادهها با استفاده از آزمون پیرسون و رگرسیون چندگانه و با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 23 انجام شد.یافتهها: ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین خرده مقیاسهای ذهنآگاهی شامل مشاهده، توصیف، عمل همراه با هوشیاری، غیرقضاوتی بودن و غیرواکنشی بودن را در بر میگیرد، و رفتار اطلاعیابی رابطه معناداری وجود دارد. نتایج رگرسیون نشان داد خرده مقیاس مشاهده، توصیف، مشاهده، عمل همراه با هوشیاری، غیرقضاوتی بودن و غیرواکنشی بودن توانستند واریانس رفتار اطلاع یابی را به صورت معناداری تبیین کنند.نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داد از آن جهت که رفتار اطلاعیابی نشأت گرفته از ذهن افراد میباشد، یافتههای این پژوهش مبین تأثیر متغیرهای ذهن آگاهی بر رفتار اطلاع یابی است. همچنین نتیجه این پژوهش از بُعد نظری و عملی میتواند به تبیین روشنتر ذهن آگاهی بر رفتار اطلاعیابی منجر شود و درک عمیقتری نسبت به فرایند اطلاع یابی از منظر روانشناختی ارائه دهد.
فرشاد پرهام نیا؛ فاطمه نوشین فرد؛ نجلا حریری؛ صدیقه محمداسماعیل
چکیده
هدف: هدف پژوهش بررسی نقش عوامل فردی و سبک رهبری بر ارتباطات علمی با استفاده از روش ترکیبی بود. روششناسی: روش پژوهش، ترکیبی از نوع طرح متوالی– تبیینی-پیگیری تبیینها انجام شد. جامعه آماری شامل اعضای هیأت علمی دانشگاههای مراکز استانها بود که با استفاده از جدول مورگان به روش نمونهگیری طبقهای متناسب 378 نفر به عنوان حجم نمونه ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش بررسی نقش عوامل فردی و سبک رهبری بر ارتباطات علمی با استفاده از روش ترکیبی بود. روششناسی: روش پژوهش، ترکیبی از نوع طرح متوالی– تبیینی-پیگیری تبیینها انجام شد. جامعه آماری شامل اعضای هیأت علمی دانشگاههای مراکز استانها بود که با استفاده از جدول مورگان به روش نمونهگیری طبقهای متناسب 378 نفر به عنوان حجم نمونه مشخص گردید. گردآوری دادهها از طریق پرسشنامه محقق ساخته انجام شد. جامعه آماری بخش کیفی شامل 16 نفر با مرتبه استادیار به بالا به صورت هدفمند انتخاب شدند. گردآوری دادههای بخش کیفی بر اساس روش مصاحبهی نیمه ساختار یافته و تحلیل آن از شیوه تحلیل محتوا با رویکرد قیاسی مقولهها استفاده شد.یافتهها: نتایج بخش کمی نشان داد متغیرهای ویژگیهای شخصیتی، ویژگیهای سبکشناختی، تضاد سازمانی، و سبک رهبری توانستند واریانس ارتباطات علمی را به صورت معناداری تبیین کنند. نتایج بخش کیفی نشان از تأیید برونداد بخش کمی داشت و مقولهها و عوامل فرعی مؤثر بر ارتباطات علمی شامل 235 کد اولیه 33 مفاهیم بود. نتیجهگیری: به طور کلی یافتهها حاکی از تأثیر مستقیم اکثر متغیرهای مورد بررسی بر ارتباطات علمی بود.
فرشاد پرهام نیا؛ فاطمه نوشین فرد
چکیده
Purpose: The goal of the present study was to investigate the contextual factors affecting the scholarly communication of the faculty members in Iran’s Universities. Methodology: The study aimed to be an applied analytic survey. The statistical population included the faculty members working in all universities in Iran. The data gathering instrument was a researcher-made questionnaire containing 35 questions. The obtained Alpha Cronbach correlation coefficient was.881 which proved the reliability of the questionnaire. The data were analyzed based on multiple regression analysis using Amos ...
بیشتر
Purpose: The goal of the present study was to investigate the contextual factors affecting the scholarly communication of the faculty members in Iran’s Universities. Methodology: The study aimed to be an applied analytic survey. The statistical population included the faculty members working in all universities in Iran. The data gathering instrument was a researcher-made questionnaire containing 35 questions. The obtained Alpha Cronbach correlation coefficient was.881 which proved the reliability of the questionnaire. The data were analyzed based on multiple regression analysis using Amos and SPSS 21. Finding: The multiple regression analysis showed that among the contextual factors, the variable of the relationship with government, the academic freedom, the social environment and political and cultural environment can statistically explain the variance of scholarly communication.Conclusion: : It is concluded that there is significant relationship between the scholarly communication with the scientific products. Moreover, the scholarly communication can explain the variance of the scientific production.