فرشاد پرهام نیا؛ فاطمه نوشین فرد؛ نجلا حریری؛ صدیقه محمداسماعیل
چکیده
هدف: هدف پژوهش بررسی نقش عوامل فردی و سبک رهبری بر ارتباطات علمی با استفاده از روش ترکیبی بود. روششناسی: روش پژوهش، ترکیبی از نوع طرح متوالی– تبیینی-پیگیری تبیینها انجام شد. جامعه آماری شامل اعضای هیأت علمی دانشگاههای مراکز استانها بود که با استفاده از جدول مورگان به روش نمونهگیری طبقهای متناسب 378 نفر به عنوان حجم نمونه ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش بررسی نقش عوامل فردی و سبک رهبری بر ارتباطات علمی با استفاده از روش ترکیبی بود. روششناسی: روش پژوهش، ترکیبی از نوع طرح متوالی– تبیینی-پیگیری تبیینها انجام شد. جامعه آماری شامل اعضای هیأت علمی دانشگاههای مراکز استانها بود که با استفاده از جدول مورگان به روش نمونهگیری طبقهای متناسب 378 نفر به عنوان حجم نمونه مشخص گردید. گردآوری دادهها از طریق پرسشنامه محقق ساخته انجام شد. جامعه آماری بخش کیفی شامل 16 نفر با مرتبه استادیار به بالا به صورت هدفمند انتخاب شدند. گردآوری دادههای بخش کیفی بر اساس روش مصاحبهی نیمه ساختار یافته و تحلیل آن از شیوه تحلیل محتوا با رویکرد قیاسی مقولهها استفاده شد.یافتهها: نتایج بخش کمی نشان داد متغیرهای ویژگیهای شخصیتی، ویژگیهای سبکشناختی، تضاد سازمانی، و سبک رهبری توانستند واریانس ارتباطات علمی را به صورت معناداری تبیین کنند. نتایج بخش کیفی نشان از تأیید برونداد بخش کمی داشت و مقولهها و عوامل فرعی مؤثر بر ارتباطات علمی شامل 235 کد اولیه 33 مفاهیم بود. نتیجهگیری: به طور کلی یافتهها حاکی از تأثیر مستقیم اکثر متغیرهای مورد بررسی بر ارتباطات علمی بود.