مدیریت دانش
زهره عزیزی؛ صالح رحیمی؛ وکیل احمدی
چکیده
هدف: هدف این پژوهش، بررسی عوامل مؤثر(مهارتهای اینترنت، خودکارآمدی حریم خصوصی برخط، آگاهی از نظارت برخط، نگرانی از حریم خصوصی برخط و آگاهی از خطرات حریم خصوصی برخط) بر سواد حریم خصوصی برخط دانشجویان دانشگاه رازی است.
روش شناسی: پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی و پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیهی ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش، بررسی عوامل مؤثر(مهارتهای اینترنت، خودکارآمدی حریم خصوصی برخط، آگاهی از نظارت برخط، نگرانی از حریم خصوصی برخط و آگاهی از خطرات حریم خصوصی برخط) بر سواد حریم خصوصی برخط دانشجویان دانشگاه رازی است.
روش شناسی: پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی و پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیهی دانشجویان دانشگاه رازی (11268 نفر) در سال تحصیلی 99-98 است. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان، 372 نفر و به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای تعیین شد. برای گردآوری دادههای پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته (مهارتهای اینترنت، خودکارآمدی حریم خصوصی برخط، آگاهی از نظارت برخط، نگرانی از حریم خصوصی برخط و آگاهی از خطرات حریم خصوصی برخط) و نیز پرسشنامه محقق ساخته سواد حریم خصوصی برخط، استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل یافتهها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است.
یافته ها: بر اساس تحلیل دادهها مهارتهای اینترنت با ضریب تأثیر 57/ 0، خودکارآمدی حریم خصوصی برخط با ضریب تأثیر 56/0، آگاهی از نظارت برخط با ضریب تأثیر 39/0، آگاهی از خطرات حریم خصوصی برخط با ضریب تأثیر 53/ و نگرانی از حریم خصوصی برخط با ضریب تأثیر 12/0 بر مقیاس کلی سواد حریم خصوصی برخط مؤثر هستند.
نتیجه گیری: با توجه به مؤثر بودن عوامل (مهارتهای اینترنت، خودکارآمدی حریم خصوصی برخط، آگاهی از نظارت برخط، آگاهی از خطرات حریم خصوصی برخط و نگرانی از حریم خصوصی برخط) بر افزایش سواد حریم خصوصی برخط در جهت حفظ حریم خصوصی در اینترنت، باید آموزش و اقدامات لازم در جهت توجه و ارتقاء این عوامل صورت گیرد.
کتابخانه های عمومی
صالح رحیمی؛ زینب سعادتنیا
چکیده
مقدمه: هدف این پژوهش تعیین رابطه بین سرمایه فرهنگی و سرمایه اجتماعی با میزان مطالعه کاربران کتابخانه های عمومی شهر کرمانشاه است.روش شناسی: پژوهش از نوع مطالعات همبستگی و مدلیابی معادلات ساختاری بود. ابزار پژوهش پرسشنامه، جامعهآماری این پژوهش شامل اعضای فعال کتابخانه های عمومی استان و روش نمونهگیری تصادفی ساده بود. جهت ...
بیشتر
مقدمه: هدف این پژوهش تعیین رابطه بین سرمایه فرهنگی و سرمایه اجتماعی با میزان مطالعه کاربران کتابخانه های عمومی شهر کرمانشاه است.روش شناسی: پژوهش از نوع مطالعات همبستگی و مدلیابی معادلات ساختاری بود. ابزار پژوهش پرسشنامه، جامعهآماری این پژوهش شامل اعضای فعال کتابخانه های عمومی استان و روش نمونهگیری تصادفی ساده بود. جهت بررسی دادهها از آزمونهای استنباطی و نرم افزارهای اس پی اس اس و لیزرل استفاده گردید.یافته ها: یافتهها نشان داد که سرمایه فرهنگی و سرمایه اجتماعی و تمامی متغیرهای آنها بر میزان مطالعه کاربران کتابخانههای عمومی شهر کرمانشاه تأثیردارد، به عبارتی میتوان میزان مطالعه کاربران کتابخانههای عمومی شهر کرمانشاه را بر اساس سرمایه فرهنگی و سرمایه اجتماعی پیش بینی نمود.بحث و نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر بیانگر این است، افرادی که سرمایه فرهنگی و اجتماعی آنان در سطح بالایی قرار دارد، زمان بیشری از وقت خود را صرف مطالعه خواهند کرد. لذا، توجه به مولفه های سرمایه فرهنگی و اجتماعی در جامعه، باعث افزایش میزان مطالعه خواهد گردید. در این راستا، کتابخانه های عمومی می توانند به عنوان مراکز اعتلای توسعه فرهنگی- اجتماعی عمل کرده و با برگزاری جلسات، کارگاهها و همایشهای مرتبط با مطالعه در تقویت سرمایه های فرهنگی و اجتماعی جامعه نقش داشته باشند.
صالح رحیمی؛ محمد محمدی؛ محمود مرادی
چکیده
هدف پژوهش: هدف از انجام این پژوهش، شناسایی عوامل موثر و دخیل بر برونداد علمی کتابداران کتابخانههای عمومی استان کرمانشاه است.روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و به روش پیمایشی است. جامعه پژوهش شامل 235 نفر کتابداران شاغل در کتابخانههای عمومی استان کرمانشاه است. نمونه پژوهش بر اساس فرمول کوکران 146 نفر محاسبه گردید. ابزار گردآوری ...
بیشتر
هدف پژوهش: هدف از انجام این پژوهش، شناسایی عوامل موثر و دخیل بر برونداد علمی کتابداران کتابخانههای عمومی استان کرمانشاه است.روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و به روش پیمایشی است. جامعه پژوهش شامل 235 نفر کتابداران شاغل در کتابخانههای عمومی استان کرمانشاه است. نمونه پژوهش بر اساس فرمول کوکران 146 نفر محاسبه گردید. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامهی ابگبولام و جاکینتا (2016) است که پس از اعتباریابی میان نمونه پژوهشی توزیع گردید. در این پژوهش از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شده است. جهت تحلیل دادهها از روشهای آماری توصیفی (میانگین، فراوانی و انحراف استاندارد) و استنباطی (آزمون یومان ویتنی و کروسکال والیس) استفاده شده است.یافتهها: میزان پژوهشهای انجام گرفته در بین کتابداران در حد پایینی است. پاسخدهندگان در بخش عوامل انگیزشی؛ بهترتیب "تمایل به ارتقا و پیشرفت خود در حوزه فعالیتهای شغلی" و "علاقه شخصی به انجام پژوهش"، را مهمترین عوامل انگیزشی اعلام کردهاند. در بخش عوامل موثر بر افزایش میزان پژوهش؛ "تمایل به ارتقا و پیشرفت" و "تمایل به بهبود عملکرد خود در محیط کار"، را از مهمترین عوامل موثر بیان کردهاند. برای موانع انجام پژوهش؛ "عدم انگیزه کتابداران برای انجام پژوهش" و "عدم تسلط و آشنایی با زبانهای خارجی"، مهمترین موانع بودند. همچنین؛ "تخصیص بودجه پژوهشی به کتابداران" موثرترین راهکار افزایش تولیدات علمی کتابداران تعیین شدند.نتیجهگیری: فراهم کردن برنامههای ترغیبی و تشویقی برای پژوهشهای کتابداران، ایجاد تسهیلات برای ادامه تحصیل آنها و تشکیل گروههای پژوهشی با محوریت کتابداران، برای برنامهریزی جهت توسعه توان علمی و پژوهشی کارکنان پیشنهاد میگردد.
صالح رحیمی؛ سارا بهرامی نیا
چکیده
هدف: هدف پژوهش: هدف این پژوهش تعیین رابطه توسعه تجربه یادگیری از طریق مشارکت کلاسی با مقوله خود مهارگری و بهزیستی ذهنی دانشجویان علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه رازی است.روش شناسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری شامل دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش: هدف این پژوهش تعیین رابطه توسعه تجربه یادگیری از طریق مشارکت کلاسی با مقوله خود مهارگری و بهزیستی ذهنی دانشجویان علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه رازی است.روش شناسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری شامل دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه رازی در سال تحصیلی 96-1395 است که در مجموع 120 نفر است. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 92 نفر تعیین شد. برای گردآوری دادهها از دو پرسشنامه سنجش توسعه یادگیری از طریق مشارکت کلاسی مجید (2010) و سنجش وضعیت خودمهارگری و بهزیستی ذهنی تانگنی و همکاران (2004)، در مقیاس پنج گزینهای است. تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش با استفاده آمار توصیفی و آمار استنباطی و با کمک نرم افزار آماری اسپیاساس انجام شده است.یافته ها: یافتههای پژوهش نشان داد که میانگین خودمهارگری و بهزیستی ذهنی دانشجویان علم اطلاعات و دانششناسی از دیدگاه دانشجویان مورد بررسی، بیش از متوسط و در وضعیت مطلوبی است. بیشترین میانگین مربوط بهزیستی ذهنی (17/4) و کمترین میانگین، مربوط به خودمهارگری (85/3) است. همچنین میانگین یادگیری از طریق مشارکت کلاسی و ابعاد آن (47/3)، از دیدگاه دانشجویان مورد بررسی، در سطح مطلوبی است. به طورکلی، نتایج نشان داد که بین مولفههای یادگیری از طریق مشارکت و خودمهارگری و بهزیستی ذهنی رابطه مثبت معناداری وجود دارد.نتیجه گیری: دانشجویانی که در فرایند یادگیری فعال هستند و مشارکت دارند نسبت به دانشجویان دیگر احساس آرامش خاطر، رضایتمندی و مسئولیتپذیری بیشتر نسبت به کلاس و درس دارند، لذا همین امر موجب افزایش سطح مهارتهای اجتماعی از جمله سازگاری و خوشنودی در دانشجویان خواهد شد. بنابراین، تلاش برای برنامهریزیهای آموزشی جهت فراهم آوردن شرایط مناسب در کلاس جهت ارائه نظرات و بحثهای گروهی به منظور ایجاد محیطی دوستانه و رضایتبخش جهت تسهیم دانش در بین دانشجویان در محیط کلاس و بیرون از کلاس پیشنهاد میگردد.
Saleh Rahimi؛ Faramarz soheili؛ Masomeh Rostaei
چکیده
Background and Objectives: The purpose of this study was to determine the relationship between work-family conflict on one hand and job satisfaction and burnout among the public librarians in Ilam on the other. Methodology: The participants in this study included the entire staff of public libraries in Ilam. Eighty-nine participants were selected thorough Cochran formula in a stratified random sampling method. To collect data, the NeteMeyer Work-Family Conflict Questionnaire (WFC), Maslach and Jackson Burnout Questionnaire, and Linz Job Satisfaction Questionnaire were used. For analyzing data correlation ...
بیشتر
Background and Objectives: The purpose of this study was to determine the relationship between work-family conflict on one hand and job satisfaction and burnout among the public librarians in Ilam on the other. Methodology: The participants in this study included the entire staff of public libraries in Ilam. Eighty-nine participants were selected thorough Cochran formula in a stratified random sampling method. To collect data, the NeteMeyer Work-Family Conflict Questionnaire (WFC), Maslach and Jackson Burnout Questionnaire, and Linz Job Satisfaction Questionnaire were used. For analyzing data correlation coefficient, multiple linear regression and independent T-test were used. Findings: The findings showed that there was a significant relationship between work-family conflict (work-family and family-work) on one hand and job satisfaction and burnout on the other. It was further revealed that there was no significant difference between work-family conflict (work-family and family-work) in two different groups of men and women. Discussion: The findings can be useful for providing a suitable situation in the workplace with the aim of improving work-family conflict, increasing job satisfaction, and reducing burnout among public librarians. Also, it can help both the librarians to be employed based on their talent and ability and the managers to provide facilities at the workplace so that the social image of librarians will be enhanced and their staffing status will be improved.
محمد سالخورده؛ صالح رحیمی؛ امین زارع
چکیده
هدف: هدف این پژوهش شناسایی موانع و راهبردهای ارتقاء اشتراک دانش در میان کتابداران کتابخانههای عمومی استان کرمانشاه و ارائه راهکارهایی جهت ارتقاء اشتراک دانش دراین سازمانهااست.روش: برای گردآوری اطلاعات در پژوهش حاضراز پرسشنامه چونگ، یوین و گان، استفاده شده است. این پرسشنامه پس از اعتباریابی در پژوهش حاضر مورد استفاده قرار گرفته ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش شناسایی موانع و راهبردهای ارتقاء اشتراک دانش در میان کتابداران کتابخانههای عمومی استان کرمانشاه و ارائه راهکارهایی جهت ارتقاء اشتراک دانش دراین سازمانهااست.روش: برای گردآوری اطلاعات در پژوهش حاضراز پرسشنامه چونگ، یوین و گان، استفاده شده است. این پرسشنامه پس از اعتباریابی در پژوهش حاضر مورد استفاده قرار گرفته است. یافته ها: یافته های پژوهش حاضر نشان داد که جنسیت، تأهل، رشته تحصیلی (به جز در مؤلفه راهبردهای ارتقای تبادل دانش)، سطح تحصیلات و سن بر فرآیند اشتراک دانش در کتابخانههای عمومی استان کرمانشاه اثرگذار نیست. سابقه شغلی اثری بر فرآیند اشتراک دانش و فرآیند کارابودن تبادل دانش دربین کتابداران کتابخانههای عمومی استان کرمانشاه ندارد. اما سابقه شغلی بر مؤلفه-های کسب دانش و راهبردهای ارتقای تبادل دانش درکتابخانههای عمومی استان کرمانشاه اثر دارد. اکثرکتابداران ازفناوری اطلاعاتی و ارتباطی برای اشتراک دانش استفاده مینمایند. فرهنگ موجود درکتابخانه مهمترین مانع درفرآینداشتراک دانش تلقی می شودوترغیب به انتشاردانش خوددر وبگاه کتابخانه مهمترین راهبردبرای ارتقای تبادل دانش است. نتیجه گیری: نتایج این پژوهش بیانگراین است که فراینداشتراک دانش درکتابخانه های عمومی استان کرمانشاه درجریان است هرچند، موانعی نیزدرکامیابی فرایند اشتراک دانش دراین کتابخانه ها وجوددارد
صالح رحیمی؛ حمید کشاورز؛ مهدی خادمیان
چکیده
Purpose: the current research aimed to compare the effectiveness of various tags and codes for retrieving images from the Google. Design/methodology: selected images with different characteristics in a registered domain were carefully studied. The exception was that special conceptual features have been apportioned for each group of images separately. In this regard, each group image surrounding texts was dissimilar. Images were allocated with captions including language in Farsi and English, alt text, image title, file name, free and controlled languages and appropriation text to images properties. ...
بیشتر
Purpose: the current research aimed to compare the effectiveness of various tags and codes for retrieving images from the Google. Design/methodology: selected images with different characteristics in a registered domain were carefully studied. The exception was that special conceptual features have been apportioned for each group of images separately. In this regard, each group image surrounding texts was dissimilar. Images were allocated with captions including language in Farsi and English, alt text, image title, file name, free and controlled languages and appropriation text to images properties. Findings: allocating texts to images on website causes Google retrieve more images. Chi-square test for difference of retrieved images in 5 Codes is significant and revealed that in different codes, significantly various numbers of images were retrieved. Caption allocation in English had the best effect in retrieving images in the study sample and file name had less effect in image retrieval ranking. image retrieval