سلیمان شفیعی؛ محسن نوکاریزی؛ امین زارع
چکیده
The Objective: The objective of this study aims at the identification of the resources of knowledge, study the effect of Dalkir’s integrated life cycle of organizational knowledge on documenting knowledge and provide a practical model of knowledge documentation in central libraries of the state universities in Iran.Methodology: The research methodology of this study is based on the analytical survey with an applied purpose. The statistical population of the study included the heads, assistants and the directors of the central libraries of the state universities in Iran. Out of the survey population ...
بیشتر
The Objective: The objective of this study aims at the identification of the resources of knowledge, study the effect of Dalkir’s integrated life cycle of organizational knowledge on documenting knowledge and provide a practical model of knowledge documentation in central libraries of the state universities in Iran.Methodology: The research methodology of this study is based on the analytical survey with an applied purpose. The statistical population of the study included the heads, assistants and the directors of the central libraries of the state universities in Iran. Out of the survey population of 172 members, based on the size and sample table of Krejcie & Morgan, 113 people were randomly selected, with response rate of 88% and 100 returned questionnaires. An electronic self-made questionnaire with 100 questions was used for the data collection purposes. The validity of the questionnaire was confirmed by 8 specialist professors of this field and its reliability, according to the average Cronbach's alpha coefficient was calculated at 87.45.Results: The result of the multiple regression analysis showed that the Dalkir’s integrated life cycle of organizational knowledge had significant relationship with knowledge documentation and the correlation between the variables was 0.63 which was at high level. According to the adjusted correlation coefficient, 0.40 percent of the dependent variable was covered by the aforementioned cycle. The estimated direct and indirect effects of the independent variables showed that the variables knowledge capture, knowledge refinement and knowledge sharing directly with coefficients of 0.39, 0.34 and 0.27, and variables of knowledge filtering/selection and knowledge access indirectly with total coefficients of 0.22 and 0.25 were effective on knowledge documentation. The results of exploratory factor analysis resulted in extracting three factors of extraction resources and recording tacit knowledge of managers, extracting new knowledge from sources of explicit knowledge for data and web searching and 63.35% of the total variance was explained.Originality/Value: This is the first study of its kind relating to the documentation of knowledge in central libraries of the state universities in Iran with the aim of providing a practical model.
محسن نوکاریزی؛ فهیمه رجبی؛ معصومه تجعفری
چکیده
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی وضعیت کتابخوانی پس از اجرای طرح ایستگاه مطالعه در شهرستان مشهد و نیز سنجش رضایت افراد استفادهکننده از ایستگاههای مطالعه میباشد.روش:پژوهش حاضر از نوع کاربردی است که به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش متشکل از تمامی افرادی که از سال 1392 از ایستگاههای مطالعه در شهرستان مشهد ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی وضعیت کتابخوانی پس از اجرای طرح ایستگاه مطالعه در شهرستان مشهد و نیز سنجش رضایت افراد استفادهکننده از ایستگاههای مطالعه میباشد.روش:پژوهش حاضر از نوع کاربردی است که به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش متشکل از تمامی افرادی که از سال 1392 از ایستگاههای مطالعه در شهرستان مشهد استفاده کرده و کتابداران مسؤول طرح ایستگاه مطالعه بود. برای نمونهگیری در جامعه کاربران، از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای استفاده شد و ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته بود. در جامعه دوم، از روش سرشماری استفاده شد و ابزار گردآوری دادهها، مصاحبه نیمهساختاریافته بود.یافتهها:ایستگاههای مطالعه در ارتقای مطالعه افراد نسبتاً موفق بوده و نقش آنها در ارتقای مطالعه، بالاتر از حد متوسط بود و میانگین میزان مطالعه افراد افزایش یافته بود. میزان رضایت افراد از کتابهای ایستگاه مطالعه، و از محل قرارگیری ایستگاههای مطالعه، بالاتر از حد متوسط بود. همچنین یافتهها نشان داد که تفاوت معناداری بین میزان استفاده از ایستگاه مطالعه و متغیرهای سطح تحصیلات، گروه سنی و جنسیت وجود نداشت.نتیجهگیری: بر طبق یافتههای پژوهش در صورتی که بودجه کافی برای تجهیز ایستگاه مطالعه فراهم شود؛ با تبلیغات و آگاهیرسانی، فرهنگ استفاده از آن ایجاد و به معرفی آن پرداخته شود؛ با انتخاب محتوای کتابهای همراستا با نیاز جامعه رضایت بیشتری فراهم شود، و همچنین تعداد ایستگاههای مطالعه افزایش یابد، طرح ایستگاه مطالعه به اهداف خود خواهد رسید و بیش از پیش مورد استقبال قرار خواهد گرفت.
محسن نوکاریزی؛ محمد قانعی؛ اعظم صنعت جو
چکیده
هدف: ارائه الگوی بومی سازی شده راهبردی برای کمک به تدوین برنامه راهبردی استفاده از فناوری اطلاعات در کتابخانه های دانشگاه فردوسی مشهد بود.روش: پیمایشی تحلیلی است. نمونهگیری با دو نمونه 201 و 373 نفری از جامعه 12538 نفری انجام شد. ابزار پیمایش پرسشنامه بود و روایی ظاهری آن توسط اعضای هیأت علمی و روایی درونی آن با استفاده از ماتریس همبستگی ...
بیشتر
هدف: ارائه الگوی بومی سازی شده راهبردی برای کمک به تدوین برنامه راهبردی استفاده از فناوری اطلاعات در کتابخانه های دانشگاه فردوسی مشهد بود.روش: پیمایشی تحلیلی است. نمونهگیری با دو نمونه 201 و 373 نفری از جامعه 12538 نفری انجام شد. ابزار پیمایش پرسشنامه بود و روایی ظاهری آن توسط اعضای هیأت علمی و روایی درونی آن با استفاده از ماتریس همبستگی پرماکس سنجیده شد.یافته ها: شاخص نیکویی برازش (GFI) در مرحله تحلیل عاملی با مقادیر 0.92 برای مدل یکپارچه پذیرش و استفاده از فناوری و 0.94 برای مدل تناسب وظیفه فناوری، نشان از برازش کافی مدلهای مورد استفاده با جامعه مورد مطالعه داشت. شاخصهای استخراجی از ماتریس مورب چرخش یافته همبستگی در مرحله تحلیل مسیر، منجر به مدلی بومیسازی شد. شاخص ریشه دوم میانگین خطای برآورد (RMSEA) با مقادیر 0.037 برای مدل کاربرد فناوری و 0.023 برای مدل پذیرش فناوری نیز نشان از معنیداری بارهای عاملی و ضرایب مسیر مدلهای مورد استفاده و قدرت پیشبینی بالای این مدلها داشت. ترکیب یافتههای تحلیل مسیر مدلی بومیسازی شده و راهبردی را ارائه کرد. ا
مریم صابری؛ محسن نوکاریزی؛ محمد حسین دیانی
چکیده
هدف:. هدف پژوهش حاضر، تعیین موقعیت متغیرهای اصلی مدل یکپارچه پذیرش و بهرهگیری از فناوری (انتظار عملکرد، انتظار تلاش، نفوذ اجتماعی، و تسهیل شرایط، رفتار هدفمند، و استفاده) در میان کاربران پایگاههای اطلاعاتی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران است. روش: پژوهش حاضر از نوع پیمایشی و در سطح تحلیلی و به شکل میدانی انجام شده است. ...
بیشتر
هدف:. هدف پژوهش حاضر، تعیین موقعیت متغیرهای اصلی مدل یکپارچه پذیرش و بهرهگیری از فناوری (انتظار عملکرد، انتظار تلاش، نفوذ اجتماعی، و تسهیل شرایط، رفتار هدفمند، و استفاده) در میان کاربران پایگاههای اطلاعاتی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران است. روش: پژوهش حاضر از نوع پیمایشی و در سطح تحلیلی و به شکل میدانی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش، کلیه کاربران بالقوه مجموعه پایگاههای اطلاعاتی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران بودند که با روش نمونهگیری تصادفی ساده، 325 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه تهیه شده توسط ونکاتش و همکارانش بود که روایی (تطبیق ترجمه فارسی به انگلیسی) و پایایی بر روی آن انجام شد. یافتهها: یافتهها نشان داد که از میان متغیرهای اصلی مدل یکپارچه پذیرش و بهرهگیری، براساس میانگین نظر کاربران پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، متغیر «انتظار عملکرد»، نمره و امتیاز بالاتری را کسب کرده است. همچنین مقایسه میانگین متغیرهای مدل در دو گروه متغیر مستقل و وابسته، نشان داد که متغیر «انتظار تلاش» نسبت به سه متغیر وابسته دیگر تأثیرگذاری بیشتری بر پذیرش و استفاده از مجموعه پایگاههای اطلاعاتی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران داشته است. در مقایسه وضعیت متغیرهای پذیرش و بهرهگیری از فناوری با سطح متوسط، همه متغیرها به استثنای متغیر استفاده (کاربر) بالاتر از سطح متوسط قرار داشتند. نتیجهگیری: بهنظر می رسد که مجموعه پایگاههای اطلاعاتی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران از لحاظ متغیرهای پیشبینیشده درمدل یکپارچه پذیرش و بهرهگیری از فناوری در سطح مطلوب و بالاتر از متوسط قرار دارند. با اینحال تلاش برای بهبود مستمر این مجموعه برای افزایش سطح پذیرش و بهرهگیری ضروری بهنظر میرسد.