مدیریت دانش
رضا رجبعلی بگلو؛ فاطمه تاجداری؛ فراز صادق وزیری
چکیده
هدف: هدف این پژوهش تدوین استراتژی برای انجمن کتابداری و اطلاعرسانی ایران بر پایه استراتژی اقیانوس آبی است. استراتژی اقیانوس آبی به عنوان رویکردی جدید از استراتژی و نوآوری، از تحولات حوزه مدیریت استراتژیک است که هدف آن رشد و عملکرد پایدار سازمان است. این استراتژی در برابر استراتژی رقابتی قرار دارد. در مزیت رقابتی، سازمان سعی میکند ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش تدوین استراتژی برای انجمن کتابداری و اطلاعرسانی ایران بر پایه استراتژی اقیانوس آبی است. استراتژی اقیانوس آبی به عنوان رویکردی جدید از استراتژی و نوآوری، از تحولات حوزه مدیریت استراتژیک است که هدف آن رشد و عملکرد پایدار سازمان است. این استراتژی در برابر استراتژی رقابتی قرار دارد. در مزیت رقابتی، سازمان سعی میکند در رقابت با سایر رقبا، با استفاده از یک محصول یا خدمت، مزیت رقابتی بدست آورد و مورد اقبال مشتریان قرارگیرد. ایده استراتژی اقیانوس آبی با به چالش کشیدن رقابت، و همچنین با ارائه راهکارهایی نوین، به دنبال معرفی حوزه جدیدی برای کسب موفقیت در عرصه کاری و خدماتی است. از اینرو، در پژوهش کنونی، این پرسش مورد بررسی قرار گرفته که مهمترین عوامل قابل حذف، قابل کاهش، قابل ایجاد و قابل افزایش در انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران کدامند؟
روش پژوهش: در این پژوهش از روش تحلیل محتوا با رویکرد قیاسی و مبتنی بر چارچوب نظری استراتژی اقیانوس آبی استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها، مصاحبههای نیمه ساختاریافته با ده نفر از اعضای هیئت مدیره کنونی و پیشین انجمن کتابداری و اطلاعرسانی ایران بود. برای تجزیه و تحلیل دادههای حاصل از فرایند مصاحبه، از روش تحلیل مضمون استفاده شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد انجمن کتابداری و اطلاعرسانی ایران در پیگیری و اجرای استراتژیهای خود به بازنگری نیازمند است؛ به بیان دیگر و بر پایه یافتههای پژوهش حاضر، ضروری است انجمن برخی از فعالیتها و اقدامهای جاری خود همچون تمرکز به رتبهبندی وزارت عتف برای انجمنها و فعالیتهای خارج از اولویت را کاهش داده و برخی از این فعالیتها و اقدامها همچون همکاریهای ساختاریافته با کتابخانههای مرکزی، ارتباط با جوامع علمی داخلی و خارجی، و تولیدات علمی را افزایش دهد. همچنین لازم است انجمن برخی از فعالیتها و اقدامهای خود همچون تدوین تفاهمنامههای غیرضروری و پیگیریهای مستقیم و موردی صنفی از انجمن را حذف کرده و وفعالیتها و اقداماتی همچون تعامل با همه ذینفعان حرفه، صنعت و جامعه، ارائه خدمات پلتفرمی و جذب بیشتر مخاطبان را جزو اولویتهای اجرایی خود قرار دهد.
نتیجهگیری: چارچوب چهار اقدام تدوین شده در پژوهش حاضر بر پایه رویکرد استراتژی اقیانوس آبی، میتواند ابزار و رویکرد مناسبی برای سیاستگذاریهای انجمن کتابداری و اطلاعرسانی ایران مورد توجه و استفاده اعضای هیئت مدیره این انجمن قرار بگیرد.
کتابخانه های دانشگاهی
رضا رجبعلی بگلو؛ سمیه سادات آخشیک؛ ناهید رستمی
چکیده
هدف پژوهش: هدف از تأسیس کتابخانههای دانشگاه نیل به هدفهای دانشگاه یعنی حفظ، اشاعه، و ارتقای دانش است و بررسی نقش این کتابخانهها هنگام بحران اهمیت زیادی دارد. با توجه به عمر کوتاه بحران کووید-19پژوهشهای اندک شماری در ارتباط با این چالش در کتابخانهها انجام شده است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی شیوه رویارویی کتابخانههای دانشگاهی ...
بیشتر
هدف پژوهش: هدف از تأسیس کتابخانههای دانشگاه نیل به هدفهای دانشگاه یعنی حفظ، اشاعه، و ارتقای دانش است و بررسی نقش این کتابخانهها هنگام بحران اهمیت زیادی دارد. با توجه به عمر کوتاه بحران کووید-19پژوهشهای اندک شماری در ارتباط با این چالش در کتابخانهها انجام شده است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی شیوه رویارویی کتابخانههای دانشگاهی جهان در مواجهه با کووید- 19 و تحلیل خدمات و فعالیتهای آنها در این شرایط انجام شد.دستاورد این پژوهش، ارائه درسآموختههای سودمند از تجربههای کتابخانههای دانشگاههای برتر دنیا است که با تحلیل آنها می-توان برای برنامهریزی و اداره کتابخانههای دانشگاهی در شرایط بحرانی بهرهمند شد و برای مواجهه سریعتر در صورت وقوع رخدادهای مشابه استفاده کر.د روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی بود که با روش پیمایشی و به شیوه توصیفی-تحلیلی انجام شد. برای اینکار 300 وبسایت کتابخانههای دانشگاهی برتر جهان بر پایه رتبهبندی دانشگاهی تایمز به صورت غیرتصادفی و هدفمند بررسی شدند. ابزار این پژوهش، سیاهه وارسی محققساخته بود که 3 بخش اقدامهای عام و رایج، ویژه، استراتژیها و اقدامهای این کتابخانهها در مواجهه با بحران کووید 19 داشت. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد کتابخانههای دانشگاهی در جهان به ترتیب، شش استراتژی اصلی «ایجاد»، «توسعه«، «تغییر»، «روزآمدسازی»، و «کاهش یا توقف» را دنبال میکردند و بیشترین استراتژی به «ایجاد» و «توسعه» اختصاص داشت. از اینرو، تلاش کتابخانههای دانشگاهی در مواجهه با بحران کووید 19 قابل توجه و معنادار بوده است. نتیجهگیری: کتابخانههای دانشگاهی بهجای اینکه استراتژی توقف یا کاهش خدمات و فعالیتهای خود را دربرابر این بحران بپذیرند، بیشتر به استراتژی ایجاد و تغییر خدمات و فعالیتها برای ارائه به کاربران روی آوردهاند.
کتابخانه دیجیتالی
رضا رجبعلی بگلو
چکیده
Background and Objectives: User experience researches defined as study users’ perceptions and interactions of anticipated or intended use of a product, system, or service. Therefore, study these experiences are very important and can lead to value creation for information system stakeholders. The present study seeks to clarify deficiencies and difficulties experienced by users in interacting with the most important Digital Libraries (DLs) in Iran. Furthermore, demands and expectations of users also investigated in this research.Methodology: The research conducted in a qualitative approach ...
بیشتر
Background and Objectives: User experience researches defined as study users’ perceptions and interactions of anticipated or intended use of a product, system, or service. Therefore, study these experiences are very important and can lead to value creation for information system stakeholders. The present study seeks to clarify deficiencies and difficulties experienced by users in interacting with the most important Digital Libraries (DLs) in Iran. Furthermore, demands and expectations of users also investigated in this research.Methodology: The research conducted in a qualitative approach with content analysis method using MaxQDA V. 10 to investigate the experiences of 37 users of Papirus, Pars Azarakhsh and Sana DLs. In this study, the difficulties or deficiencies and demands or expectations of users considered in relation with their Hierarchical Value Map (HVM). The sample of the study selected by snowball sampling method. Credibility of the research verified with member checking and peer debriefing methods. Finally, the content of the interview analyzed in order to identify the main concepts and related thematic categories.Findings: Customers and their knowledge considered as one of the most important organizational assets and an essential element of competitive advantage. In fact, this knowledge gained from within and outside the organization is the core capital and critical value. This is important because the customers and their knowledge considered as one of the most important organizational assets and an essential element of competitive advantage. Customer knowledge gained from their experience in the process of using a product or service. There are variety of approaches to elicit the experience and knowledge of the customers or stakeholders which analysis of cognitive structure is one of these approaches deeply deals with the experience and knowledge of individuals. Cognitive structure encompasses users’ emotions, mental images, views, beliefs and values in using a product or service. In this research Means-End Theory (MET) applied which is rarely used in information systems.Discussion: Findings showed that the most important undesirable experiences of interacting with the DLs summarized in several dimensions: resource retrieval, display of search results, and process in searching the resources. In addition, displaying search results and search capabilities, additional features and services, linking resources to libraries were among the most important favorable experiences that users expected from DLs. The relationship between deficiencies and expectations depicted in HVM. Their values were correct selection, retrieval, and access to the full text information resources. The results of this study showed that this part of the user experience should considered by the designers of DLs in order to better design of these systems to provide more value to all stakeholders.