مدیریت دانش
سلیمان شفیعی؛ داریوش غفاری؛ محسن جعفری
چکیده
هدف: هدف این مقاله بررسی تأثیر انواع فرهنگ سازمانی بر اساس چارچوب ارزش های رقابتی کمرون و کویین بر فرایند خلق دانش در کتابخانههای عمومی کرمانشاه میباشد.روششناسی: پژوهش حاضر بر اساس هدف کاربردی و برحسب نحوه گردآوری دادهها از نوع پژوهشهای توصیفی به شمار میآید. جامعه پژوهش را مدیران و کارکنان اداره کل و کتابخانههای عمومی ...
بیشتر
هدف: هدف این مقاله بررسی تأثیر انواع فرهنگ سازمانی بر اساس چارچوب ارزش های رقابتی کمرون و کویین بر فرایند خلق دانش در کتابخانههای عمومی کرمانشاه میباشد.روششناسی: پژوهش حاضر بر اساس هدف کاربردی و برحسب نحوه گردآوری دادهها از نوع پژوهشهای توصیفی به شمار میآید. جامعه پژوهش را مدیران و کارکنان اداره کل و کتابخانههای عمومی شهر کرمانشاه که تعداد آنان 87 نفر بود تشکیل داد. براساس جدول کرجسی و مورگان حجم نمونه 70 نفر تعیین گردید. 51 نفر معادل 73 درصد به پرسشنامه پاسخ دادند. گردآوری اطلاعات به دو روش کتابخانهای و میدانی انجام شد. برای گردآوری اطلاعات مربوط به مبانی نظری و پیشینه پژوهش از روشهای کتابخانهای و برای پاسخگویی به سؤالات پژوهش از روش میدانی استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود. سؤالات در قالب پرسشنامه خلق دانش سازمانی و ابزار ارزیابی فرهنگ سازمانی در مقیاس لیکرت ارائه گردید. متوسط آلفای کرونباخ برای سنجش پایایی پرسشنامه بود. یافتهها: نتایج آزمونهای تحلیل رگرسیون و تی نشان میدهد فرهنگ سازمانی تأثیر بسیار چشمگیری در توسعه فرایند خلق دانش در کتابخانههای عمومی کرمانشاه دارد. همچنین فرهنگ سازمانی تأثیر مثبت و معناداری بر فرایند اجتماعیسازی، بیرونیسازی، ترکیب و درونیسازی دانش در این مراکز دارد. فرهنگ بازار فرهنگ غالب در این مراکز بوده که تأثیر مثبت و معناداری بر ترکیب دانش دارد. بررسی وضعیت تبدیل دانش نشان داد که جهت توجه به سمت اجتماعیسازی و بیرونیسازی دانش است. نتایج تجزیه مسیر نشان داد فرهنگ بازار اثر مستقیم و فرهنگ بومی، فرهنگ ادهوکراسی و فرهنگ سلسلهمراتبی اثر غیرمستقیم بر فرایند خلق دانش دارند. با توجه به نتایج تجزیه مسیر چارچوب تجربی پژوهش ارائه گردید.نتیجهگیری: فرهنگ بازار فرهنگ غالب در کتابخانههای عمومی است. این نوع فرهنگ رقابتی و نتیجهگراست. سبک رهبری مبتنی بر رقابت سازنده و تأکید استراتژیک بر مزیت رقابتی و برتری در بازار است، لذا انطباق و سازگاری کتابخانه با محیط بیرون و سازگاری محیط با نیازهای سازمان ضرورت دارد. از سوی دیگر در رابطه با فرایند خلق دانش جهت توجه به سمت اجتماعیسازی و بیرونیسازی دانش است. این وضعیت با نظریه نوناکا و تاکوچی که بر اهمیت دانش پنهان در فرایند دانشآفرینی تأکید دارد و بیرونیسازی دانش را فرایند اصلی خلق دانش بیان میکنند، مطابقت دارد.
کتابخانه های عمومی
محسن جعفری؛ امین زارع؛ محمود مرادی
چکیده
هدف: هدف این پژوهش بررسی تأثیر عوامل شادابسازی کتابخانههای عمومی بر جذب کاربران در بین مراجعهکنندگان کتابخانههای عمومی شهر کرمانشاه بود.
روش شناسی: پژوهش از نوع پژوهشهای کاربردی است که به شیوه توصیفی- پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری مشتمل بر 24087 نفر که شامل 9884 مرد و 14203 زن از اعضای فعال کتابخانههای عمومی شهر کرمانشاه ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش بررسی تأثیر عوامل شادابسازی کتابخانههای عمومی بر جذب کاربران در بین مراجعهکنندگان کتابخانههای عمومی شهر کرمانشاه بود.
روش شناسی: پژوهش از نوع پژوهشهای کاربردی است که به شیوه توصیفی- پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری مشتمل بر 24087 نفر که شامل 9884 مرد و 14203 زن از اعضای فعال کتابخانههای عمومی شهر کرمانشاه است. حجم نمونه مورد نیاز براساس فرمول کوکران و با سطح خطای 5 درصد، 378 نفر بدست آمد. دادهها از طریق نرمافزار spss[1] تجزیهوتحلیل شده و با استفاده از آزمون رگرسیون خطی چندگانه و رگرسیون خطی ساده فرضیات تحقیق مورد آزمون قرار گرفت.
یافته ها: میانگین نمره تمامی متغیرها بیشتر از حد متوسط بود و بزرگترین مقدار میانگین به متغیر پیرایش محیطی و کمترین مقدار میانگین به متغیر فضای محیطی تعلق گرفت. در میان پنج عنصر (بعد) شاداب سازی به ترتیب عنصر رفاهی با بالاترین درصد (5/24 درصد) و پس از آن آرایش محیطی (14 درصد)، سپس پیرایش محیطی (10 درصد)، عناصر محیطی (6/9 درصد) ودر آخر فضای محیطی (5/8 درصد)، تغییرات متغیر وابسته (میزان جذب مراجعین) را پیشبینی میکنند. همچنین یافتههای استنباطی پژوهش حاکی از آن بود که پیرایش محیطی، آرایش محیطی، فضای محیطی، بخش رفاهی محیطی و عناصر محیطی بر میزان جذب کاربران تأثیرگذار است.
نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان داد که عوامل شادابسازی کتابخانههای عمومی بر افزایش جذب مخاطب در بین کاربران کتابخانههای عمومی شهر کرمانشاه تأثیر گذار است و در بین عوامل شادابسازی عنصر بخش رفاهی بیشترین اهمیت را دارد.