مدیریت دانش
سلیمان شفیعی؛ داریوش غفاری؛ محسن جعفری
چکیده
هدف: هدف این مقاله بررسی تأثیر انواع فرهنگ سازمانی بر اساس چارچوب ارزش های رقابتی کمرون و کویین بر فرایند خلق دانش در کتابخانههای عمومی کرمانشاه میباشد.روششناسی: پژوهش حاضر بر اساس هدف کاربردی و برحسب نحوه گردآوری دادهها از نوع پژوهشهای توصیفی به شمار میآید. جامعه پژوهش را مدیران و کارکنان اداره کل و کتابخانههای عمومی ...
بیشتر
هدف: هدف این مقاله بررسی تأثیر انواع فرهنگ سازمانی بر اساس چارچوب ارزش های رقابتی کمرون و کویین بر فرایند خلق دانش در کتابخانههای عمومی کرمانشاه میباشد.روششناسی: پژوهش حاضر بر اساس هدف کاربردی و برحسب نحوه گردآوری دادهها از نوع پژوهشهای توصیفی به شمار میآید. جامعه پژوهش را مدیران و کارکنان اداره کل و کتابخانههای عمومی شهر کرمانشاه که تعداد آنان 87 نفر بود تشکیل داد. براساس جدول کرجسی و مورگان حجم نمونه 70 نفر تعیین گردید. 51 نفر معادل 73 درصد به پرسشنامه پاسخ دادند. گردآوری اطلاعات به دو روش کتابخانهای و میدانی انجام شد. برای گردآوری اطلاعات مربوط به مبانی نظری و پیشینه پژوهش از روشهای کتابخانهای و برای پاسخگویی به سؤالات پژوهش از روش میدانی استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود. سؤالات در قالب پرسشنامه خلق دانش سازمانی و ابزار ارزیابی فرهنگ سازمانی در مقیاس لیکرت ارائه گردید. متوسط آلفای کرونباخ برای سنجش پایایی پرسشنامه بود. یافتهها: نتایج آزمونهای تحلیل رگرسیون و تی نشان میدهد فرهنگ سازمانی تأثیر بسیار چشمگیری در توسعه فرایند خلق دانش در کتابخانههای عمومی کرمانشاه دارد. همچنین فرهنگ سازمانی تأثیر مثبت و معناداری بر فرایند اجتماعیسازی، بیرونیسازی، ترکیب و درونیسازی دانش در این مراکز دارد. فرهنگ بازار فرهنگ غالب در این مراکز بوده که تأثیر مثبت و معناداری بر ترکیب دانش دارد. بررسی وضعیت تبدیل دانش نشان داد که جهت توجه به سمت اجتماعیسازی و بیرونیسازی دانش است. نتایج تجزیه مسیر نشان داد فرهنگ بازار اثر مستقیم و فرهنگ بومی، فرهنگ ادهوکراسی و فرهنگ سلسلهمراتبی اثر غیرمستقیم بر فرایند خلق دانش دارند. با توجه به نتایج تجزیه مسیر چارچوب تجربی پژوهش ارائه گردید.نتیجهگیری: فرهنگ بازار فرهنگ غالب در کتابخانههای عمومی است. این نوع فرهنگ رقابتی و نتیجهگراست. سبک رهبری مبتنی بر رقابت سازنده و تأکید استراتژیک بر مزیت رقابتی و برتری در بازار است، لذا انطباق و سازگاری کتابخانه با محیط بیرون و سازگاری محیط با نیازهای سازمان ضرورت دارد. از سوی دیگر در رابطه با فرایند خلق دانش جهت توجه به سمت اجتماعیسازی و بیرونیسازی دانش است. این وضعیت با نظریه نوناکا و تاکوچی که بر اهمیت دانش پنهان در فرایند دانشآفرینی تأکید دارد و بیرونیسازی دانش را فرایند اصلی خلق دانش بیان میکنند، مطابقت دارد.
کتابخانه های عمومی
امین زارع؛ محمود مرادی؛ محسن جعفری
چکیده
هدف: هدف از انجام این پژوهش پیشرو بررسی تاثیر عوامل شادابسازی کتابخانههای عمومی بر جذب کاربران در بین مراجعهکنندگان کتابخانههای عمومی شهر کرمانشاه بود. روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای کاربردی است که به شیوهی توصیفی- پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری مشتمل بر 24087 نفر که شامل 9884 مرد و 14203 زن از اعضای فعال کتابخانههای ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام این پژوهش پیشرو بررسی تاثیر عوامل شادابسازی کتابخانههای عمومی بر جذب کاربران در بین مراجعهکنندگان کتابخانههای عمومی شهر کرمانشاه بود. روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای کاربردی است که به شیوهی توصیفی- پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری مشتمل بر 24087 نفر که شامل 9884 مرد و 14203 زن از اعضای فعال کتابخانههای عمومی شهر کرمانشاه است. حجم نمونه مورد نیاز براساس فرمول کوکران و با سطح خطای 5 درصد، 378 نفر بدست آمد. روش نمونهگیری مورد استفاده در این پژوهش نمونهگیری تصادفی طبقهای بود و برای جمعآوری دادهها، از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی استنباطی انجام شد.یافتهها: میانگین نمرهی تمامی متغیرها بیشتر از حد متوسط بود و بزرگترین مقدار میانگین به متغیر پیرایش محیطی و کمترین مقدار میانگین به متغیر فضای محیطی تعلق گرفت. همچنین یافتههای استنباطی پژوهش حاکی از آن بود که پیرایش محیطی، آرایش محیطی، فضای محیطی، بخش رفاهی محیطی و عناصر محیطی بر میزان جذب کاربران تاثیرگذار است. نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داد که عوامل شادابسازی کتابخانههای عمومی بر افزایش جذب مخاطب در بین مراجعهکنندگان کتابخانههای عمومی شهر کرمانشاه تأثیر گذار است. و در بین عوامل شادابسازی عنصر رفاهی بیشترین اهمیت را دارد.