پرستو پارسایی محمدی؛ فریدون آزاده؛ سید اسماعیل هاشمی؛ ابتسام سواری
چکیده
هدف: : هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی رابطۀ اشتیاق شغلی با اشتراک دانش با میانجیگری رفتار شهروندی سازمانی در میان کارکنان غیربالینی دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز است.
روش شناسی: پژوهش حاضر توصیفی است و به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه پژوهش شامل 1182 نفر از کارکنان غیربالینی دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز در ...
بیشتر
هدف: : هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی رابطۀ اشتیاق شغلی با اشتراک دانش با میانجیگری رفتار شهروندی سازمانی در میان کارکنان غیربالینی دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز است.
روش شناسی: پژوهش حاضر توصیفی است و به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه پژوهش شامل 1182 نفر از کارکنان غیربالینی دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز در سال 1396 بودند. حجم نمونه 280 نفر بود که به روش تصادفی طبقهای انتخاب شدند. گردآوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه های اشتراک دانش Chennamaneni, Teng & Raja, 2012) )، اشتیاق شغلی (Schaufeli, Bakker & Salanova, 2006)، و رفتار شهروندی سازمانی (Podsakoff, MacKenzie, Paine & Bachrach, 2000) انجام شد. آزمون الگوی پیشنهادی پژوهش، از طریق مدلیابی معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزار AMOS-21 انجام گرفت.
یافته ها: یافته ها بیانگر ارتباط مثبت و معنادار بین اشتیاق شغلی و رفتار شهروندی سازمانی، رفتار شهروندی سازمانی و اشتراک دانش، و اشتیاق شغلی با اشتراک دانش است. همچنین بین اشتیاق شغلی و اشتراک دانش از طریق رفتار شهروندی سازمانی رابطه غیرمستقیم مثبت و معنادار وجود دارد.
نتیجه گیری: در یک سازمان باید کارکنان توانمند و دارای اشتیاق شغلی بالا شناسایی شوند؛ زیرا احتمال بروز رفتارهای شهروندی سازمانی در چنین کارکنانی بیشتر است. در اینصورت سازمان میتواند اشتراک دانش میان کارکنان را در جهت نیل به اهداف خود، افزایش دهد.
زیور صباغی نژاد؛ فریدون آزاده؛ نسرین صفرزاده
چکیده
هدف: مقاله حاضر با هدف بررسی میزان رعایت مؤلفههای طراحی ترغیبی و ارائه راهکارهای مناسب برای مدیریت بهتر وبسایت کتابخانه مرکزی دانشگاههای وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور میباشد. روش: پژوهش از نظر هدف کاربردی بوده و به روش پیمایشی به ارزیابی محتوای وبسایتها پرداخته است. جامعه مورد مطالعه، وبسایت کتابخانه ...
بیشتر
هدف: مقاله حاضر با هدف بررسی میزان رعایت مؤلفههای طراحی ترغیبی و ارائه راهکارهای مناسب برای مدیریت بهتر وبسایت کتابخانه مرکزی دانشگاههای وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور میباشد. روش: پژوهش از نظر هدف کاربردی بوده و به روش پیمایشی به ارزیابی محتوای وبسایتها پرداخته است. جامعه مورد مطالعه، وبسایت کتابخانه مرکزی دانشگاههای علوم پزشکی ایران است و رتبهبندی آنها براساس نتایج آخرین ارزشیابی پژوهشی دانشگاههای علوم پزشکی کشور در سال 1395 میباشد. یافتهها: تحلیلهای این پژوهش مبین آن است که ازنظر دارا بودن مؤلفههای طراحی ترغیبی، وبسایتهای کتابخانه مرکزی دانشگاههای تبریز رتبه اول، علوم بهزیستی و توانبخشی رتبه دوم و شهید بهشتی، اهواز، بوشهر و بابل رتبه سوم جدول رتبهبندی دانشگاهها قرار گرفتند. نتیجهگیری: نتایج حاصل از بررسی 8 بُعد طراحی ترغیبی در وبسایتهای مورد بررسی نشانداد که طراحان وبسایتهای دانشگاهی ایرانی در طراحی توجه بیشتری به جذابیت در وبسایت کردهاند. همچنین، با توجه به نتایج این پژوهش، به نظر میرسد کمترین توجه طراحان وبسایتها معطوف مسائلی نظیر امکاناتی است که باعث درگیر شدن و تعامل بیشتر کاربر با سایت کتابخانه همچنین قابلیت شخصیسازی، بوده است.