علم سنجی
هوشنگ حکیمی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر فعالیت علمی پژوهشگران سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی را در شبکه اجتماعی علمی ریسرچ گیت مورد ارزیابی دگرسنجی قرار داده است.
روش شناسی: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روششناسی علم سنجی با رویکرد دگرسنجی میباشد. دادههای مربوط از سامانه علمسنجی سازمان که از سال 2010 تا 2020 در این پایگاه نمایه شدهاند ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر فعالیت علمی پژوهشگران سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی را در شبکه اجتماعی علمی ریسرچ گیت مورد ارزیابی دگرسنجی قرار داده است.
روش شناسی: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روششناسی علم سنجی با رویکرد دگرسنجی میباشد. دادههای مربوط از سامانه علمسنجی سازمان که از سال 2010 تا 2020 در این پایگاه نمایه شدهاند و همچنین از دادههای دگرسنجی فعالیتهای پژوهشی 852 نفر محقق عضو سازمان در شبکه اجتماعی علمی ریسرچ گیت فراهم گردیدند. برای تجزیه وتحلیل آماری از دو آمار توصیفی و استنباطی استفاده گردید. آمار توصیفی شامل فراوانی و میانگین هر یک از شاخصهای اندازهگیری شده در شبکه ریسرچگیت بود. از آمار استنباطی (آزمونهای همبستگی اسپیرمن، کروسکال والیس و من- ویتنی) نیز جهت سنجش روابط و وجود یا عدم وجود اختلاف بین متغیرهای مورد بررسی استفاده شد.
یافتهها: حدود یک چهارم پژوهشگران جامعه مورد مطالعه، عضو شبکه ریسرچگیت بوده و به فعالیت در آن مشغولند. دادههای دگرسنجی نشان داد بین میزان فعالیت در ریسرچگیت و سطح رتبه علمی در اعضای هیئت علمی رابطه مستقیم وجود دارد و با افزایش رتبه علمی در اعضای هیئت علمی، میزان فعالیت علمی آنان نیز بیشتر میباشد. همبستگی بین رتبه آر. جی. به ترتیب با استنادها (862/0)، مشاهدات (813/0) و تألیفات (799/0) در میان شاخصهای دیگر از همه قویتر ولیکن با پرسش (124/0) و پاسخ (280/0) ضعیفترین بوده است.
نتیجهگیری: مشارکت پژوهشگران در شبکههای اجتماعی علمی موجب افزایش فعالیت علمی و دستیابی به دانش روز آنان گردیده و افزایش بهرهوری را در سازمان در پی خواهد داشت. بنابراین اطلاعرسانی و ایجاد سازوکارهایی از سوی مدیران برای تشویق پژوهشگران جهت افزایش کمی و کیفی بروندادهای علمی در این زمینه و در صورت لزوم الزام به عضویت توصیه میگردد.
هوشنگ حکیمی
چکیده
هدف: هدف پژوهش تعیین کیفیت وبگاههای مراکز استانی تابعه سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بر اساس شاخصهای فائو است. روش پژوهش: این پژوهش از نوع کاربردی است که به روش توصیفی پیمایشی با رویکرد وبسنجی، عوامل محتوایی و ساختاری 38 وبگاه مراکز استانی تابعه سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی را بر اساس سیاهه وارسی استاندارد ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش تعیین کیفیت وبگاههای مراکز استانی تابعه سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بر اساس شاخصهای فائو است. روش پژوهش: این پژوهش از نوع کاربردی است که به روش توصیفی پیمایشی با رویکرد وبسنجی، عوامل محتوایی و ساختاری 38 وبگاه مراکز استانی تابعه سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی را بر اساس سیاهه وارسی استاندارد بینالمللی سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو) شامل 121 شاخص کیفی در قالب 4 شاخص کلی مورد ارزیابی قرار داد. یافتهها: وبگاهها در شاخص «کیفیت محتوا» با امتیاز متوسط، در شاخص «دسترسپذیری، کاربردپذیری و بهینهبودن موتور جستجو» مطلوب، در شاخص «رابط کاربری و کیفیت فنی» متوسط، در شاخص «نظارت و مرور منظم» متوسط و در میانگین کل امتیازهای جامعه نسبت به شاخصهای فائو متوسط ارزیابی گردیدند. در کل هیچ کدام از مراکز نتوانستند به سطح شاخصهای فائو برسند. عمده مشکلات وبگاهها، عدم توجه به رعایت استاندارد در طراحی وبگاه، نبود مستندات علمی، نبود زبان دوم برای ارتباط و تبادل علمی با مراکز و پژوهشگران مجامع بینالمللی، وجود پیوندهای گسسته و صفحات تهی، وجود اشکالات قالبی (فرمتی) و عدم درج حق مولف بوده است.نتیجهگیری: حد متوسط میانگین کل امتیازهای جامعه نسبت به شاخصهای فائو به ویژه با توجه به وجود برخی اشکالات اساسی مطلوب نیست و نیاز به اصلاح با استفاده از مدیران کارآمد و طراحان خبره و بازطراحی وبگاههای مراکز بر مبنای استاندارد معتبر میباشد.