سحر حبیبی؛ محسن حاجی زین العابدینی؛ امیر رضا اصنافی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، ارزیابی نرمافزارهای کتابخانهای درونسازمانی از لحاظ شاخص های عملکردی از دیدگاه کتابداران است. جامعه پژوهش حاضر شامل 131 نفر از کتابداران است. روش پژوهش پیمایشی-ارزیابانه است. یافتهها نشان داد که در بخش امانت نرمافزارهای پند، سیماد، پروان، اوراکل تهران، ماوا به ترتیب با کسب امتیاز 64/64 ، 50/89 ، 08/70 ، 22/56 ، 76 در ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، ارزیابی نرمافزارهای کتابخانهای درونسازمانی از لحاظ شاخص های عملکردی از دیدگاه کتابداران است. جامعه پژوهش حاضر شامل 131 نفر از کتابداران است. روش پژوهش پیمایشی-ارزیابانه است. یافتهها نشان داد که در بخش امانت نرمافزارهای پند، سیماد، پروان، اوراکل تهران، ماوا به ترتیب با کسب امتیاز 64/64 ، 50/89 ، 08/70 ، 22/56 ، 76 در وضعیت مطلوبی قرار دارند. بخش فراهمآوری و سفارشات، در نرمافزارهای تهران، پند، پروان در نظر گرفته نشده است و در نرمافزار ماوا عملا از آن استفاده نمیشود. تنها در نرمافزار سیماد کتابداران به طور عملی استفاده میکنند و طبق نظر آنها 11/36 درصد در وضعیت مطلوبی قرار دارد. در بخش ذخیره و بازیابی نرمافزارهای پند، سیماد، پروان، اوراکل تهران، ماوا به ترتیب با کسب امتیاز 64/41 درصد، 71/34 درصد، 61/24 درصد، 69/37 درصد، 38/40 درصد، در وضعیت مطلوبی قرار دارند همچنین در بخش گزارشگیری نرمافزارهای پند، سیماد، پروان، اوراکل تهران، ماوا به ترتیب با کسب امتیاز 12/24 درصد، 20/53 درصد، 91/18درصد، 07/32 درصد، 08/56 درصد، در وضعیت مطلوبی قرار دارند. نتایج نشان داد که تنها نرمافزار سیماد به بخش سفارشات توجه داشته است که نیاز به توجه بیشتری در این بخش است. همچنین نرم افزارها در بخش امانت، ذخیره و بازیابی دارای ضعفهایی هستند و از نظر کتابداران بخش گزارشات نرماقزارها نیز انعطاف پذیری کامل و جامعی ندارد. در واقع نرمافزارهای کتابخانهای درونسازمانی توانستهاند تا حدودی پاسخگوی نیازهای روزانه کتابداران این بخشها باشند، ولی با توجه به پیشرفت فناوری چنان که شایسته است، قادر نبوده توقعات آنها را پوشش دهند.