مدیریت دانش
لیلا نامداریان؛ بهروز رسولی
چکیده
هدف: سیاستگذاری نظاممند در زمینه اطلاعات میتواند جامعه را به سوی توسعه و پیشرفت اطلاعات هدایت کند. هدف این پژوهش طراحی چارچوبی فراگیر برای سیاست ملی اطلاعات است که زیرساخت این نگاه نظاممند به شمار میرود.روش شناسی: پس از کاوش نوشتهها و ابعاد و مؤلفههای سیاست اطلاعات در پایگاههای اطلاعاتی کتابشناختی، 18 اثر دربردارندۀ ...
بیشتر
هدف: سیاستگذاری نظاممند در زمینه اطلاعات میتواند جامعه را به سوی توسعه و پیشرفت اطلاعات هدایت کند. هدف این پژوهش طراحی چارچوبی فراگیر برای سیاست ملی اطلاعات است که زیرساخت این نگاه نظاممند به شمار میرود.روش شناسی: پس از کاوش نوشتهها و ابعاد و مؤلفههای سیاست اطلاعات در پایگاههای اطلاعاتی کتابشناختی، 18 اثر دربردارندۀ این ابعاد و مؤلفهها شناسایی شدند و با بهرهگیری از روش فراترکیب، همانندیها و تفاوتهای میان دیدگاههای گوناگون کدگذاری و دستهبندی شدهاند و چارچوبی فراگیر طراحی شده است.یافته ها: بر پایة یافتههای پژوهش، چارچوب سیاست ملی اطلاعات دربردارندة شش بعد، یعنی منابع انسانی و مهارتها، قوانین و مقررات، جامعه اطلاعاتی و زیرساخت، پخش و ارتباطات از راه دور، بخش اطلاعات، و بازارهای اطلاعاتی است. در این میان، بعد قوانین و مقررات با شمار مؤلفههای بیشتر شاید کلیدیتر از دیگر ابعاد است.نتیجه گیری: چارچوب پیشنهادی این پژوهش، الگویی برای سیاستگذاران و تصمیمگیران فراهم میآورد تا به سوی یک خطمشی فراگیر در زمینة پدیدآوری، انتشار، و بهرهبرداری از اطلاعات گام بردارند و یکی از زیرساختهای مهم جامعة اطلاعاتی را شکل دهند.
لیلا نامداریان؛ فرهاد شیرانی؛ تیمور مرجانی
چکیده
هدف: هدف این پژوهش، شناسایی و تحلیلمؤلفههای اصلی استقرار مدیریت دانش در بخش عمومی و دولتی کشور است. روششناسی: در این پژوهش، تجربیات کشورهای مختلف در زمینه مدیریت دانش در بخش عمومی و دولتی از سه طبقه کشورها با تحقیق و توسعه بالا، کشورها با تحقیق و توسعه متوسط و کشورها با تحقیق و توسعه پایین انتخاب شدند. به منظور تحلیل ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش، شناسایی و تحلیلمؤلفههای اصلی استقرار مدیریت دانش در بخش عمومی و دولتی کشور است. روششناسی: در این پژوهش، تجربیات کشورهای مختلف در زمینه مدیریت دانش در بخش عمومی و دولتی از سه طبقه کشورها با تحقیق و توسعه بالا، کشورها با تحقیق و توسعه متوسط و کشورها با تحقیق و توسعه پایین انتخاب شدند. به منظور تحلیل تجربیات ، از روش کیفی تحلیل چارچوب استفاده و تلاش شده است با استفاده از کدگذاری، مؤلفههای اصلی (مضمونهای اصلی) مدیریت دانش از تجربیات کشورها استخراج شود. یافته ها: یافتههای پژوهش نشان میدهد، مهمترین مؤلفههای اصلی استقرار مدیریت دانش در بخش عمومی و دولتی عبارتند از منابع انسانی و آموزش، زیرساخت فناورانه، فرهنگ سازمانی، یادگیری و نوآوری ، و ساختار سازمانی. نتیجه گیری: برپایه نتایج این پژوهش، تحقق مؤلفههای ششگانه استقرار مدیریت دانش در بخش عمومی و دولتی نیازمند انجام برخی اقدامات عملی مرتبط است که در این پژوهش به آنها اشاره شده است.