مدیریت دانش
مهناز خداداد؛ فهیمه باب الحوائجی؛ عصمت مومنی؛ نجلا حریری
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی مقولههای مدیریت دانش بر اساس پایه های ساختمان دانش پروبست ، روب و رمهارت بر مبنای فعالیت های حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی انجام شده است. روش پژوهش: از نظر هدف کا ربردی و به روش دلفی با رویکرد کیفی است. ابزار گردآوری داده های پژوهش، پرسشنامه نیمه ساختار یافته است که مقوله های مدیریت دانش توسط خبرگان ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی مقولههای مدیریت دانش بر اساس پایه های ساختمان دانش پروبست ، روب و رمهارت بر مبنای فعالیت های حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی انجام شده است. روش پژوهش: از نظر هدف کا ربردی و به روش دلفی با رویکرد کیفی است. ابزار گردآوری داده های پژوهش، پرسشنامه نیمه ساختار یافته است که مقوله های مدیریت دانش توسط خبرگان به روش دلفی بومی سازی شده است. جامعه آماری 21 نفر خبره شامل مدیران و افراد با درجه هنری و روش نمونه گیری هدفدار بوده است. یافته ها: در راند اول 70 مقوله در 8 شاخص شناسایی، اکتساب، توسعه، توزیع، حفاظت، استفاده، اندازه گیری و اهداف دانش با نظر خبرگان و متخصصان شناسایی شد. در راند دوم ، مقوله های ساختار یافته راند اول با استفاده از مقیاس لیکرت رتبه بندی و خلاصه آماری آن با میانگین نشان داد که مولفه ارزیابی رضایت کاربران نسبت به کیفیت خدمات در واحد هنری با میانگین 90/4 از شاخص توسعه دانش، مولفه مستند سازی مستمر اطلاعات و دانش مهارت کارکنان با میانگین 42/4 از شاخص اندازه گیری دانش، مولفه ایجاد بایگانی ، توانایی ها و ظرفیت های دانش کارشناسان داخلی با میانگین 38/4 از شاخص استفاده دانش، مولفه ایجاد فرآیندها به منظور کسب دانش با میانگین 33/4 از شاخص اکتساب دانش، مولفه های تعین اهداف فرهنگ دانش متداول و اهداف عملیاتی دانش به منظور اقدام دانش هنجار شده و دانش راهبردی با میانگین 28/4 از شاخص اهداف دانش، مولفه ایجاد فرآیندها به منظور اکتساب دانش با میانگین 28/4 از شاخص حفاظت دانش، مولفه میزان توجه به دانش خارج از سازمان و خارج از کشور با میانگین 23/4 از شاخص شناسایی دانش ، مولفه ایجاد بانک اطلاعات به منظور مبادله دانش با میانگین 14/4 از شاخص توزیع دانش، به ترتیب فوق بدست آمده است. در راند سوم خلاصه آماری درجه اهمیت 8 شاخص مدیریت دانش با میانگین کل، انحراف استاندارد، واریانس نشان داد که شاخص اهداف دانش با میانگین کل 62/4، شاخص توسعه دانش با میانگین کل 26/4،شاخص توزیع دانش با میانگین کل 18/4 و شاخص حفاظت دانش با میانگین کل 17/4 مشخص شده است. در نهایت، میزان هماهنگی نظر خبرگان و متخصصان در راندهای مختلف با استفاده از ضریب همبستگی کندال نشان داد که شاخص شناسایی دانش با ضریب 1 و شاخص اکتساب دانش با ضریب 75/0 و شاخص حفاظت دانش با ضریب 1 با اجماع قوی تصویب شد. نتیجه گیری : 70 مقوله مدیریت دانش توسط خبرگان و متخصصان حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی شناسایی شد. بر اساس رتبه بندی در راند دوم ، خبرگان و متخصصان با مقوله های مدیریت دانش موافق هستند. بر اساس راند سوم شاخص اهداف دانش، توسعه دانش، توزیع دانش و حفاظت دانش از اهمیت بیشتری برخوردار است. نظر شرکت کنندگان نسبت به شاخص شناسایی دانش، حفاظت دانش و اکتساب دانش بطور اجماع قوی هماهنگ است.
شماره انگلیسی
عصمت مومنی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف، تبیین فلسفی توانایی های شناختی کاربر در رفتارهای اطلاعاتی بازیابی تعاملی اطلاعات بر اساس تجرد مثالی انسان است. روش: پژوهش از نوع هدف بنیادی- نظری به روش تحلیل محتوا کیفی قیاسی، و تفسیر و نتیجه گیری آن استتناجی است. ابزار گردآوری داده ها از طریق گردآوری و مطالعه اسناد کتابخانه و منابع دیگر، در پایگاه های اطلاعاتی ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف، تبیین فلسفی توانایی های شناختی کاربر در رفتارهای اطلاعاتی بازیابی تعاملی اطلاعات بر اساس تجرد مثالی انسان است. روش: پژوهش از نوع هدف بنیادی- نظری به روش تحلیل محتوا کیفی قیاسی، و تفسیر و نتیجه گیری آن استتناجی است. ابزار گردآوری داده ها از طریق گردآوری و مطالعه اسناد کتابخانه و منابع دیگر، در پایگاه های اطلاعاتی در تحلیل محتوای شارحان ملاصدرا انجام شده است. روایی و پایایی پژوهش حاضر بر مبنای قابلیت اعتبار و اطمینان پژوهش های گذشته است. تجزیه و تحلیل اطلاعات و دانش گردآوری شده از محتوای اسناد، به صورت تبیینی- تفسیر استنتاجی انجام شده است. یافته ها: وجه مشترک سه الگوی رفتار اطلاعات در بازیابی تعاملی اطلاعات اعم از بلکین؛ اینگورسن، و ساراسویک در توانایی های شناختی کاربر است که بر اساس مبانی فلسفه صدرایی در تجرد مثالی انسان می تواند رویدادی بلکین، وضعیت دانش کاربران قاعده مند شده؛ در الگوی شناختی اینگورسن، چگونگی جستجوی کاربران و چگونگی تاثیر پذیری ساختارهای شناختی آنان در جذب اطلاعات تفاوت ایجاد نموده ؛ و نیز، در الگوی چند سطحی ساراسویک، سطوح( شناختی، انگیزشی و موقعیتی) دچار تغییر شده و موجب تعامل بیشتر می گردد و در گفت و گوی کاربر و دریافت پاسخ از نظام اطلاعاتی موجب به تصویر کشیدن میانکش ها در میان سطوح و لایه های مختلف جنبه های حیاتی می گردد. نتیجه: با تبیین توانایی های شناختی کاربر در بازیابی تعاملی اطلاعات بر اساس تجرد مثالی انسان(ملاصدرا)، کنش متقابل سه جانبه رفتار، محیط، و افراد فهمیده و درک می شود و منجر به هدایت کنش ها از جمله نقطه شروع جست و جو می گردد و موجب تفسیر و تدوین مفهوم سازی روشن رفتارهای اطلاعاتی اعم از رفتار اطلاعاتی، رفتار اطلاع جویی، رفتار اطلاع یابی و رفتار استفاده از اطلاعات شده و در جریان تعامل رفتارهای اطلاعاتی و نیز سطوح متفاوت از دقت و توجه در مراحل جست و جو و هم چنین، تنوع و گوناگونی رفتارهای اطلاعاتی، امری قابل پیش بینی و مداوم خواهد بود. و در نهایت با تدوین راهبردهای اثربخش برای پیشبرد اطلاعات در رفتارهای اطلاعاتی منجر به پیاده سازی، و توسعه الگوهای بازیابی تعاملی اطلاعات می گردد.
لاله فروتن راد؛ هاجر زارعی؛ عصمت مومنی؛ سید جواد مرتضوی امیری
چکیده
چکیده: مقدمه: ایجاد دانش در سازمان و تبدیل و انتقال آن، به میزان مهارت و توانایی نیروی انسانی ماهر بستگی دارد. موفقیت توانمندسازی کارکنان نیز به عوامل و موانعی بستگی دارند.هدف: پژوهش حاضر به بررسی عوامل مؤثر بر توانمندسازی کتابداران، جهت ایجاد و انتقال دانش در میان کتابداران دانشگاههای علوم پزشکی ایران و تهران، پرداخته است.روش: این ...
بیشتر
چکیده: مقدمه: ایجاد دانش در سازمان و تبدیل و انتقال آن، به میزان مهارت و توانایی نیروی انسانی ماهر بستگی دارد. موفقیت توانمندسازی کارکنان نیز به عوامل و موانعی بستگی دارند.هدف: پژوهش حاضر به بررسی عوامل مؤثر بر توانمندسازی کتابداران، جهت ایجاد و انتقال دانش در میان کتابداران دانشگاههای علوم پزشکی ایران و تهران، پرداخته است.روش: این پژوهش از نوع کاربردی و به روش پیمایشی- همبستگی بود. جامعه آماری، تعداد 104 نفر از کتابداران کتابخانه های دانشگاه های علوم پزشکی ایران و تهران بودند که به صورت نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. جهت گردآوری داده ها از ابزار پرسشنامه استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی- استنباطی با آزمون های پیرسون (برای داده-های با توضیع نرمال) و اسپیرمن (برای داده های کیفی اسمی)، و نرمافزارهای اس پی اس اس ( نسخه 23) و آموس استفاده گردید.یافته ها: یافته ها نشان داد که بین عوامل فردی و ایجاد دانش رابطه معناداری وجود دارد. هچنین بین عوامل فردی و انتقال دانش رابطه معناداری وجود ندارد. نتیجه: نتایج بدست آمده از این پژوهش نشان داد که میان عوامل فردی و گروهی(جنسیت، میزان تحصیلات، احساس اعتماد، و احساس معنی داری) بیشترین تاثیر را بر توانمندسازی کتابداران جهت ایجاد و انتقال دانش داشته است.