میترا پشوتنی زاده؛ هاجر قدمی حسبن آبادی؛ مظفر چشمه سهرابی
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین عوامل مؤثر بر پذیرش کتاب الکترونیک توسط دانشآموزان متوسطه دوره اول شهر اصفهان بر مبنای عوامل سازنده مدل پذیرش فناوری3 است. روش/رویکرد پژوهش: این پژوهش از نظر ماهیت و اساس شیوه انجام آن، توصیفی- پیمایشی است. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته، و برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزارهای اس پی اس ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین عوامل مؤثر بر پذیرش کتاب الکترونیک توسط دانشآموزان متوسطه دوره اول شهر اصفهان بر مبنای عوامل سازنده مدل پذیرش فناوری3 است. روش/رویکرد پژوهش: این پژوهش از نظر ماهیت و اساس شیوه انجام آن، توصیفی- پیمایشی است. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته، و برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزارهای اس پی اس اس نسخه 23 و ایموس نسخه 22 استفاده شد. روایی و پایایی ابزار پژوهش مورد تأیید قرار گرفت. مشارکت کنندگان 460 نفر از دانشآموزان متوسطه دوره اول شهر اصفهان بودند، که به روش تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. یافتهها: تحلیل مسیر دادههای پژوهش نشان داد که تمامی مسیرهای تعیین شده در مدل مفهومی پژوهش به جز تأثیر مستقیم "نتیجه کسب شده" بر "درک سودمندی" معنادار بوده و مدل از برازش کلی قابل قبولی برخوردار است. متغیر تعدیلگر "تجربه" تنها رابطه بین "هنجارذهنی" و "قصدرفتاری" را توانست تحت تأثیر قرار دهد. به این معنی که هرچه تجربه نوجوانان در استفاده از فناوری بیشتر باشد، بر قصد رفتاری آنان در استفاده از کتاب الکترونیک تأثیر بیشتری میگذارد. هیچ یک از متغیرهای تعدیلگر داوطلبانه و تجربه نتوانستند اثری بر دیگر روابط مدل داشته باشند.نتیجهگیری: بسیاری از کشورهای توسعه یافته کتاب الکترونیک را به عنوان قالبی جداییناپذیر در کتابخانهها، مدارس، آموزشگاهها و بسیاری از مراکز، پذیرفته و از مزایای آن در حال بهرهمندی هستند. نتایج این پژوهش که بر روی گروه نوجوان و دانشآموز بر اساس مدل TAM3 انجام شد نیز نشان داد با گامهای مشخص و دقیق میتوان بسیاری از فعالیتها و سرمایههای خود را در راستای استفاده هرچه بیشتر از این فناوری هماهنگ کرده و به عنوان یک رفتار فرهنگی مثبت به جامعه معرفی نمود.