کتابخانه های عمومی
علی اکبر خاصه؛ یسری رحمانی؛ فرامرز سهیلی
چکیده
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین میزان سواد کپی رایت (حق مؤلف) کتابداران کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه است.
روش پژوهش: پژوهش حاضراز نوع توصیفی- همبستگی است و به روش پیمایشی اجرا شده است. جامعه آماری را کلیه کتابداران کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه تشکیل می دهند (170 نفر) که براساس فرمول کوکران 118 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین میزان سواد کپی رایت (حق مؤلف) کتابداران کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه است.
روش پژوهش: پژوهش حاضراز نوع توصیفی- همبستگی است و به روش پیمایشی اجرا شده است. جامعه آماری را کلیه کتابداران کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه تشکیل می دهند (170 نفر) که براساس فرمول کوکران 118 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه استاندارد ارزیابی میزان سواد حقمؤلف کتابداران تودوروا و همکاران (2017) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون مجذور کا، آزمون تی یکنمونه ای و تی دونمونهای مستقل و آزمون تحلیل واریانس یکطرفه استفاده شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد که میزان آشنایی کتابداران کتابخانههای عمومی استان کرمانشاه با مسائل مرتبط با حقمؤلف در سطح پایینی قرار دارد. همچنین بین میزان آشنایی کتابداران با مسائل مرتبط با حقمؤلف در جنسیتها، رشتههای تحصیلی و سطح تحصیلات تفاوت معنیداری وجود ندارد. میزان آگاهی کتابداران از سیاستها و رویههای حقمؤلف کشور و کتابخانههای خود در سطح پایینی قرار دارد. در نهایت، یافتهها نشان داد که اکثریت بالای کتابداران بر لزوم شمول مباحث مرتبط با حقمؤلف در برنامههای درسی دانشگاهی و آموزش آن بهویژه در مقطع کارشناسی اتفاق نظر دارند.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج به دست آمده در این پژوهش، میتوان گفت جای مسائل مربوط به حقمؤلف و قوانین مربوط به آن در چارت درسی دانشجویان رشته علم اطلاعات و دانش شناسی در دانشگاهها خالی است. همچنین، مدیران کتابخانههای عمومی در استان کرمانشاه باید در این زمینه برای کتابداران سازمان خود برنامهریزی بهتری داشته باشند.