مدیریت دانش
لیلا نوروزی؛ امیر احمدی
چکیده
چکیده
هدف: مطالعهی حاضر باهدف شناسایی جایگاه اقتصادی صنعت نشر الکترونیک در ایران با نگاهی حقوقی، بررسی صرفههای اقتصادی آن، امکان جایگزینی کتاب الکترونیک بهجای کتاب کاغذی و واکاوی آینده پیش روی این صنعت در ایران، انجام گرفته است.
روش: مقاله حاضر با استفاده از روش تحقیق توصیفی-تحلیلی و با بهرهگیری از روش مصاحبه، نگارش یافته ...
بیشتر
چکیده
هدف: مطالعهی حاضر باهدف شناسایی جایگاه اقتصادی صنعت نشر الکترونیک در ایران با نگاهی حقوقی، بررسی صرفههای اقتصادی آن، امکان جایگزینی کتاب الکترونیک بهجای کتاب کاغذی و واکاوی آینده پیش روی این صنعت در ایران، انجام گرفته است.
روش: مقاله حاضر با استفاده از روش تحقیق توصیفی-تحلیلی و با بهرهگیری از روش مصاحبه، نگارش یافته و روش نمونهگیری پژوهش بر اساس روش غیرتصادفی نمونهگیری گلوله برفی استوار است که یافتههای تحقیق با استفاده از روش کیفی گراندد تئوری بیان گردیدهاست.
یافتهها: امکان جایگزینی کتاب الکترونیک بهجای کتاب چاپی و کاغذی در وضعیت کنونی امری نامحتمل به نظر میرسد. بر طبق آرای کارشناسان، صنعت نشر الکترونیک کتاب، صنعتی با صرفههای اقتصادی برای ناشران، پدیدآورندگان و خوانندگان میباشد و میتواند با کاهش قیمت کتاب، فصلی نو را در عرصه کتابخوانی ایران آغاز نماید که این امر نیازمند توجه به قانون حمایت از حقوق مؤلفان و مصنفان، اشاعه و ترویج کتابخوانی در جهت بالا بردن میزان سرانه مطالعه، ایجاد زیرساختهای نشر الکترونیک و نیز تأمین امنیت شغلی ناشران الکترونیک است تا آینده نشر الکترونیک آیندهای روشن و توسعه محور باشد.
نتیجه: بر طبق نتایج پژوهش، بررسی صنعت نشر الکترونیک کتاب در ایران نشان میدهد، این صنعت هنوز به جایگاهی اقتصادی فراخور وضعیت خود در سطح بینالمللی نرسیده و هنوز بازار کالایی از کتاب الکترونیک بهطور کامل تشکیل نشدهاست تا بتواند نیازهای مصرفکنندگان را پاسخگو باشد.
لازم است که بازنگری اساسی در صنعت نشر ایران به وقوع بپیوندد. با توجه به مواردی که اشاره شد، میتوان به این نتیجه رسید که لازم است پژوهشهایی مدون در این زمینه انجام گردد تا عوامل دخیل در صنعت نشر الکترونیکی بتوانند موقعیت را بهخوبی سنجیده و گامی بدون ریسک درراه آینده قرار دهند.